Večerné Lunzer See
Večerné Lunzer See Zatvoriť

Cyklotúra Z Lunz am See do Göstling an der Ybbs pre deti

Leto, keď starší drobec dovŕšil 6 rokov, sme mladšieho zverili starým rodičom a vyrazili za dobrodružstvom na karavane. Za dovolenkovú destináciu sme si zvoli Rakúsko. Jednak preto, že takmer všade majú hory a horské jazerá, jednak majú oveľa viac kempov so zázemím pre karavany než u nás.

1 deň
leto
Rakúsko:
cestné alebo trekingové bicykle

Hneď v prvý večer sme zakotvili v kempe Ötscherlang v mestečku Lunz am See. Pôvodne to mala byť len zastávka na ceste do Soľnej komory (Salzkammergut). Ľubo ale hneď po zhliadnutí okolia prvý večer lobuje za to, aby sme tu ostali prvú polovicu výletu. Jazero tu je, hory tu sú a najmä tu nie sú davy, ktoré tušíme v Soľnej komore (Salzkammergut), kde sme v kempoch nenašli žiadne voľné miesto.

Kemp je malý a tichý napriek plnej obsadenosti. Wifi príliš nefunguje, zato ráno pekár vozí čerstvé žemle. Priamo za karavanom tečie potok, kam sa Kubko chodí hrať, lebo ihrisko s tromi preliezkami, ktoré máme pod nosom, ho dlho nezabaví. Parkujeme pri malej chatke so širokou strechou, čo oceníme druhý deň pri celodennom lejaku, lebo sme sem mohli strčiť bicykle – nemáme na ne pláštenky.

Pršať prestáva až ďalší deň nadránom. Sadáme na bicykle a ideme objavovať okolie. Prejdeme cez hlavnú cestu a cestičkou Seepromenade popri bezplatnom kúpalisku na potoku. Potom prichádzame k jazeru Lunzer See. Tu si chvíľu posedíme pri začiatku jazera a študujeme mapu. Všeličo nás láka, nakoniec sa rozhodneme obísť jazero a pokračovať k ďalším dvom jazerám Mittersee a Obersee.

Najprv plavba po Lunzer See

Jazero je krásne, Kubko sa trápi na jednom kopčeku, lebo nemá prevody. Na konci jazera je trochu ošarpaný, ale obývaný kaštieľ. Za ním začína lesná cesta, kde nás nemilo prekvapí zákaz vjazdu aj pre bicykle. Ďalej smú len peší turisti. Otáčame sa teda a vraciame sa k jazeru. Kubko predtým zbadal lodičky, a tak sa dožaduje plavby loďou. Veď prečo nie, ideme si pozrieť ponuku. Požičiavame si elektrický čln za 9,- eur na pol hodiny. Pani nás uistí, že pol hodiny na obídenie jazera stačí. Kubkovi obliekame vestu a fičíme.

Loď ide celkom ticho, žiadny hlučný motorový čln. Musíme sa držať 20 m od brehu, kde je plytčina. Je to príjemné. Kubko by rád aj dlhšie, ale ešte chceme stihnúť cyklotúru. Ľubo navrhuje ísť 11 km do Göstling an der Ybbs, že to nie je dlho, tam sa najeme v reštaurácii a že to zvládne aj Kubko viacmenej po rovine. Svoje zohrá aj to, že nám trasu odporúčala pani na recepcii kempingu, lebo teleso cyklocesty je oddelené od ostatnej dopravy.

Cyklotrasa vedľa úzkokoľajky

Trasa prakticky hneď vychádza z malého mestečka k stanici úzkokoľajky. Koľaje sú dosť hrdzavé. Iba výnimočne tu pokračuje historický parný vláčik Ötscherland-Express, ktorý inak jazdí medzi Kienberg-Gamingu a Lunz am See.

Cyklotrasa nás vedie popri železnici po pravej ruke a riečke Ybbs po ľavej. Občas minieme zaujímavý most či železničnú stavbičku. Ide o veľmi atraktívnu cyklotrasu prakticky bez prevýšení. Krajina okolo má typický rakúsky ráz upraveného vidieku s pokosenými poliami a domčekmi s muškátmi v oknách.

Onedlho zastavujeme pri jednej zo zaujímavostí okolia, mostu Töpperbrücke z roku 1861. Nasleduje veľmi malebný úsek cyklotrasy popod skalné bralo s výhľadmi na skalnaté horstvo v popredí. Za zákrutou sa však pripájame k hlavnej ceste, resp. ideme popri nej. Údolie je široké, okolo sú hory, ale uháňajúce autá nás úplne nenadchýnajú, samozrejme je plus, že máme svoju vlastnú cestičku.

Za nejaký čas prekrižujeme cestu a ideme zase po jej ľavej strane. Je horúco a Kubka to už veľmi nebaví, ale sľubujeme mu, že mesto bude čo nevidieť. Po nejakom čase sa šípka zvrtne prudko doprava na drevený most. Pred sebou vidíme farmu s koňmi, ovocnými stromami a nad tým masív so skalným pásom. Aj koľaje sa tu opäť pridávajú. Posledný úsek trasy pred Göstlingom je veľmi pekný.

V utorok sa tu nenajeme

O asi desať minút sme v meste. Najprv nájdeme infocentrum, kde sa vyzbrojíme mapami oblasti, a potom si ideme pozrieť centrum. To je miniatúrne, zopár pekných historických domčekov a kostol. Je tu cukráreň a pizzeria, žiaľ, všetko v pondelok a utorok zavreté. My máme smolu, lebo je utorok. Našťastie tu je miestny SPAR, ktorý na nás pôsobí ako miestne centrum – všade inde bolo vyľudnené, tu to žije. Dole potraviny a pekné čisté WC, hore kaviareň. Nakúpime si teda nejaké jedlo s tým, že cestou späť si urobíme piknik. Göstling rozhodne nie je centrom turistického ruchu ani v top sezóne, ale my máme radšej toto než davy.

Pikniky si napokon robíme dva, veď máme čas. Prvý záchranný hneď za dreveným mostom, oproti cez cestu na lavičkách pri kríži. No je tu veľmi teplo. Potom absolvujeme väčšinu cyklotrasy až k Töpperbrücke a tu na strane od hlavnej cesty je parkovisko v tieni s príjemným sedením, kde ostávame o poznanie dlhšie. Je tu aj mapa s turistickými trasami. Taký okruh cez Dürrenstein by nemusel byť márny... Niekedy nabudúce.