Cyklotúra Od Lunzer See do Göstling an der Ybbs a späť

Letná karavanovačka 2017. Pôvodne sme plánovali zakotviť až niekde v Soľnej komore (Salzkammergut) a tráviť dovolenku so šesťročným prckom motaním sa okolo jazier s výhľadom na skalnaté kopce. Prvú noc sme sa zastavili v kempe Ötscherland v Lunz am See. Ľubo hneď po zhliadnutí okolia lobuje za to, aby sme miesto dovolenky vymenili za toto. Jazero tu je, hory tu sú a najmä tu nie sú davy, ktoré tušíme v Salzkammergut, kde pri telefonickom prieskume nebolo voľné miesto ani v jednom kempe.

1 deň
leto – 07.08.2017
Rakúsko: Alpy (Alpen) – Východné Alpy (Ostalpen) – Severné Vápencové Alpy (Nördliche Kalkalpen) - Ybbstalské Alpy (Ybbstaler Alpen)
  • Najvyšší bod: 600 m n. m. Lunz am See
  • Najnižší bod: 532 m n. m. Göstling an der Ybbs

Kemp je malý a tichý napriek plnej obsadenosti. Ďalší deň nás čaká celodenný lejak, takže celý deň striedavo driememe a hráme sa s Kubkom. Pršať prestáva až v pondelok nadránom. Po raňajkách sadáme na bicykle a ideme objavovať. Prejdeme cez hlavnú cestu a cestičkou Seepromenade sa dostávame k jazeru Lunzer See. Tu si chvíľu posedíme pri začiatku jazera a študujeme mapu. Všeličo nás láka, nakoniec sa rozhodneme obísť jazero a pokračovať k ďalším dvom jazerám údolím Seebachtal.

Neplánovaná plavba

Jazero je krásne, Kubko sa trápi na jednom kopčeku, lebo zatiaľ má jednoduchý bicykel bez prevodov. Na konci jazera je trochu ošarpaný, ale obývaný kaštieľ. Za ním už začína lesná cesta, kde nás nemilo prekvapí zákaz vjazdu aj pre bicykle. Ďalej smú len peší turisti. Otáčame sa teda a vraciame sa k jazeru. Kubko predtým zbadal lodičky, a tak sa dožaduje plavby. Sami by sme asi nešli, náš program býva pomerne priamočiary (zbaliť sa a na celý deň túra / cyklotúra / ferrata a podobne, ostatné atrakcie si nevšímame), no ale prečo neurobiť dieťaťu radosť. Ideme pozrieť ponuku. Veslovanie s dieťaťom neplavcom zavrhujeme a požičiavame si elektrický čln za 9 eur na pol hodiny. Pani nás uistí, že pol hodiny na obídenie jazera stačí. Kubkovi obliekame vestu a vyrážame. Tato šoféruje, mama dáva pozor na dieťa. Loď ide celkom ticho, nie je to žiadny hlučný motorový čln. Musíme sa držať 20 m od brehu, kde už je plytčina. Všetci si to užívame. Kubko by rád aj dlhšie, ale ešte chceme stihnúť cyklotúru. Ľubo navrhuje ísť 11 km do Göstling an der Ybbs, že to nie je dlho, tam sa najeme v reštaurácii a že to zvládne aj Kubko viacmenej po rovine. Svoje zohrá aj to, že túto trasu nám odporúčala pani na recepcii kempingu. Má oddelené teleso cyklocesty, takže sa nemusíme báť, že nám juniora niečo zrazí.

Popri úzkokoľajke

Trasa prakticky hneď vychádza z nášho malého mestečka Lunz am See k stanici úzkokoľajky. Koľaje sú dosť hrdzavé, internet vypľúva informáciu, že medzi týmito dvoma mestami iba výnimočne prejde nostalgický vlak. Cyklotrasa nás vedie popri železnici po pravej ruke a riečke Ybbs po ľavej. Občas minieme zaujímavý most či železničnú stavbičku. Ide o veľmi atraktívnu cyklotrasu prakticky bez prevýšení. Krajina okolo má typický rakúsky ráz upraveného vidieku s pokosenými poľami a domčekmi s muškátmi v oknách. Onedlho zastavujeme pri jednej zo zaujímavostí okolia, moste Töpperbrücke z roku 1861. Zliezame z bicyklov a kocháme sa pohľadmi na čistú vodu riečky Ybbs.

Nasleduje veľmi malebný úsek cyklotrasy popod bralo s výhľadmi na skalnaté horstvo v popredí. Za zákrutou sa však pripájame k hlavnej ceste, resp. ideme popri nej. Údolie je široké, okolo sú hory, ale uháňajúce autá nás úplne nenadchýnajú. Samozrejme je plus, že máme svoju vlastnú cestičku. O nejaký čas prekrižujeme cestu a ideme zase po jej ľavej strane. Je veľmi horúco a Kubka to už veľmi nebaví, ale sľubujeme mu, že mesto bude čo nevidieť. Po nejakom čase sa šípka zvrtne prudko doprava na drevený most. Pred sebou vidíme farmu s koňmi, ovocnými stromami a nad tým masív so skalným pásom. Aj koľaje sa tu opäť pridávajú. Tento posledný úsek pred Göstlingom je veľmi pekný.

O cca desať minút sme v meste. Najprv nájdeme infocentrum, kde sa vyzbrojíme mapami oblasti, a potom si ideme pozrieť centrum. To je miniatúrne, zopár historických domčekov a kostol. Vyzerá, ako by si ho požičali z nejakého väčšieho mesta, je naozaj malebné, aj keď maličké. Nájdeme cukráreň a pizzeriu, žiaľ všetko v pondelok a utorok zavreté. My máme smolu, lebo je utorok. Našťastie tu je miestny supermarket SPAR, ktorý robí dojem najživšieho miesta v okolí. Na prízemí potraviny, hore kaviareň. Dokonca dole nájdeme pekné čisté WC. Nakúpime si teda nejaké jedlo a plán obedu operatívne zmeníme na budúci piknik cestou naspäť.

Pikniky napokon máme až dva, čas nás netlačí a vonku dobre chutí. Prvý záchranný hneď za dreveným mostom. Oproti cez cestu objavíme pri božej muke posedenie na lavičkách. Je tu však veľmi teplo. Potom absolvujeme väčšinu cyklotrasy až k Töpperbrücke a tu na strane od hlavnej cesty je parkovisko v tieni s príjemným sedením, kde ostávame o poznanie dlhšie. Čítame si aj mapu s turistickými trasami. Turistických cieľov je na okolí požehnane a nemáme to tak ďaleko od domu, tak hádam niekedy nabudúce vyjde aj na nejaký vrchol, napríklad Dürrenstein.