Na vrchole Skalnatej
Na vrchole Skalnatej Zatvoriť

Túra Zo Zochovej chaty na Skalnatú so synom v nosiči

Malé nôžky by už kráčali, no veľkáči chcú ísť ďalej ako dovolí ešte Adamkova snaha chodiť. Vybrali sme sa na kopec, ktorý mám opozeraný už zo všetkých strán, no vždy zospodu, alebo z vrcholu iných kopcov. Prišiel čas na nápravu, vyrazili sme naproti vetru a modrej oblohe na kopec, ktorý v Malých Karpatoch patrí medzi vzácne 700-vky. Navštívili sme Skalnatú.

1 deň
jeseň – 2017
Malé Karpaty (CHKO Malé Karpaty)
Zochova chata
Modra (bus) - Modra-Piesok, Zochova chata (bus, parkovisko)
» č.1079 Malé Karpaty, Červ. Ka… (1:50.000)

Modra-Piesok, Zochova chata (453 m) – Čermák (590 m) – Skalnatá (704 m) – Čermák – Zochova chata

Novembrová jeseň

Dni sú stále kratšie a kratšie, preto aj výlety prispôsobujeme času, ktorý môžeme stráviť za svetla pod holým nebom. Na dnešnú túrku som sa naozaj tešila. Drobec už začína chodiť, byť vonku je pre neho viac ako autíčka poukladané v garáži a ešte stále sa rád nosí v nosiči. Poďme to využiť! Skalnatú milujem, a to oveľa skôr ako som ju vôbec stihla navštíviť.

Jesenný deň ako z rozprávky, autá sme odparkovali na Zochovej chate, kúsok nad Modrou. Známy turistický bod, z ktorého možno vyraziť takmer na všetky svetové strany do Malých Karpát. Koľkokrát sme sa tu ocitli, toľkokrát sme vyrazili iným smerom. Vyrážame po žltej značke, pomedzi chatky vchádzame do lesa. V lese už panuje hlboká jeseň, lístia po kolená. Neodolali sme, na chvíľu skladáme Adamka z nosiča, nech si aj on vychutná jesennú atmosféru.

Popri prehŕňaní sa v lístí zároveň čakáme na ďalších dvoch spoluturistov, ktorí nás zakrátko dobiehajú a v počte štyria dospelí, jedno ročné dieťa a dva psy pokračujeme smerom na Čermák. Miernym stúpaním zdolávame Čermákovú lúku (590 m) za trištvrte hodinku. Toto miesto je veľmi obľúbené pre kohokoľvek, kto má blízko k prírode, kto rád opeká alebo sa s deťmi šantí na lúke ukrytej v lese. Taktiež je to obľúbené miesto na trávenie noci pod holým nebom.

Nezastavujeme sa tu, síl máme dosť, preto pokračujeme a prechádzame na červenú značku. Na červenej značke treba byť obozretný, kúsok za Čermákom sa stáča prudko doľava a odchádza tak od zelenej trasy, ktorá chvíľu viedla súbežne s červenou. Na Skalnatú (704 m) to bude trvať ešte asi 40 minút, no všetky sily je potrebné sústrediť do posledného úseku. Ten totižto prudko stúpa a stúpanie končí až na vrchole kopca. Tento úsek ale určite nie je za trest, ale naopak, za odmenu, pretože popri naberaní dychu do pľúc sa už teraz môžeš kochať krásnymi výhľadmi do okolia.

Sme hore, na kopci Skalnatá. Na posledných pár metroch sme si zažartovali, troška som pobehla aj s Adamkom na hrudi. Nech si to stúpanie nemyslí, že nás zlomí. Hneď za tým som si musela čo najskôr sadnúť. Stálo to za to. Vypúšťam dietko na vlastné nôžky a hľadím do známa – neznáma. Vrch kopca je jedna veľká lúka, ohnisko a jeden opustený strom. A výhľad doďaleka na všetky strany. Kopec Skalnatá ponúka absolútne parádny panoramatický výhľad. To nie je až takým zvykom, pretože lesný porast na väčšine vrcholoviek v Malých Karpatoch obmedzuje výhľad na všetky strany.

Som užasnutá, okamžite rozpoznávame Záruby, Vysokú aj Vápennú - tri najvyššie kopce Malých Karpát. Rozpoznávame aj vyhliadku Veľkú Homolu a ďalšie a ďalšie miesta v nám, tak blízkych lesoch. Skalnatá je ideálne miesto na pozorovanie nočnej oblohy, vďaka kruhovému výhľadu si tu človek môže užiť západ a keď pár hodín počká, tak aj východ slnka. Zapisujem si toto miesto do zoznamu, kam sa ešte raz vrátim aj so stanom a spacákom.

Celá trasa bola dlhá 9 km a prejsť sa nám ju podarilo približne za 2 a pol hodiny. Na ceste dolu sme sa na chvíľu zastavili na Čermáku, opantala ma atmosféra, ktorá tu vládla. Vôňa špekáčikov, hojdačka na strome a deti blázniace sa na lúke. Paradox bol, že tu dolu fúkal dosť silný vietor, ktorý bol vcelku studený, zatiaľ čo hore na kopci vládlo bezvetrie.

My sme si pre výstup vybrali najkratšiu vzdialenosť, dôvod bol jasný – ročný syn v ergonomickom nosiči. Na Skalnatú vedú ešte ďalšie dve trasy. Z Pezinskej Baby ide na Skalnatú takmer 6 km dlhá červená trasa, alebo z Kuchyne po zelenej a potom po červenej 10 km dlhá trasa. K tomu si treba ešte prirátať cestu späť. Takže určite je z čoho vyberať a každý si tu príde na svoje.

Výlet to bol veru parádny. Adam to zvládol na jednotku, počasie nás tiež podržalo a opustený strom na vrchole kopca vnášal do dnešného dňa ohromnú atmosféru. Kiežby sme tam mohli v ten deň pod ním sedieť viac, ako len pár minút. No výlety s deťmi sú určite o všetkom možnom, len nie o sedení, to asi každý dobre pozná. A tak to má byť. Počet turistov, ktorých sme stretli od Čermáku až po Skalnatú spočítam na jednej ruke, takže určite nejde o frekventovaný turistický bod. Aspoň v tento deň to tak nebolo. Výlet sme zakončili tradičnou jesennou pečenou kačkou s lokšami pre doplnenie kalórií, ktoré sme vypotili pod Skalnatou.