Výhľad z rozhľadne - Terchová, šípka označuje vrch Oravcové
Výhľad z rozhľadne - Terchová, šípka označuje vrch Oravcové Zatvoriť

Túra Štyri hodinky v Terchovej

Je nedeľa, autori, ktorí sa zišli na spoločnom stretnutí v Terchovej, sa pomaly rozpŕchajú. My máme ešte štyri hodinky času, kým nám pôjde autobus, a tak premýšľame, čo by sa tu dalo stihnúť. Zájdeme na rozhľadňu, kalváriu a napokon si pozrieme aj slávneho Juraja Jánošíka.

1 deň
jeseň – 17.11.2019
Malá Fatra, Kysucká vrchovina a Žilinská kotlina
prameň Oravcové pod krížovou cestou
Žilina (vlak, bus) - Terchová (bus, parkovanie v centre)
» č.1085 Malá Fatra (1:50.000)

Rozhľadňa „Terchovské srdce“

Terchová, centrum – ulica Andreja Hlinku – rozhľadňa Terchovské srdce a späť

Ako prvé vyrážame na rozhľadňu „Terchovské srdce“. Cestou stretávame pár známych tvárí zo stretnutia. Počas výstupu narážame na informačné tabule náučného chodníka. Po chvíli sa mierne stúpanie mení na prudšie, vzápätí sme však na vrchole. Rozhľadňa má tvar ihlanu, páči sa mi, že to nie je len taká klasická veža ako všade inde. Pre niektorých z nás je však trochu “odstrašujúca” skutočnosť, že nemá žiadnu reálnu podlahu, všetko je len kovový rošt. Z vrcholu je krásny výhľad na celú Terchovú, kovového Juraja Jánošíka aj na Rozsutce a Grúň, kde sa prejavuje výstraha na vietor. Pred odchodom sa snažíme pomôcť kamarátom s hľadaním kešky.

Krížová cesta na vrchu Oravcové

Terchová – krížová cesta – Oravcové – Školská ulica – Družstevná ulica – Vrátňanská cesta – socha Juraja Jánošíka – Terchová**

Po chvíli neúspešného hľadania to vzdávame a smerujeme k nášmu ďalšiemu cieľu – krížovej ceste na náprotivnom kopci. Preštrikovávame sa cez Terchovú k rázcestiu a k dvom studničkám, kde sa napájame na žltú značku. Chvíľka stúpania a už stojíme pri prvom zastavení krížovej cesty. Prvé dve sochy sú situované blízko pri skalných “útesoch”. Pofotíme, polozíme a pokračujeme ďalej. Po pár sto metroch sa dostávame na najvyšší bod trasy, kde sú posledné dva monumenty, altánok a Cyrilo-Metodský miléniový stĺp. Dávame si krátku prestávku a najeme sa.

Neskôr pokračujeme zostupom podľa mapy žltou, podľa značenia - miestnou modrou značkou. Po mojom zrýchlenom zostupe čakám na rodičov. Keď ma “dobehnú”, namierime si to k poslednému cieľu dňa – k legendárnemu abstinentovi, zväčšenému Jurajovi Jánošíkovi. Prístupová cestička je o niečo strmšia než sa na prvý pohľad môže zdať. Napokon ju však úspešne “zdolávame” a fotíme sa pri slovenskej legende.

Nakoniec schádzame dole a po dobre strávenom dni si dávame neskorý obed v Haluškárni. V autobuse cestou naspäť už pomaly zaspávame a tešíme sa domov.