Malá Majstrovka (C) - v Slovinsku je poväčšine staršie istenie
Malá Majstrovka (C) - v Slovinsku je poväčšine staršie istenie Zatvoriť

Rada Zaistené cesty s deťmi

Dnes už nie je veľa turistov, ktorí si nevyskúšali zaistené cesty. A asi je už aj dosť detí, ktoré rodičia zobrali so sebou. Rád by som sa s vami podelil o zopár postrehov, ako vybrať, naplánovať a bezpečne zvládnuť ferraty s deťmi.

Výber cieľa

Akýkoľvek výber je vždy ovplyvnený možnosťami, ktoré máme. Pokiaľ dobre počítam, v súčasnosti máme na Slovensku sedem neveľhorských lokalít, kde sa nachádzajú zaistené cesty. To nie je síce veľa, ale záujemcom o tento druh turistiky poskytuje určité možnosti. A samozrejme, na výber máme veľmi veľa cieľov v blízkom zahraničí. Sú medzi nimi ale drobné rozdiely.

U tých starších trás nás môže prekvapiť už na pohľad nedôveryhodné lano, prípadne celé nezaistené úseky. Ideálne je, pokiaľ chcem na ferratu brať aj deti, mať ju prejdenú. To sa samozrejme nie vždy dá, tak sa aspoň snažiť zistiť čo najviac informácií o danej trase.

Obtiažnosť

Lezenie ani turistika nie je šport, ktorý by sa dal úplne presne merať. Preto bude akákoľvek obtiažnosť subjektívna a bude vyjadrovať odhad autora. Ťažšie ferraty sú väčšinou dobre a kvalitne zaistené, naproti tomu niektoré jednoduché ferraty môžu mať veľa úsekov úplne nezaistených.

Ďalším faktorom, ktorý ovplyvňuje obtiažnosť ferraty je zohľadnenie telesných rozmerov dieťaťa. Niekedy E úsek prejde úplne bez problémov, ale veľké problémy nastanú pri jednoduchom traverze pretože nedosiahnu na lano pri traverze. Jedna zásada tu samozrejme musí vždy platiť. Dospelý musí danú obtiažnosť zvládať bez problémov, aj s rezervou pre prípadnú pomoc.

Bezpečnosť

Bezpečnosť je vždy prvoradá. To platí vždy, ale pri túrach s vlastnými alebo cudzími deťmi to platí dvojnásobne. Istenie na ferrate je pomerne jednoduché. Precvakávaním karabín na ferratovom sete dosiahneme, že prípadný pád neskončí smrteľne, ale maximálne sa poriadne udrieme alebo si poraníme nejakú končatinu. Nechať dieťa si samostatne zapínať ferratový set môžeme až vtedy, keď sa na dieťa stopercentne spoľahneme. Ale aj tak budeme stále nervózni.

V každom prípade používam naviazanie na niekoľkometrovom horolezeckom lane a dieťa si zapína buď iba odsedák (pozor, na odsedáku sa nikdy nesmie liezť, iba odpočívať) alebo svoj ferratový set. Pri istení a pohybe v horách sa snažíme vyvarovať zľahčovaniu situácie. Dieťa nás neustále pozoruje a aj v budúcnosti bude robiť iba to, čo už vypozorovalo u nás.

Ďalším nebezpečenstvom je prípadný pád skaliek zvrchu. Nebezpečenstvo samozrejme čiastočne znížime pasívnou ochranou vo forme prilby, možno predvídaním situácie, ale v zásade tu platí, že ako aj pri iných činnostiach v živote, aj tu musíme mať šťastie.

Motivácia

Sú prípady, kedy sa deti sami a celkom dobrovoľne dajú niekoľko hodín „vláčiť“ po horách a túrach, ale väčšinou ich to prestane skoro baviť. Paradoxne, deťom ferrata v tomto smere pomáha a väčšinou ich zdolávanie skalných prekážok natoľko zaujme, že zabúdajú na čas aj únavu. Tá sa dostaví, ale o to silnejšia, až pri návrate naspäť, preto netreba zabúdať, že výlet nie je len prelezenie samotnej ferraty, ale aj samotný prístup a návrat do miesta štartu.

Chodenie a zdolávanie zaistených ciest je v súčasnosti veľmi populárne a ponúka dospelým aj deťom nevšedné zážitky. Vhodný výber cieľa, postupné zvyšovanie obtiažnosti sú základným predpokladom, aby sme si spoločný výlet vždy užili a mali z neho radosť.

Zaistené cesty na Slovensku

Pozn.: Zoznam je platný k augustu 2019.