Mačky Stubai Light Universal s obmedzeniami zvládnu aj ľad, no nie je to ich preferované teritórium Zatvoriť

Recenzia (Nielen) detské mačky Stubai Light Universal

Pri zimných a horských prechádzkach som po určitej dobe potreboval zohnať horolezecké mačky – alebo ako píšu inde stúpacie železá – pre moje deti. Na prvý pohľad to v dnešnej záplave tovaru a výrobkov vyzerá na jednoduchú vec, ale nemusí tomu vždy byť tak.

Výrobca
Infocena
90,- €

Stubai Light Universal

Prvýkrát to bolo, keď sme mali v pláne ísť na ľadovec. Vtedy som ešte nevedel, že noha veľkosti EU 32 bude problém. Štandardné mačky začínajú od veľkosti EU 35. Ale treba upozorniť, že veľakrát pri nastavení najmenšej veľkosti veľmi vytŕča stredový nosník. Ten pri chôdzi spôsobuje značné nepohodlie a v niektorých situáciách môže byť aj nebezpečný.

Zo všetkých možných modelov, ktoré ako tak prichádzali do úvahy, som narazil na mačky Stubai Light Universal. Sú to veľmi ľahké mačky vyrobené z tvrdeného hliníka, s možnými variantmi upnutia. Universal – s gumeným viazaním vpredu aj vzadu, Classic – s remienkovým viazaním, Combi – vpredu gumené viazanie a vzadu klipsňa a Professional - vpredu na špici kovový rám a vzadu klipsňa. Všetky modely sú vybavené vložkami proti nabaľovaniu snehu.

Praktické skúsenosti

Pri výbere horolezeckých mačiek pre dieťa som bral do úvahy tri dôležité vlastnosti:

1. Rozsah veľkostí pre obuv – mačky Stubai Light umožňujú nastaviť veľkosti 30 – 50, pozor - ale iba so zakúpením príslušného nosníka. To znamená, že pokiaľ chcete používať mačky pre menšie nohy, je nutné dokúpiť a vymeniť stredový nosník. To znamená ďalšiu investíciu asi 6,- €. Výmena stredového nosníka nie je zložitá a nie je k nemu potrebné žiadne náradie. Takisto nastavovanie veľkosti mačiek je veľmi jednoduché.

2. Hmotnosť – keďže väčšiu časť výstroja a vybavenia nesiem sám, sú každé ušetrené gramy veľkým plusom. Mačky Stubai Light majú hmotnosť 580 gramov a patria medzi najľahšie, s akými som sa stretol. Samozrejme, nie sú vhodné na ľadové lezenie, pretože použitý materiál neumožňuje jednoduché zasekávanie do ľadu.

3. Univerzálnosť zapínania – príslušná verzia s gumeným viazaním vpredu aj vzadu umožňuje jednoduché nasadenie mačiek pre akýkoľvek typ topánky. Ale treba upozorniť, že pre dospelé, veľmi veľké veľkosti topánok bude predné upínanie úzke a topánka bude držať, ale nebude sa dotýkať predných kovových hrotov. Zapínací mechanizmus na remienok je veľmi pohodlný a dá sa ľahko aj v zime povoliť.

4. Cena – cena na tento typ mačky sa pohybuje okolo 90,- €. To na základné turistické mačky nie je až tak málo. Ale vzhľadom na obmedzené možnosti ponuky detských mačiek mi neostávalo nič iné ako to akceptovať.

Mačky Stubai Light Universal sú voľbou pre deti počas pohybu na firnovom a zamrznutom podklade. Úpravou nosníka je možné použiť mačky aj pre dospelé osoby, ktoré môžu oceniť jednoduché nasadenie na akýkoľvek typ obuvi. Mačky sa vyrábajú aj vo verzii Trekking – verzia z tvrdej ocele, vhodnejšia aj na tvrdý ľadový terén, ale samozrejme s o niečo vyššou hmotnosťou.