Výhľad z kopca smerom k Balatonudvari
Výhľad z kopca smerom k Balatonudvari Zatvoriť

Túra Túry s deťmi v okolí jazera Balaton

Veľa ľudí má maďarské jazero Balaton spojené len s kúpaním sa. V severnej časti Balatonu je ale aj možnosť turistických výletov, sú tu rozhľadne, kopce a dokonca aj rozľahlý hrad. Sú to krátke a príjemné trasy, ideálne na výlety s deťmi.

leto – 2019
Maďarsko: Národný park Balaton / Národný park Pribalatonske vrchy (Balaton-felvidéki Nemzeti Park)

Rozhľadňa Ortorony kilato – poloostrov Tihany

Poloostrov Tihany je všade opisovaný ako krásny polostrov, kde sa pestuje levanduľa a ktorý určite treba navštíviť. Keď som vyberala, ktoré rozhľadne zo severnej časti Balatonu navštívime – a je ich tu naozaj veľa, rozhľadňa Ortorony kilato bola prvá voľba.

Nakoľko som na internete nenašla informácie, kde začať túru, len tak zadám rozhľadňu do google mapy a parkujem, kde ma mapa zaviedla. Parkujeme pri ceste pri reštaurácii blízko dedinky Sajkod. Chceme sa ísť totiž po túre kúpať na blízku „Sajkodi strand“ (pláž Sajkodi). No nie je tu žiadne označenie, že sa dá ísť odtiaľto na rozhľadňu. Nakoniec sme sa rozhodli ísť stále strmo hore do kopca, obývanou ulicou, na ktorej konci vojdeme do lesa. A tu už vidíme aj značenie. Lesom prídeme na lúku, kde je aj turistický rázcestník. Na rozhľadňu sa ďalej stúpa vľavo strmo do lesa. Dvojročného syna vezmem na ruky a stúpam s ním, nosič som si zabudla na ubytovaní. Štvorročná dcéra šliape sama. Pár minút stúpania a už vidíme drevenú rozhľadňu. Rozhľadňa má tri poschodia a jej celková výška je 16,5 m. Vidíme odtiaľto blízke levanduľové pole, ktoré do diaľky žiari svojou krásnou fialovou farbou.

Zídeme späť na lúku a dcéra očividne turistikovania ešte nemá dosť, lebo navrhne, aby sme išli žltou značkou aj na kopec oproti, s názvom Csucs–hegy (232 m).
Radi si pozrieme aj výhľad na druhú stranu polostrova, kam z rozhľadne nebolo vidieť, tak ideme. Synovi sa ale turistikovať nechce a keďže nemám nosič, nevládzem ho stále ťahať. Motivácia s hádzaním si šišiek pred seba a utekaním po ne chvíľu funguje, ale žiaľ nie dlho. Vyjdeme teda len na prvý skalnatý vrchol Nyereg–hegy, z ktorého je veľmi pekný výhľad smerom na Balatonudvari. Vrátime sa späť na lúku a tou istou cestou kráčame k autu.

Pre všetkých, ktorí majú záujem rozhľadňu navštíviť, odporúčam lepšie si preštudovať začiatok trasy. Ideálne je začať pri kostoliku „Opati templom“, prípadne pri križovatke smer Tihany kúsok odtiaľ. Je to približne 30 minút zelenou značkou pešo. Tiež prídete na už spomínanú lúku. Dlhší variant modrou značkou je priamo z Tihany, z parkoviska pri jazere Belső-tó. Mapa.

Parkovisko Rozsakó – Rozhľadňa Kisfaludy kilato

Dva dni sme strávili kúpaním a znova sme sa rozhodli pre túru. Voľba padla na najvyššiu rozhľadňu na celom Balatone - Kisfaludy Kilato. Opäť máme problém, odkiaľ začínať túru. Nakoniec sme zistili, že najlepšie je začať od parkoviska Rozsakó – na kopci nad dedinkou Badacsony. Mapa. Parkovisko je platené.

Najprv prídeme na veľmi peknú terasu s výhľadom, Rozsakó. Podľa nej je aj pomenované parkovisko. Sú tu informačné tabule, lavičky na posedenie a prvý výhľad, smerom k prístavu Badacsony. Sú dve možnosti, ako sa dá odtiaľto ísť, cestička vľavo a cestička vpravo. My sme prešli cez celú terasu a stúpame strmo do kopca. Aby bolo stúpanie jednoduchšie, sú tu čadičové schody. Nimi prídeme na ďalšie výhľadové miesto, bránu Hertelendy. Vpravo je skala, z ktorej je krásny výhľad na Balaton. Vychutnáme si výhľad, Balaton je z takejto výšky naozaj nádherný. Rozmýšľam nad všetkými, ktorí tvrdia, že na Balatone sa nedá turistikovať... a pritom táto túra a výhľady sú naozaj super. Ja, človek internetový, rýchlo posielam fotku na FB, pochváliť sa treba. No samotná rozhľadňa nás ešte len čaká. Stúpame teda ďalej do kopca, Laura ide sama, Lukáška už mám v nosiči. Prídeme na križovatku, kde sa cesty rozdeľujú, my zabočíme vpravo. Posledné stúpanie a už vidíme rozhľadňu. Je veľmi zaujímavého tvaru, celá drevená, kruhová. V minulosti tu vraj stála iná rozhľadňa, vysoká len 10m. Tá bola kvôli zlému technickému stavu v 60. rokoch zbúraná a v rokoch 2011 – 2012 tu z eurofondov postavili súčasnú. Veža je vysoká 188 metrov a jej najvyšší bod je vo výške 438 metrov.

Z vrcholu rozhľadne vidíme jazero Balaton. Na druhej strane sú vinice a krásne malé fotogenické kopčeky – Guláci, Csobánc a Tóti-Hegy. Na vrchole riadne fučí, takže keď si vychutnáme výhľady, ideme dole. Pod rozhľadňou sú lavičky, tu si dáme zabalený obed. Tou istou cestou sa vraciame k autu. Dnešný výlet bol naozaj pekný a výhľadovo vďačný, pre mňa asi top 1 túra na Balatone.

Hrad Szigliget

Po tom, čo navštívime rozhľadňu, sa ideme najesť do mestečka Badacsony a okúpať sa. No ja som ešte veľmi chcela navštíviť hrad Szigliget. Keď nám teda dvojročný Lukáš cestou z kúpaliska zaspí v aute, dohodneme sa, že ja a sestra aj so štvorročnou Laurou si rýchlo vybehneme na hrad a mama nás počká na parkovisku, so spiacim Lukášom v aute.

Popri kostolíku si vyšliapeme na hrad, asi 3 minúty do kopca od parkoviska. Zaplatíme vstupné. Hrad je naozaj veľký, rozľahlý. V jeho spodnej časti sa v lete hrávajú koncerty. Sú tu aj atrakcie pre deti.

Popri lavičkách pre ľudí, ktoré sa zrejme využívajú v čase letných koncertov, stúpame do vrchnej časti hradu. Teším sa, že máme možnosť si vychutnať západ slnka. Počas koncertu tu musí byť úžasná atmosféra. Výhľad je na okolité polia i jazero Balaton. Myslela som, že možno odtiaľto dovidím na koniec jazera, ten je ale schovaný za zákrutou. Na hrade strávime asi polhodinu, z najvyššieho bodu vidíme aj dole na parkovisko, kde nás čaká chúďa mama so spiacim Lukáškom v aute. Mame by sa tu tiež páčilo. Je tu tak pekne, že sa nám ani nechce ísť naspäť. Ale za chvíľu sa už hrad zatvára, tak pomaly ideme.

Na celom Balatone sú skoro všetky informácie písané výhradne v maďarčine, to isté platí aj o webových stránkach. Odporúčam si teda všetky túry dopredu starostlivo naplánovať.