Štôlňa Strieborná
Štôlňa Strieborná Zatvoriť

Túra Kvetnica – banský náučný chodník a bunker vo Vernári

Na spojnici Poprad - Telgárt nájdeme niekoľko technických a historických zaujímavostí. My sme sa tentokrát boli pozrieť na novobudovaný náučný chodník, a to banský NCH v Kvetnici. Do neďalekej horskej obce Vernár nás prilákala replika partizánskeho bunkra.

1 deň
jeseň – 2018
Nízke Tatry a Kozie chrbty
  • Najvyšší bod: 830 m n. m. partizánsky bunker nad Vernárom
  • Najnižší bod: 710 m n. m. starý kameňolom v Kvetnici
  • Mapa: Otvoriť mapu v novom okne
Poprad (vlak, bus) - Kvetnica (bus)
Vernár (bus) - Poprad (vlak, bus)
» č.1102 Nízké Tatry, Kráľova h (1:50.000)

Poprad Kvetnica - štôlňa Strieborná

trasa

Zhrniem, že táto časť Kozích chrbtov patrí medzi prímestské rekreačné lesy mesta Poprad. Kvetnicu sme si už niekoľkokrát predstavili dávnejšie v predchádzajúcich článkoch:

Vystupujeme na autobusovej zastávke. Naše prvé kroky vedú priamo cez cestu poza asi bývalú kultúrnu budovu smerom k bytovkám. Stojíme pred turistickým rázcestníkom. Poza bytovky a potom vpravo by sa išlo na Zámčisko. Avšak dnes hľadáme štôlňu Strieborná. No, usilovné pátranie to ani nebude. Na smerovníku je provizórny ukazovateľ rovno k nej. Zabočíme vľavo po zelenej značke oproti Popradu. Míňame pravdepodobne niekdajšiu hasičskú zbrojnicu. Hneď ako vkročíme do lesa je počuť lomoz. Čochvíľa zisťujeme, že hukot patrí bagru, ktorý upravuje vchod do štôlne. Je tu náučná tabuľa. Dozvedáme sa základné údaje o jej polohe a rozlohe. Čítame o geológii a mineralógii štôlne. O jej minulosti a súčasnej obnove.

Máme času nazvyš, tak pokračujeme ďalej náučným chodníkom, aby sme zistili v akom stave rozpracovanosti sa nachádza. Až doma sa o pár dní dozvedáme, že chodník sa oficiálne otváral presne týždeň po našej návšteve (5. 11. 2018).

Na konci mierneho stúpania je ďalší informačný panel venovaný mineralógii Kvetnice. Ďalej prudko klesáme. Z lesa vychádzame pri obaľovni. Zelená značka pokračuje vpravo do Gánoviec za geoparkom a travertínovými kopami. Čítame nové informácie o tunajšej geológii. Zatáčame vľavo. Žltá značka patriaca k náučným chodníkom Kvetnice nás dovádza až ku starému zatopenému lomu. Obzeráme tabule s vizualizáciou revitalizácie vodnej plochy. Konštatujeme, že autor má smelé idey. Nedá nám to a jazero si obchádzame dookola. Hore nad lomom sa ukazuje nasledujúca tabuľa. Samozrejme ideme hľadať cestičku k nej. O pár minút sme úspešní a odmenení výhľadom na Tatry. Len škoda dnešného “dušičkového” počasia. Máme tu informácie o banských dielach v Kvetnici. Opäť sa napájame na žltú značku, ktorá nás napokon dovádza do Kvetnice. Ešte cestou nachádzame výraznú známku povrchovej dobývky, označovanej ako pinga.

Vernár - Náučná lokalita partizánsky bunker

trasa

Značenie a replika partizánskeho bunkra bola realizovaná v rokoch 2011-2012. Po dojmoch z rozpadávajúceho sa bunkra pod Kriváňom sa s malou dušičkou poberáme do Vernára. Prechádzame dedinkou po hlavnej ulici, neskôr na nás brešú psy Suchej ulice. Tabuľka nás nemilosrdne posiela do prudkého stúpania. Les strieda lúku a za okamih stojíme pred zemľankou - zrubom. Nikto z nás nečakal, že to bude tak blízko, asi 300 metrov od najbližšieho domu.

Z dvoch tabúľ sa dozvedáme o povstaleckej histórii obce. Na obranu významného prechodu Poprad - Horehronie bolo vybudovaných 11 bunkrov. Je tu presne zapísaná časová os priebehu tunajších bojov počas SNP. Druhý panel sa venuje samotnému budovaniu a rozmiestneniu bunkrov, zákopov a zátarasov v okolí Vernára. Pokukáme interiér a v sychravom počasí sa vraciame späť. Z lúky je obec ako na dlani. Pozeráme sa do útrob Vernárskej tiesňavy, dôležitého horského priesmyku vedúceho do Banskej Bystrice, srdca Slovenského národného povstania.