Zimný výhľad
Zimný výhľad Zatvoriť

Túra Soblahovská rozhľadňa Dúbravka s deťmi

Zobudili sme sa do mrazivého rána v Trenčíne. Kochala som sa pohľadom na najdlhšiu slovenskú rieku Váh, na ktorej plávali kačky a prelietavali kŕdle kormoránov. Hmla zahalila okolité kopce bielym závojom. Po chutných raňajkách a mojej obľúbenej kávičke sme sa stretli celá naša veselá parta.

1 deň
zima – 03.01.2020
Strážovské vrchy
  • Najvyšší bod: 350 m n. m. Selecká lesná železnica
  • Najnižší bod: 295 m n. m. Soblahov, cintorín
Trenčín (vlak, bus) - Soblahov (bus, parkovanie pri cintoríne)
» č.1075 Strážovské vrchy, Tren (1:50.000)

Po dlhšom čase boli naše potulky oživené detským štebotom, čo som rada uvítala. Členovia našej výpravy po namrznutých soblahovských lúkach boli: Pišta s Luckou a moje neterky Betka s Milkou, Viktor so Zuzkou a ich deťúrence Ondrík s Tamarkou a Gabika. Prechádzka je nenáročná a naša detská parta bola vo veku od 3 do 5 rokov.

Túžila som uvidieť zimnú prírodu pokrytú snehom, ale tento rok je slabý na snehové zrážky, a tak sme sa tešili aspoň z prekrásnej námrazy. Dostali sme sa do obce Soblahov a od cintorína sme kráčali rozľahlou lúkou pokrytou bielou pokrývkou. Tráva sa trblietala jemným odleskom vzácneho diamantu čarokrásnou námrazou. Vychutnávali sme si oku lahodiacu mrázikovskú zimu.

Pred nami sa na rozľahlej soblahovskej lúke týčila drevená rozhľadňa, pripomínajúca rozprávkovú chalúpku. Pomaly sme sa k nej približovali a ako prvé vyšli na vrcholovú plošinu malá Betka s Gabikou. Kývali nám a postupne sme sa k nim pridali. Vystúpili sme po drevených schodíkoch až na vrcholovú plošinu s výhľadom na okolité vrchy, ktoré sa nám dnes neukázali kvôli hmlovému závoju. V lete som mala možnosť vychutnať si pekné pohľady na Soblahov, Trenčín, zaujímavý Ostrý vrch, Považský Inovec, Strážovské vrchy a Biele Karpaty. Dnes sme obdivovali krásne namrznuté borovice a aj keď nebol sneh, námraza vytvárala čaro novoročných dní.

Rozhľadňa Dúbravka (365 m) je vysoká 9,5 metra a leží na trase bývalej lesnej železničky. Časť obce, kde je postavená, miestni nazývajú Dúbravky – Jalovčina a podľa toho nesie meno aj samotná rozhľadňa.

Niektorí ľudia by radšej zvolili teplo vyhriatej obývačky s plnou misou koláčov, ale nezažijú pravý pocit zimnej prírody. Pobyt na čerstvom vzduchu nám vlial silu do tela a malá Betka zobrala drevenú paličku a namierila smerom do lesa, tak cieľ cesty bol jasný.

Vstúpili sme do rozprávkového lesíka, v ktorom som obdivovala zeleným machom pokryté stromy a postriebrené borovice. V lese nás zaujali prírodné výtvory ako napríklad pavučina vyzdobená námrazou, ktorú som sa pokúšala odfotiť a pridal sa ku mne aj Viktor. Tráva a namrznuté listy boli lákadlom pre mňa a Viktora na detailné fotenie prírodných výtvorov. Viktor ma naučil rôzne vychytávky fotenia, ktoré sme v praxi vyskúšali, ďakujem mu za to.

Deti mali červené líčka a veselo kráčali lesným chrámom. Naše zastavenia boli pri čarokrásnych namrznutých ihličkách konárov stromov, vetvičiek stromov, kríkov. Z lesa sme vystúpili na horné lúky, ktoré boli biele. Veľmi pekný nenáročný okruh, ktorým sme sa dostali späť k rozhľadni. Zo Soblahova sme sa odviezli na Chatu pod Ostrým a popri ceste parťáci videli jelene. Na chate nás vítalo slnečné počasie a dobré jedlo.

Som rada, že sme strávili zimný deň v prírode s deťmi a ich pohodovými rodičmi. Teším sa na ďalšie príjemné prechádzky prírodou.