Veľká maľovaná mapa s číselným označením jednotlivých trás
Veľká maľovaná mapa s číselným označením jednotlivých trás Zatvoriť

Recenzia Bratislava pre deti

V minulom roku vydavateľstvo DAJAMA prinieslo na trh novú edíciu s názvom Výlety s deťmi. V prvej knižke Bratislava pre deti ponúka známe lokality v Bratislave a okolí na výlety s prihliadnutím práve na detského turistu. Autorská dvojica Daniel Kollár a Viera Poláková zmapovali 25 výletných lokalít, ktoré patria k najzaujímavejším miestam, kde si môžeme s deťmi užiť zábavu, poučenie, či šport.

Výrobca
Daniel Kollár a Viera Poláková, vydavateľstvo DAJAMA
Materiály
kriedový papier
Infocena
12,95 €
Obchody

Samozrejme že sa táto knižka hneď dostala aj do mojej knižnice. Väčšinu cieľov v okolí nášho mesta poznáme, možno práve preto som po nej siahla. Už prvá fotografia na obálke, malý vysmiaty špunt so šarkanom pod televíznou vežou, hovorí jasnou rečou, kto je pre autorov knižky na prvom mieste.

Technické údaje

Knižka vyšla v roku 2018 ako 303.publikácia vydavateľstva DAJAMA, počet strán je 120, rozmer 130 x 218 mm, mäkká väzba. Obsahuje 196 farebných fotografií od piatich autorov.

Obálka je fialovej farby s novou ikonou v pravom hornom rohu - malý a veľký turista a malý a veľký cyklista. Doplnkom knihy je maľovaná mapa Bratislavy a okolia s naznačenými výletmi. Kniha a mapa sú vložené do plastového obalu a vytvárajú spolu jeden celok.

V úvode

Daniel Kollár predstavuje novú edíciu Výlety s deťmi, ktorá bude mapovať najkrajšie trasy a lokality na Slovensku z pohľadu detí a s nimi spoznávať Slovensko pešo, na bicykli, autom, či pohľadom z výšky.

Bratislava pre deti je prvý dielom edície, ktorý ponúka 25 najkrajších výletov pre deti v Bratislave a jej bezprostrednom okolí. Množstvo informácií, textov, fotografií a ilustrácií je ideálnym námetom na plánovanie rodinných výletov a zmysluplného trávenia voľného času s deťmi.

Na ďalšej dvojstrane je maľovaná mapa so všetkými výletnými miestami a číselným označením jednotlivých trás.

Kapitoly

Každá výletná trasa je zhutnená na 4, resp. 6 stranách. Okrem názvu lokality je každá kapitola pomenovaná ešte podľa nejakej zaujímavosti pre deti. Napr. vychádzka Na bratislavský hrad má podnázov K stolu naruby. Obsahuje veľkú fotografiu, technické informácie v rámčeku s drobnými ikonami, kde sa dozvieme informácie o dĺžke trasy, prevýšení, obtiažnosti a potrebnom čase, nechýba ikona turistu alebo cyklistu. V odseku Prístup je vždy viacero možností, ako sa dostať na uvedené miesto nielen autom, ale aj pešo, či na bicykli. Vo fialových rámčekoch sú uvedené zaujímavosti, či skrátené legendy. Ďalší rámček s názvom Viete, že… ponúka ďalšie zaujímavosti prírodného, resp. historického významu. Pokiaľ ideme na miesta s otváracími hodinami a vstupným (napr. hrady), tieto sú uvedené v rámiku Užitočné informácie. Nechýba viacero farebných fotografií.

Aj napriek tomu, že som Bratislavčanka a väčšinu miest poznám ešte z čias, keď sme boli rodičmi malých detí, dnes už ich navštevujeme s vnúčatami a stále nájdeme niečo nové, vznikajú nové náučné chodníky, nové cyklotrasy, nové zaujímavosti na klasických miestach.

Fotografie

Knižka obsahuje 196 plnofarebných fotografií rôznych veľkostí. Na väčšine z nich sú deti na bicykloch, pešo, či pri hre so zvieratkami alebo objavujúce prírodné krásy. Práve tieto fotografie dodávajú knižke autenticitu detskej radosti z pohybu, poznávania, či zaslúženého oddychu po túre.

Písaný kameň

Napr. pod číslom 11 som na maľovanej mape našla názov Písaný kameň, čo mi naozaj veľa nepovedalo. Preto otváram trasu číslo 11 s podnázvom Hľadanie tajomného kameňa. Je to výlet na Kačín s prechádzkou po včelárskom náučnom chodníku s názvom Karpatská včela. Skala s názvom Písaný kameň je spomienkou na udalosti z roku 1600, keď sa mesto dostalo do sporu s Mikulášom Pálffym o hranicu medzi jeho majetkami a územím mesta. Spor vyriešil až cisár Rudolf II., ktorý ako pevnú hranicu určil skalu ležiacu uprostred malokarpatských lesov. Do kameňa dal vytesať znaky oboch strán a letopočet 1600. No toto je pre mňa novinka a tak si ho musím pri najbližšej návšteve Kačína pozrieť.

Táto knižka je vhodným darčekom aj pre deti, na veľkej maľovanej mape si môžu obdĺžniky s číslom a názvom už absolvovanej trasy vyfarbiť, či podľa obrázkov si vybrať miesto, kam by radi išli na najbližší nedeľný výlet s rodičmi. Väčšie deti si už môžu čo to naštudovať vopred, cestou porozprávať mladším súrodencom. Na jej konci je aj Kvíz o Bratislave pre deti. Už teraz sa teším na ďalšiu knižku z tejto novej zaujímavej edície.