NCH Kimbiark zo Svitu do Mengusoviec a späť

11.02.19
Medzi Svitom, Mengusovcami a Batizovcami sa nachádza malý kopec Bôrik, ktorý motoristi poznajú vďaka diaľničnému tunelu, ktorý cezeň vedie. Tento kopec však skrýva krásne výhľady, zachovaný ihličnatý les a náučný chodník. Vybrali sme sa naň s deťmi počas jesenných prázdnin, keď Tatry praskali vo švíkoch.

Vyzbrojení článkom od Bazina parkujeme pri ZŠ na Komenského ulici v miestnej časti Svitu - Pod Skalkou. Vyzerá to tu na príjemnú štvrť. Prejdeme ponad kostol, ďalej krížom cez Skalnú ulicu a chodníčkom poza záhrady sa napojíme na náučný chodník. Spoza vysokých ihličnanov vidíme Gerlachovský štít.

Chodník nenáročne stúpa, sprevádza nás klasické bielo-zelené značenie náučného chodníka. Vychádzame na veľkú lúku s náučnou tabuľou a s krásnym výhľadom na Tatry, hoci je trochu opar. Na lúke sú zvyšky lyžiarskeho vleku, jej spodným okrajom sa neskôr budeme vracať. Teraz opäť stúpame k lesu a pomerne strmým výšvihom sa dostávame na hrebeň kopca. Striedavo starším rúbaniskom a ihličnatým lesom sa dostávame na výhľadový bod s ďalšou náučnou tabuľou. Stojí tu ešte torzo nejakého vysielača. Z náučnej tabule sa na nás usmievajú Nízke Tatry, ale teraz ich v opare len tušíme, vidíme najbližšie okolie s Kozími chrbtami. Je tu však pekne, a tak si urobíme dlhšiu pauzu vrátane hľadania geoskrýše. Nachádzame sa na území prírodnej rezervácie Bôrik, kde je predmetom ochrany Vzácny doklad vývoja vegetácie podtatranskej oblasti v minulosti.

Ďalší terén je ako na hojdačke, hore a dole, hore a dole, deti to celkom baví, okolo nás je pekný ihličnatý les. Občas sa pristavíme pri náučnej tabuli. Nechcem ich tu kompletne opisovať, zaujalo nás, že na tomto kopci sa v stredoveku ťažila železná ruda. Predmetom ťažby bol limonit a v teréne sú stále viditeľné kutacie jamy. V lese sa občas objaví medzera s výhľadom, či už na Končistú alebo na štrkoviská, ktoré vznikli po stavbe diaľnice.

Postupne počujeme hluk podtatranskej diaľnice a klesneme na lúku nad obcou Mengusovce. Je to vlastne široké trávnaté sedielko, pod nami sa skrýva miestny cintorín. Cez Mengusovce chodievame často do Vysokých Tatier a toto pekné sedielko som vždy zdola obdivovala a plánovala, že sem niekedy musím zájsť. Až do Mengusoviec neschádzame, menší turista je už unavený, a tak tabuľu s informáciou o obci vynechávame. V obci žije pán, ktorému sa za socializmu podarilo emigrovať na rogale.

Stúpame lúkou do sedla, obzeráme sa za peknými výhľadmi na obec a končiare Vysokých Tatier. Za sedielkom ďalej klesáme lúkou, po pravej ruke máme štrkovisko, v diaľke pred sebou vidíme nový mostík cez rieku Poprad, ktorým o chvíľu pôjdeme. Po ľavej ruke vidím solitérnu borovicu, ktorá mi pripomína africký baobab. Je krásna aj so štítmi v pozadí.

Klesneme na lúku a vydáme sa doľava k potoku Kysnica. Dalo by sa ísť hneď aj doprava popri riečke Poprad, ale nejako nás to šuplo sem a myslím, že to je aj krajší variant. Potok vytvára pekné meandre, škoda odpadkov priamo v koryte a okolo. Kráčame popri ňom k novému mostíku, prejdeme ponad rieku Poprad a pokračujeme po jej ľavej strane po hrádzi. Tu už nie je žiadne značenie, ale terén je prehľadný, nie je kde zablúdiť.

Cez nasledujúci most prejdeme na druhú stranu a o chvíľu podchádzame diaľničný most spolu s riekou. Pokračujeme po spodnom okraji lúky so starým vlekom. Lúka sa mi veľmi páči, a tak uvažujem, že niekedy v zime, ak budú Tatry opäť plné na prasknutie, by sme sa sem mohli skúsiť vybrať so sánkami. Napokon celá vychádzka by mohla byť pekná v zimnej verzii. Príjemnou zvážnicou sa dostaneme k poslednej tabuli náučného chodníka, ktorá prezentuje lokalitu z archeologického hľadiska, a poza ňu chodníčkom opäť ku kostolu a k autu.

Pokiaľ sa ti článok páčil alebo máš pripomienku, napíš nám do diskusie. Autor(ka) aj ostatní Hikingáči sa potešíme. Článku môžeš tiež pomôcť zdieľaním na sociálnych sieťach.
Diskusia k článku 4 príspevky
NCH Kimbiark zo Svitu do Mengusoviec a späť 20/04/19 22:20 4 príspevky
Najnovšie články v sekcii

Extra Skala Sedem kostolov v Studničnej (Komjatná) Ak budete mať v okolí Ružomberka čas a chuť sa na chvíľu zastaviť – či už počas cesty z/do hôr alebo z iného dôvodu – odporúčame bradlo v Studničnej. Autom je to z Ružomberka smer Dolný Kubín zachádzka len asi desať minút. Okrem … » viac dnes Ľubomír Mäkký Zaujímavosti
Túra Krawców Wierch s dvěma miminky Starší Kryštof je už ostřílený turista, devítiměsíční Richard ale právě dnes přesedlal z kočárku do nosiče a vycházku proto volíme velmi nenáročnou. Každé dítě je jiné a ... » viac 19/08/19 Tomáš Kohout Oravské Beskydy
Túra Dolné diery a Chleb s deťmi Hľadáme kompromis medzi tým, po čom nám srdce piští, a tým, čo nám dovolia fyzické sily najmenšieho člena. Nosič by bol fajn kompromis, no akosi si poslednú dobu užívam viac výlety, ... » viac 12/08/19 Karolína Dobiašová Malá Fatra

Túra Predná Magura v Nízkych Tatrách Nízke Tatry máme radi a s obľubou tu navštevujeme rôzne menej frekventované lokality. Lúčnatý kopec Predná Magura v severnej časti pohoria sme mali v hľadáčiku už dlhšie, ešte keď sa deti nosili v turistickom nosiči. Kým na túto túru prišlo, … » viac 08/07/19 Soňa Mäkká Nízke Tatry
Túra Okruh na Svätojánsku rozhľadňu nad Liptovským Jánom Rozhľadne sú pre deti vďačným cieľom a tak si aj my vyberáme túto atrakciu v dňoch, kedy hrozia búrky už predpoludním. Dnes nás zlákala pomerne nová Svätojánska rozhľadňa nad ... » viac 24/06/19 Soňa Mäkká Nízke Tatry
Túra Okruh na útulňu pod Uchánkom zo Sobotišťa V oblasti Chvojnickej pahorkatiny som bola viackrát, prevažne autom a s deťmi v dojčenskom veku, kedy sme len vybiehali na kratšie prechádzky. Začiatkom tohto júna, keď konečne dorazilo ... » viac 06/06/19 Soňa Mäkká Biele Karpaty

NCH Kimbiark zo Svitu do Mengusoviec a späť 20/04/19 22:20 4 príspevky
    • Kozie chrbty, Podtatranská kotlina (Popradská kotlina)

• max: 922 m n. m. – Bôrik

• min: 750 m n. m. – Svit, Pod Skalkou

• jeseň

• 01.11.2018

• Svit (vlak, bus, parkovanie v miestnej časti Podskalka, Školská ulica)