Vďaka cyklovozíku si môžeme vychutnávať krásy a vône prírody aj s malým bábätkom Zatvoriť

Rada Ako efektívne nabaliť cyklovozík

Cyklovozík bol pre nás od začiatku jasná voľba. Dokonca ešte skôr, než sa Lucia zrodila čo i len v našich hlavách. Ľúbime pohyb v prírode, ľúbime bicyklovanie, no predovšetkým ľúbime svoju Lucičku. Preto sa snažíme, aby jej na našich výletoch nič nechýbalo a aby si ich mohla užiť rovnako naplno ako my. Pozrime sa teda na to, čo všetko okrem Lucie sa stalo neoddeliteľnou súčasťou našich cyklovýletov.

S Luciou sme od malička trávili čo najviac času vonku. Začiatky boli turistické, no postupne sa naše dieťa, rovnako ako pred rokmi jeho rodičia, preorientovalo na cykloturistiku. Cyklovozík sa tak stal takmer každodennou súčasťou našich životov, v našom byte má svoje čestné miesto a je neustále pripravený na výlet. Za tým sú, samozrejme, mesiace skúseností, pokusov a omylov, ako ho nabaliť rýchlo a efektívne a môcť kedykoľvek za pár minút vyraziť. Tu je pár tipov, čo nám fungujeme.

Náš cyklovozík, s láskou nazývaný Tuloš (lebo Thule), je nabalený a nachystaný na odjazd neustále. Aby sme nemuseli mať mnoho vecí dvojmo/trojmo (na doma, do vozíka, na ihrisko...), máme jednu tašku s nevyhnutnými vecami, ktorú berieme všade (na pešie výlety, do cyklovozíka, do kočíka, na ihrisko, na prechádzky, na návštevy). Zvyšok vecí (s výnimkou jedla a pitia) ostáva vo vozíku stále. A keďže mám rada vo veciach systém, s radosťou ich rozdelím do niekoľkých kategórií:

• taška s nevyhnutnosťami,
  • veci, ktoré sú vo vozíku stále:
    • príslušenstvo k vozíku,
    • užitočné drobnosti,
    • hračky,
    • ochrana pred vonkajšími vplyvmi,
  • jedlo a pitie.

Taška s nevyhnutnosťami

Túto časť výbavy má doma nabalenú asi každý rodič, či už vo forme taštičky, batôžka, prebaľovacej tašky, cestovnej tašky... Sú v nej veci nevyhnutné na bezproblémovú prevádzku dieťaťa. Jej obsah sa, samozrejme, môže mierne líšiť v závislosti od veku a povahy dieťaťa, ako aj od zvyklostí rodičov. U nás tento kus batožiny, ktorý s Luciou putuje prakticky všade, zahŕňa toto:

• plienky,
  • vlhčené utierky,
  • malé balenie krému na zadoček,
  • prebaľovacia podložka (jednorazová alebo prateľná),
  • bavlnená plienka,
  • náhradné oblečenie podľa aktuálneho počasia (ideálne v takom množstve a zložení, aby bolo možné vyskladať minimálne jedno kompletné oblečenie pre dieťa vrátane topánok),
  • dezinfekcia na rany,
  • náplasti,
  • repelent vhodný pre deti,
  • detský opaľovací krém,
  • dezinfekcia na veci (napríklad na hračky, cumle a podobne; nám sa osvedčil Aquaint),
  • lyžička,
  • mikroténové vrecko,
  • niečo dobré na zahryznutie (keksík, ovocná taštička...).

Príslušenstvo k vozíku

Cyklovozík je na výlete vlastne ďalším bicyklom – má nafukovacie kolesá, ktoré môžu dostať defekt, rôzne skrutky, ktoré môže byť potrebné dotiahnuť, a príslušenstvo, ktoré môže výborne poslúžiť, avšak len v prípade, že nie je odložené doma na poličke. Preto veci z vozíka radšej ani nevyberáme:

• náhradná duša,
  • náradie,
  • oje za bicykel,
  • pršiplášť na vozík,
  • vlajočka.

Užitočné drobnosti

Sú veci, ktoré zaberajú minimum miesta, no dokážu byť výbornými pomocníkmi a najmä na výletoch s deťmi nesmú chýbať. Preto je lepšie mať ich radšej dvojmo než vôbec a z vozíka ich ideálne nevyberať. Tu je pár tipov:

• hygienické vreckovky,
  • vlhčené vreckovky,
  • bavlnená plienka,
  • jednorazová plienka,
  • hrubé ponožky,
  • mikroténové vrecko,
  • dezinfekcia na ruky,
  • niečo dobré na zahryznutie.

Hračky

Nevyhnutná súčasť výbavy v prípade, že jazdíme s bdelým dieťaťom. Vždy sa snažíme, aby mala Lucia poruke rôznorodú zostavu svojich obľúbených hračiek. Túto časť výbavy cyklovozíka postupne obmieňame, nie však veľmi často. Medzi stálice patria hryzadlo (keby potrebovala niečo vopchať do úst), bábiky (aby mala čo ľúbiť), kniha (pre intelektuálnejšie chvíľky) či poháriková „matrioška“ (aby mala čo hádzať po tatinovi). Stáva sa však občas, že na nás zozadu mieri aj lopatka, prípadne sa do nás Lucia snaží hodiť loptu. Fantázie sa medze nekladú.

Počas prestávok sa nám zatiaľ osvedčila zostava kýblika s lopatkou a formičkou a malá lopta. No a samozrejme akékoľvek hračky, ktoré nie sú naše.

Ochrana pred vonkajšími vplyvmi

Táto položka je dôležitá predovšetkým pre bábätká, ktoré ešte nechodia, prípadne ani nesedia. S pribúdajúcim vekom a zlepšujúcimi sa schopnosťami dieťatka počet položiek postupne klesá. My sme začínali s takýmto zoznamom:

• deka na zakrytie (tú vozíme dodnes),
  • nepremokavá deka na zem, prípadne karimatka, alumatka alebo niečo podobné (odkedy Lucia začala liezť a chodiť, táto položka je pre nás zbytočná – dieťa na tom sedieť nechce a rodičia pri naháňaní dieťaťa nemôžu),
  • obyčajná tenká deka na zem alebo na stôl (kým ešte drobec len leží),
  • skladací dáždnik (ako ochrana bábätka pred slnkom, prípadne aj slabým dažďom počas prestávok).

Jedlo a pitie

Veľmi dôležitá a veľmi špecifická časť výbavy, ktorú neradno zabudnúť. Pre úplne malé detičky stačí mliečny bar v podobe mamičky, prípadne umelé mliečko, pre väčšie deti treba zapojiť viac fantázie a nabaliť dostatok dobrôtok na celý deň. Keďže naše mláďatko ani vo svojich 18. mesiacoch nevezme do úst takmer nič okrem mamkinho mliečka, pre nás je ešte stále najdôležitejšie nezabudnúť maminku a fľašu s vodou, ktorú má v kokpite a ktorou sa vie obslúžiť samé.

Pár vychytávok na záver

Okrem „povinnej výbavy“ so sebou občas berieme aj pár vecí na spríjemnenie života. Jednou z nich je šatka (alebo ergo-nosič), užitočná predovšetkým počas prestávok s nechodiacimi detičkami, ktoré chcú skúmať širšie okolie z náručia rodičov. Kým sme používali miminkovník, tento kus výbavy sa dal šikovne schovať pod neho. Druhou, ešte užitočnejšou, je „opatrovateľ“, ideálne starý rodič, ktorý počas prestávok dieťa k rodičom ani nepustí a tí si môžu v kľude vypiť zaslúženú kofolu.

Pár slov na záver

Hoci kufor cyklovozíka ponúka nevídané možnosti (dokonca aj u Thule), stále to nie je bezodná diera a navyše, čo tam napcháme, to si aj ponesieme (v tomto prípade potiahneme). Preto je fajn neodtrhnúť sa z reťaze a aj do priestranného Croozera sa zbaliť efektívne. Hoci to pre každého znamená niečo iné, článok, vychádzajúci z našich viac než ročných (2500 km), môže poslúžiť ako užitočný odrazový mostík.