Túra Južný Cyprus – pohorie Troodos s deťmi

Po týždni strávenom pri mori sa presúvame do hôr. Málokto, kto počuje Cyprus, si predstaví hory. A pritom tu sú. Troodos National Forest Park - najvyšší vrchol – Mount Olympus má 1952 m. V zime sa tu lyžuje. A ak patríte medzi ľadové medvede, iba hodinka cesty autom a po lyžovačke sa môžete v Limassole okúpať v mori. V letných horúčavách je pohorie Troodos vítaným vyslobodením – chladnejšie počasie a tieň stromov vytvorí priam oázu.

jar – máj 2018
Cyperská republika - Južný Cyprus (grécky Κυπριακή Δημοκρατία / turecky Kıbrıs Cumhuriyeti): ostrov Cyprus (grécky Κύπρος, turecky Kibris) - pohorie Troodos (grécky Τρόοδος, turecky Trodos Dağları) - Troodos National Park)
parkovisko na začiatku trasy pri infopaneloch

Nea Dimmata – Kykkos monastery – Plano Platres

Nakoľko sme na Cypre v máji, horúčavy nie sú ešte veľké. No volaniu hôr neodoláme. Opúšťame teda dedinku pri mori - Nea Dimmata, kde sme boli týždeň, a cez hory ideme smer Platres. Je to niečo ako hlavné turistické mestečko v cyperských horách - Troodos National Forest park - územie s významom NATURA 2000

Plano Platres je malé mestečko, kde nájdete ubytovanie, reštaurácie, obchody so suvenírmi a je jedným z hlavných východiskových bodov na túry. Zaujímavá sama osebe je cesta cez hory – úzke a krivoľaké cesty tak pre jedno auto, nekonečné stúpanie a serpentíny. Veľa áut nestretávame. Cesta je dobrej kvality, až na popadané kamene na ceste.

Čudujeme sa, koľko námahy to muselo byť a peňazí muselo stáť, dať postaviť v takýchto podmienkach cestu... A hanbím sa za naše nedokončené diaľnice.

Cestou odporúčam pozrieť si Kykkos monastery. Kláštor postavený v 11. storočí, za čias Byzantskej ríše. Odvtedy niekoľkokrát vyhorel. Jeho súčasná verzia je celkom rozľahlá. Kláštor je krásne zrekonštruovaný a najväčšou zaujímavosťou pre mňa je, že to nie je len pamiatka – stále tu žije veľa mníchov. Je tu celkom veľa návštevníkov – pri vchode si musia všetci povinne obliecť rúcho.

Celý kláštor je vyzdobený krásnymi maľbami, mozaikami a dýcha to tu zvláštnym pokojom. Naozaj odporúčam navštíviť. Ďalšou zastávkou je Plano Platres. Ďalší deň máme naplánovaný výlet k vodopádom Caledonia.

Caledonia waterfalls

V Troodose je veľmi veľa vodopádov, ktoré sa vraj oplatí navštíviť - Milomeris waterfalls, Chantara waterfalls..., ale keďže tu máme naplánované byť len dva dni, stihneme navštíviť iba jedny. Voľba padla na Caledonia. Máme ich na pešo z Plano Platres, kde bývame, takže vodič auta sa teší, že dnes nemusí šoférovať.

Stápame do kopca cez centrum, až prídeme do časti, kde končí mestečko a končia reštaurácie a hotely. Turistická trasa začína na veľkej ostrej zákrute, kde je reštaurácia Psilo Dendro. Najprv sa ide po betónovom chodníku, ktorý prejde na lesnú cestičku do príjemného borovicového lesa. Porastom ideme celú trasu. Striedavo po našej pravej či ľavej strane, podľa toho, ako ju križujeme a ňou prechádzame, ide riečka Kryos Potamos. Je to jedna z mála riek na Cypre, kde je celoročne voda. Používa sa aj ako zásobáreň pitnej vody – preto sú popri turistickej trase natiahnuté rúry.

Cestou sú besiedky, kde sa dá schovať v prípade dažďa. Vodopád padajúci z 13-metrovej výšky vidíme približne po polhodinke šliapania. Sú tu lavičky na sedenie, jedna lavička je obsadená mačičkou. Deti sa jej veľmi potešili. Viac než vodopádu.

Späť sa vraciame druhou trasou, naviguje nás tabuľka s nápisom "escape route". Vyjdeme opäť pri pôvodnej betónovej úvodnej ceste.

Artemis Trail a Omodos

Trasa je pomenovaná po bohyni Artemis, ochrankyňa divočiny, hôr a lesov v gréckej mytológii. Okruh okolo najvyššieho kopca Cypru - Mount Olympos, alebo po grécky Chionistra. V zime sa tu lyžuje, v lete sa dá spraviť okružná, nenáročná, 7-kilometrová túra.

Chvíľu nám potrvá, kým zistíme, kde zaparkovať. Omylom najprv ideme inú trasu, no nakoľko klesáme, nepozdáva sa nám to a vrátime sa naspäť. Nakoniec zistíme, že je potreba zaparkovať, ako sú náučné tabule - tam trasa na jednej strane vozovky začína a na druhej strane vozovky končí. Tu nájdete presnú GPS pozíciu.

Cestička je príjemná, rovinatá a ideálna pre túru s deťmi. Ročný syn je v nosiči a skoro trojročná dcéra šliape sama. Jediné stúpanie je kúsok za lyžiarskym vlekom, približne 300 metrov do kopca. Všade okolo rastú borovice, najstaršia borovica, pri ktorej je informačná tabuľa, má 500 rokov. Poriadne mohutný kmeň.

Asi po 4 km prichádzame k nádherným výhľadom. Sú tu lavičky, najlepšie by bolo sadnúť si a vychutnať si výhľad. No ja, žiaľ, neviem ani poriadne fotiť, lebo je tu neskutočne veľa mušiek, ktoré na nás robia nálety v húfoch a žerú nás. Celý nádherný výhľadový úsek namiesto vychutnávania si ho, sa snažíme čo najrýchlejšie prebehnúť. Akonáhle výhľady skončia, skončia aj mušky. Ako naschvál.

Ku koncu túry prechádzame cez širokú cestu, no nenapájame sa na ňu, ale opäť sa vnárame do lesa. Nad hlavami nám začína búrka, tak zrýchľujeme tempo, Dušan berie Lauru na koníka a viac-menej utekáme k autu, začína pršať.

Ideme dole do dedinky, naobedujeme sa a poobede ešte stihneme výlet do dedinky Omodos, kde si pozrieme kamenný kláštor zo 17. storočia. Dedinka má príjemnú atmosféru, je ukrytá v horách.

Pohorie Troodos je veľmi pekné a príjemné na túry. Ak ešte niekedy navštívim Cyprus, určite si tu opäť naplánujem nejaké výlety.