Cesta cez kapustu
Cesta cez kapustu Zatvoriť

Túra Rozhľadňa Dubová nad Rajcom s deťmi

Jednou z pomerne nových rozhľadní v Žilinskom kraji je rozhľadňa nad Rajeckou kotlinou na vrchu Dubová. Je sprístupnená od roku 2018. Navštívili sme ju v zime tohto roku, keď začala trochu ustupovať bohatá snehová nádielka. Pri návšteve nás tu veľmi milo prekvapili pekné výhľady do Rajeckej kotliny a na okolité kopčeky. Aj to bolo dôvodom pre napísanie článku. Rozhľadňa tvorí súčasť náučného chodníka Okolím Rajeckého hradu.

1 deň
zima – 17.02.2019
Súľovské vrchy
» č.1085 Malá Fatra (1:50.000)

Náučným chodníkom k rozhľadni

Na náučný chodník sme sa napojili pri riečke Čierňanka na okraji Rajca. Parkovať je možné neďaleko turistického smerovníka s názvom Čierňanka, pri ceste, ktorú lemujú stromy. Parkovanie je bezplatné. Odtiaľto je to k rozhľadni asi hodinka cesty pešou chôdzou. To je približne čas, koľko nám to trvalo s deťmi, ktoré boli vo veku 4 – 8 rokov.

Náučný chodník je značený červeným šikmým pruhom na bielom páse. Až k rozhľadni je trasa zhodná so zelenou turistickou značkou. Spočiatku nás chodník vedie pomedzi polia. Pri našej návšteve bola na poli divá kapusta, a tá to dávala svojou vôňou aj vedieť. Keď prídete k bielemu krížu, ďalej sa pokračuje pod les. Na okraji lesa stojí náučná tabuľa, ktorá popisuje celý náučný chodník, na mape sú vyznačené jednotlivé zastávky a poloha, kde sa na trase práve nachádzate.

Výstup k rozhľadni je po vstupe do lesa už o niečo strmší, ale nie je to nič, čo by sa nedalo zvládnuť. Všetky deti to zvládli bravúrne, a to aj na snehovej pokrývke, ktorá v lese ešte bola. Miestami bol aj ľad. Náučné tabule, ktoré príjemne spestrovali trasu, sa venovali rastlinstvu, živočíšstvu a remeslám, ktoré mesto Rajec v minulosti preslávili - predovšetkým kožkárom, ktorý vyrábali známu rajčovinu. Vyvážala sa do celej Európy. Ale nebudem viac prezrádzať, najlepšie je si to prísť obzrieť na vlastné oči.

Chodník na pár metrov vychádza z lesa pri stožiari, ktorý sa dá pozorovať aj zdola. Je tu oddychové miesto s lavičkou a stolom, nechýba ani smetný kôš. Odkrývajú sa výhľady. Potom sa cesta znova ponorí do lesa. Nasleduje krátky výstup a pri príchode na čistinku, kde les ustupuje, sa na jeho okraji objavuje pred nami rozhľadňa (tu). Vľavo je ďalšie oddychové miesto.

Rozhľadňa a výhľady

Smerovník, stojaci pri rozhľadni Dubová, nám dáva na známosť, že sme vo výške 728 metrov nad morom. Rozhľadňa nie je zhora krytá. Jej poschodia sa vysúvajú do priestoru, pričom najviac je do priestoru posunutá najvrchnejšia vyhliadková terasa. Pri vstupe na rozhľadňu je pripevnená tabuľa návštevného poriadku, kde je okrem iného popísaný aj spomínaný náučný chodník. Tu sme sa dočítali, že jeho dĺžka je 5242 metrov. Na rozhľadni by sa malo pohybovať maximálne 25 osôb. Pri našej návšteve bola v pravom hornom rohu upevnená slovenská zástava, ktorá povievala v miernom vetríku. Schody a terasy sú deravé, a tak sa pozeráte pri výstupe naprieč celou rozhľadňou. Schodisko so zábradlím vedie stredom rozhľadne.

Výhľadmi z rozhľadne sme boli veľmi milo prekvapení. Zľava sa ukazovala Malá Fatra, avšak iba čiastočne, lebo vo výhľade na jej vzdialenejšie kopčeky ako Veľký Rozsutec či Veľký Kriváň bránia koruny stromov. Lepšie výhľady na Krivánsku časť Malej Fatry sú zo spomínaného oddychové miesta pod rozhľadňou alebo z polí nad Rajcom. Bližšie Martinské hole sa ukazujú aj so stožiarmi v celej ich kráse. Medzi kopčeky, ktoré môžete odtiaľto zahliadnuť pri dobrej viditeľnosti, na ktorú sme mali v slnečnom zimnom počasí šťastie, patri aj Usypaná skala, Hnilická Kýčera, Ostrá skala, malofatranský zahnutý Kľak a nižší Malý Kľak.

Potešili sme sa aj pohľadom na rozložitý Strážov – najvyšší vrch Strážovských vrchov, či špicatý Vápeč, patriaci do rovnakého pohoria. Pod nami sme mali ako na dlani Rajeckú kotlinu a Rajec, dominoval mu jeho kostol. Z opačnej strany plošiny sa ukazuje, ak sa nemýlim, pohľad ku Žibridu v Súľovských vrchoch. Pod ním sa ukrýva Budzogáň.

K Žibridu z Dubovej pokračuje zelená značka, potom vedie hrebeňom Súľovských vrchov - cez Kečku až do Roháčskeho sedla. Od rozhľadne je to podľa smerovníka k bývalému hradisku po trase náučného chodníka ešte 40 minút. Náučný chodník sa na Dubovej odpája od zelenej značky, na rozdiel od nej nestráca získanú nadmorskú výšku a sleduje zalesnené rebro tiahnuce sa smerom na sever. A na jeho konci je miesto, kde sa nachádzal kedysi Rajecký hrad. Prebiehal tu archeologický výskum. Chodník potom schádza smerom k dedinke Jasenové a do Rajca sa vracia naspäť popri Čierňanke.

Návrat od rozhľadne

Deti sa pod rozhľadňou dosýta poguľovali. Nasýtení výhľadmi a tiež jedlom v našich žalúdkoch sa vraciame rovnakou trasou. Pri výstupe z lesa sme pod lesom našli ďalšie pekné výhľadové miesto, kde bolo ohnisko. Keďže bol sneh silným slnkom už dosť roztopený, bolo blatisto. A tak sme časť trasy prešli mimo chodníka priamo po kapuste. Vrátili sme sa k autu zablatení, ale natešení z našich objavov. Deti mali ešte sladkú odmenu v domácej výrobní zákuskov v Bytčici.

Výlet k rozhľadni sa deťom páčil. Výlet na rozhľadňu zahrnieme do našich výletov a nabudúce, keď bude teplejšie počasie a aj dlhšie dni, sa radi pozrieme aj na vzdialenejšie miesta, kde kedysi stál Rajecký hrad. Stretli sme tu aj iné skupinky peších turistov - zdá sa, že miesto si nachádza svojich obdivovateľov.

Na úplný záver ešte pár myšlienok: Možno by nebolo na škodu dať k rozhľadni aj vrcholovú knižku pre zápis zážitkov či dojmov alebo malú pečiatku, ktorá by potešila menších detských návštevníkov. Vskutku široký výhľad z rozhľadne by mohol byť popísaný aj viac podrobne, tak, aby zachytával celú šírku výhľadu, aj s vrcholkami vzdialenejších kopcov, ako napríklad Strážov či Vápeč.

Ak si chcete o chodníku prečítať viac, bližšie informácie nájdete na webovej stránke.

Ďakujem všetkým, ktorí sa pričinili o výstavbu rozhľadne a tiež náučného chodníka.