Pyramída s vysielačom z vrcholu Zobor
Pyramída s vysielačom z vrcholu Zobor Zatvoriť

Túra Na Zobor s deťmi

V jednu peknú jesennú nedeľu sme sa vybrali na rodinnú návštevu do Nitry. Keďže sme všetci turisticky založení, bolo jasné, že podstatná časť návštevy sa bude odohrávať niekde v lese. A keďže nikto z nás nebol už niekoľko rôčkov na Zobore, cieľ bol jasný.

1 deň
jeseň – 24.11.2019
Tribeč
parkovisko na Podhájskej ceste
» č.1081 Tribeč (1:50.000)

Podhájska cesta – Sedlo pod Zoborom (modrá značka) – Zobor - Sedo pod Zoborom – Podhájska cesta (červená značka)

Parkujeme na Podhájskej ulici, niekoľko krokov od smerovníka. Počasie nám celkom žičí, svieti slnko, nad hlavou modrá obloha, akurát má silnejšie fúkať. Ale väčšinu trasy by sme mali byť v lese. Plánujeme okruh, hore priamo modrou značkou, dole miernejšou červenou. Chodník prudšie stúpa bezlistým lesom, deti stopujú modré značky a vyliezajú na všetky dostupné kamene či padnuté kmene. Neskôr prichádzame pod skalu s rovinkou, na nej je množstvo popadaných balvanov porastených machom. Deti drankajú niečo sladké pod zub. Požiadavke vyhovieme a pokračujeme. Prichádzame na svah s obmedzenými výhľadmi, zaujímavejší je riedky lesík rôzne pokrivených dubov. Nasleduje strmší výstup a už sme na lúke predvrcholu Pyramída s vysielačom. Skoro nás odfúkne. Prejdeme popod bývalú stanicu sedačkovej lanovky. Z tabule sa dočítame, že visutá sedačková lanová dráha tu premávala od roku 1970 do roku 1993, odstránená bola v roku 2009 z dôvodu nevyhovujúceho technického stavu. Existuje zámer stavby novej lanovky a ďalších pridružených služieb, tu je o ňom viac. Už dnes sa mi zdalo, že tu stretáme celkom dosť ľudí na to, že počasie nie je úplne stopercentné.

Pyramíde dominuje vysoký rádiový a televízny vysielač, je tu aj niekoľko náučných tabúľ a besiedka. Zobor je územie európskeho významu. Rastú tu teplomilné dubiny a mnohé vzácne kvety, ako európsky významné druhy peniažtek slovenský a jazýčkovec východný. Zo zvierat tu môžeme vidieť modlivku či užovku stromovú, chrobáka roháča alebo fúzača, z vtákov škovránka či tesára čierneho.

Na Pyramíde by sme si za bežných okolností dožičili piknik s dlhším kochaním sa výhľadmi. Nitru máme ako na dlani, avšak slnko nám svieti priamo oproti. O niečo lepší je výhľad smerom k Žibrici. No vietor deťom vyráža dych, takže piknik rýchlo odbavíme tyčinkou a poberáme ďalej do vnútrozemia. Zbiehame k rázcestníku, ktorý nás informuje, že na vrchol Zobora to máme ešte 10 minút. Obídeme veľkú skalu a popri fotogenických boroviciach vyjdeme na jej vrchol. Potom už len po miernom chodníku k smerovníku a vrcholovému kameňu. Vedie tadiaľto aj historický náučný chodník Hradisko Zobor. Hradisko Zobor je národná kultúrna pamiatka, rozprestieralo sa na oboch vrcholoch Pyramída a Zobor, areál zaberá cca 15 ha. Podľa náučnej tabule ide o najstaršiu a najrozsiahlejšiu pamiatku v blízkosti Nitry. Vzniklo v neskorej dobe bronzovej.

My sa vraciame naspäť do sedla a od neho sa vyberáme po širokej, červeno značenej zvážnici. Pristavíme sa ešte na mieste bývalej západnej brány hradiska. V polovici zostupu deti zbadajú stôl s lavičkami a konečne dôjde na chlebíky a čaj. Potom nás čakajú už len posledné príjemné metre lesom k autu.