Velická poľana
Velická poľana Zatvoriť

Túra Novoročná túra na Velickú poľanu

Ako na Nový rok, tak po celý rok, hovorí sa. Nebolo by od veci chodiť na túru každý deň, bavím sa v duchu na tomto porekadle, keď šliapeme z Nového Smokovca mladým lesom. Vybrali sme sa po našej obľúbenej žltej značke, ktorá vedie na Sliezsky dom. Vieme, že aj keď sú Tatry cez sviatky plné, tu budeme mať celkom súkromie.

1 deň
zima – 01.01.2020
Tatry - Východné Tatry - Vysoké Tatry (Tatranský národný park)
Nový Smokovec (vlak, bus)
» č.1097 Vysoké Tatry (1:50.000)

Nový Smokovec – Nad Zrubami – Velická poľana – Velický most – Tatranská Polianka – Nový Smokovec

Počasie je úchvatné, modrá obloha žiari nad zasneženými štítmi, akurát snehu je veľmi málo. Lyže a bežky čakajú na svoju chvíľu na chodbe. Na druhej strane, túru tak deti v pohode zvládnu obyčajne na pešo.

Žltá značka sa do lesa vnára za vodárňou v Novom Smokovci. Šliapeme po vychodenom chodníčku bez prebárania sa. V okolitom lese prevládajú smrekovce, aktuálne bez ihličia. Chodník stúpa len veľmi pozvoľna, takže deti majú energiu ešte sa na ňom naháňať a predbiehať. Sedia len vtedy, keď do seba pchajú medovníky. Po nejakom čase však s mladším Maťkom zaostávam, predsa len, ešte nemá ani päť a chce sa cestou zabávať so snehom alebo oddychovať. Rozmýšľam, či nás zvyšok výpravy niekde počká, máme však dva batohy s jedlom a niečím pod zub, ak by sme teda išli ako dve družstvá, nič sa nestane.

Stretávame sa na rázcestí Nad Zrubami a odtiaľto ideme spolu. Vychádzame na hrebienok, z ktorého sa prvýkrát otvorí výhľad na Gerlachovský štít. Vzápätí sa vnárame do pekného zeleného lesa, v ktorom pôjdeme dlhší čas. Ďalších turistov je minimum, tak sa na úzkom chodníčku nemusíme s nikým obiehať. Les postupne prechádza do kosodreviny a Gerlachovský štít sa veľmi fotogenicky vystrkuje. Onedlho zbiehame na Velickú poľanu. Je to veľmi fotogenické a príjemné miesto, sadáme si na lavičku a vyťahujeme ďalšie medovníky a čaj. Pôvodne sme chceli ísť na Sliezsky dom, ale turistov a lyžiarov pribudlo. Asfaltka bude zrejme pod snehom, inou cestou by to im asi dole nešlo. Predpokladáme, že mnoho ľudí sa zastaví v bufete a nemáme chuť ani potrebu sa tam postaviť do radu, tak za cieľ vyhlasujeme peknú lúčku a otočíme sa dolu. Napokon z toho bude 12 km, čo je na Maťkove nohy až až.

Zostupujeme po zelenej značke. Deti sa hrajú na autá a musíme ich brzdiť, aby nezrazili protiidúcich chodcov a nešliapali na lyžiarsku stopu. Slnko visí nízko nad obzorom a prituhuje. Schádzame pekným smrekovým lesom, neskôr otvorenejším terénom, kde sa príroda vysporadúva s lykožrútom. Pri rázcestí Velický most si dávame ďalšiu občerstvovaciu zastávku. Cesta je naozaj súvislo pokrytá snehom a vyhladená, to by bola radosť sa spustiť.

Posledná etapa túry je opäť na slnku, ktoré však nehreje, a tak sme vytiahli najteplejšie rukavice. Ruky aj nohy oziabajú napriek kontinuálnemu pohybu. Jasná obloha však vydržala a zasnežený Gerlachovský štít, Končistá aj Slavkovský štít vyzerajú na dosah ruky. Posledné lúče slnka na štítoch obdivujeme na chodníku ponad Cestu slobody, ktorým precupkáme do Nového Smokovca, keďže sa nám nechcelo v Tatranskej Polianke čakať na vlak.

Začiatok turistického roka vyšiel na jednotku.