Slavkovská vyhliadka
Slavkovská vyhliadka Zatvoriť

Túra Slavkovská vyhliadka zo Starého Smokovca v zime

V Tatrách sa rysuje pekný deň, a tak rozmýšľame, kam by sme sa s deťmi prešli v okolí Starého Smokovca v čase zimnej sezónnej uzávery. Ideálne by bolo niečo menej frekventované. Voľba padne na Slavkovskú vyhliadku, tzv. Maximiliánku. Leží na trase od Tatranskej magistrály na Slavkovský štít a sezónna uzávera začína až od nej.

1 deň
zima – 29.12.2020
Tatry - Východné Tatry - Vysoké Tatry (Tatranský národný park)
  • Najvyšší bod: 1527 m n. m. Slavkovská vyhliadka (Maximiliánka)
  • Najnižší bod: 995 m n. m. Starý Smokovec
  • Mapa: Otvoriť mapu v novom okne
na trase nie je žiadny prameň, bufety na Hrebienku
Poprad (vlak, bus) - Starý Smokovec (vlak TEŽ, bus, platené parkoviská)
» č.701 Vysoké Tatry (1:25.000)

Tip na výlet v okrese Poprad.

Starý Smokovec – Päť prameňov – Pod Slavkovským štítom – Slavkovská vyhliadka (Maximiliánka) – Pod Slavkovským štítom – Hrebienok – Starý Smokovec

Ráno v Starom Smokovci je úplne výstavné. V noci pripadlo čerstvého snehu. Kompletne biely Gerlachovský štít v slabom opare a v slnečných lúčoch robí dojem himalájskej veľhory. Snáď to Tatrám vydrží ešte nejakú hodinku. Prosba bola vyslyšaná a zatiahlo sa až na zostupe.

Zo Starého Smokovca pôjdeme po modrej značke. Privedie nás na červeno značenú Tatranskú magistrálu. Čerstvo zasnežená krajina vyzerá ako z rozprávky. Aj inak pomerne nudná trasa naberie na atraktivite. Slnko navyše nesvieti stále, a tak zimná scéna získava ešte väčšiu plasticitu. Ani foťák si nevie úplne poradiť s aktuálnymi podmienkami, a tak mám z jednej scény aj tri rozdielne fotky, každá má inú atmosféru, ťažko vybrať.

Farebné rodinné body sa mi pravidelne strácajú pri vyčkávaní na lepšie svetlo. A neviem sa rozhodnúť, či sú krajšie rovné kmene obalené snehom, ihličnany, kde biele vankúšiky kontrastujú so stálou zeleňou, alebo listnáče, ktoré vyzerajú ako vytieňované, veľa bielej a úzka linka čiernej. Pri týchto dilemách rodinu dobehnem až tesne pod smerovníkom, kde sa zasa zdržím kvôli výhľadu do Podtatranskej kotliny.

Od rázcestia pod Slavkovským štítom pokračujeme úzkym chodníkom, ďalej po modrej. Stúpanie je nenáročné a zasnežený les naozaj estetický. Aj deťom sa tu páči, neustále striasajú sneh z najbližších haluzí. Spomínam si, ako som sem postupne oboch vyniesla v turistickom nosiči. Dnes sa hýbeme o poznanie rýchlejšie, a tak sa mi zdá, že trvá len krátko a sme na vyhliadke. Ide vlastne o malý balkónik so zábradlím nad priepasťou Studenej doliny, ešte predtým, než sa rozdelí na Malú a Veľkú Studenú dolinu. Musíme preto dávať neustály pozor, aby deťom nenapadlo zábradlie preliezať.

Výhľadu dominuje Lomnický štít, vedľa vykúka vrchol Prostredného hrotu (Stredohrot). No a samozrejme, vľavo je aktuálne nedostupný Slavkovský štít. Koho by zaujímali detaily k názvom ďalších vrcholov a vrcholčekov, môže sa ich prečítať na kovovej tabuli s mapkou. Ako na dlani pod sebou vidíme čiaru Tatranskej magistrály, ktorá stúpa k Obrovskému vodopádu a veľkou serpentínou sa stáča k Zamkovského chate schovanej v lese.

Zjeme nejaké tyčinky, ale pri postávaní je nám o chvíľu zima. Zbiehame teda rýchlo naspäť a potom po červenej značke na Hrebienok. Zaťahuje sa, takže okolitý svet zosivel. Na Hrebienku je dosť ľudí, takže sa dlho nezdržiavame a rýchlo sa presúvame dolu. Naše žalúdky chcú poriadny teplý obed a v korona časoch si ho treba najprv uvariť.

Zhrnutie

V lete je túra na vyhliadku frekventovanejšia, no dnes sme stretli iba troch ľudí, viac ich bolo až na Hrebienku. Je to nenáročná a príjemná túra. Týmto sme Slavkovskej vyhliadke "Maximiliánka" urobili samostatný bod v mape, takže si ju môžete naplánovať ako cieľ.