Priehrada na Černej Nise
Priehrada na Černej Nise Zatvoriť

Túra Vodná nádrž Bedřichov s kočíkom

V Libereckom kraji na severe Čiech sa rozprestiera pohorie Jizerské hory. Nachádza sa tu niekoľko priehradných nádrží, my sme si zvolili na výlet vodnú nádrž Bedřichov. Je to nenáročná trasa, ktorú môžu prejsť aj rodičia s dieťatkom v kočíku.

1 deň
leto – 25.07.2020
Česká republika: Jizerské hory
Liberec (vlak, bus, MHD č. 18)

Vodná nádrž Bedřichov – chata pri Novej Louke – Bedřichov

Dnes sme sa vybrali z Liberca k vodnej nádrži Bedřichov, ktorá je známa aj pod názvom Přehrada na Černej Nise. Táto najvyššie položená priehrada v Jizerských horách má okrem rekreácie zásadnú ochrannú funkciu pred povodňami. Nasadáme na termináli MHD Fügnerova na linku číslo 18 a vystupujeme na zastávke Bedřichov, Maliník. Ak chce ísť niekto autom, hneď pri autobusovej zastávke na Maliníku je veľké platené parkovisko.

Pre tých, ktorí majú cyklovozík alebo chodiace malé deti, je z Bedřichovského sedla vhodný chodník so zelenou značkou (NS Černá Nisa). Ten vedie lesom, v ktorom všade naďabíte na čučoriedky. Približne po troch kilometroch chodník ústi na asfaltovú cestu. Odtiaľ je to už len 15 minút k priehrade.

Tí, ktorí majú dieťatko v klasickom neterénnom kočíku, odporúčam ísť od rázcestníka Bedřichovské sedlo smerom dole neznačeným chodníkom a asi po 350 metroch narazíte na asfaltku, ktorá je tiež značená zelenou farbou (NS Lesy Jizerských hor). Odtiaľ je to približne asi hodina pokojným tempom.

My sme sa vybrali mestským kočíkom po zelenom turistickom chodníku (NS Černá Nisa) a museli sme asi 50 metrov kočík prenášať. Lebo chodník je popretkávaný koreňmi stromov, ktoré mestský kočík veľmi nezvládal.

Prechádzka škandinávskou krajinou

Okolo priehrady je vyvýšený drevený haťový chodník, aby sa ľudia nezabárali do podmáčanej pôdy. Na chodníku sú umiestnené vyhliadky a lavičky aj informačné tabule. Hrádza sa práve rekonštruuje, to však nemá vplyv na nerušenú prechádzku. V priehrade je dovolené kúpať sa, avšak predtým je dobré skontrolovať na stránke Krajskej hygienickej stanice stav a kvalitu vody. Prísť sem v lete je dokonalý pôžitok. Čučoriedky, vodná plocha, dookola ihličnatý les a podmáčané rašeliniská evokujú, nielen mne, škandinávsku krajinu.

Občerstvenie na zámočku

Haťovým chodníkom prechádzame okolo priehrady a za priehradou sa pripájame na asfaltový chodník smerom na Gregorov kríž a pokračujeme až k chate Nová louka, ktorá je nazývaná aj Šámalova chata. Pôvodne panský dom, ktorý bol v roku 1844 prestavaný na lovecký zámoček, má výbornú polohu. V zime či v lete tu občerstvenie ale aj nocľah vyhľadávajú mnohí turisti, cyklisti a rodiny s deťmi.

V okolí sú prírodné rezervácie Nová louka a Klikvová louka, ktorých predmetom ochrany sú rašeliniská. Po občerstvení smerujeme k Gahlerovmu krížu a do Bedřichova ideme po žltej značke. Pri vstupe do Bedřichova míňame Pamätník expedície Peru 1970.

Výlet bol očarujúci. Ondrejko poobzeral svet Jizerských hôr z našej náruče, v ostatnom čase sníval o čučoriedkach vo svojom kočíku, kde ho vďaka rovným chodníkom nič nerušilo.