Krátky úsek mesačnej krajiny
Krátky úsek mesačnej krajiny Zatvoriť

Túra Taliansko – Rilke trail / Sentiero Rilke

V Taliansku sme ako doma, boli sme tam už štvrté leto za sebou. A síce sme doteraz preferovali road-tripový model dovolenky na 4 či 5 rôznych miestach skôr v centrálnej oblasti alebo na Sardínii, tento rok sme mali nového deväťmesačného člena posádky, ktorému sme naše dovolenkové preferencie museli prispôsobiť. Zvolili sme preto neďaleký sever Talianska, ktorý je na Slovensku obľúbenou turistickou destináciou.

1 deň
leto – 19.07.2018
Taliansko - región Furlansko-Júlske Benátky (Friuli-Venezia Giulia): Terstský záliv (Golfo di Trieste)
Sistiana pláž - platené parkovisko, Sistiana - obec

Namiesto u nás populárneho Benátskeho zálivu (Jesolo, Bibione) sme však volili Terstský záliv (Golfo di Trieste) v najvýchodnejšom talianskom regióne Furlansko-Júlske Benátky (Friuli Venezia Giulia) a ubytovanie v prímorskom mestečku Sistiana. Vždy sa snažíme dovolenku okoreniť nejakou turistikou a aj keď sme to tentokrát nečakali, podarilo sa nám tradíciu dodržať a absolvovať síce krátku, ale peknú trasu zo Sistiany k hradu do Devína (Duino) a naspäť. Takmer celá trasa prechádza pobrežnými útesmi, ktoré zdobia Duino aj Sistianu.

Sistiana a Alpe-Adriatic Trail

Sistiana je od Bratislavy vzdialená okolo 550 – 600 kilometrov, v závislosti od trasy, ktorou sa tam vyberiete. Pokiaľ chcete skombinovať taliansku atmosféru a priblížiť si more aké poznáte napríklad z Chorvátskej Istrie, môže byť Sistiana zaujímavou voľbou. Očakávajte skôr skalnaté pobrežie, ktoré sa smerom k Terstu vyrovnáva.

Zaujímavosťou je, že oblasťou prechádza diaľková trasa Alpe-Adriatic trail, ktorá sa uberá od rakúskeho Großglockneru, cez alpské oblasti Rakúska, Slovinska a Talianska až do jadranského prístavného mesta Muggia na taliansko-slovinskej hranici. O diaľkovej trase som vôbec netušil a v prvý deň našej dovolenky sme jej značenie videli na jazerách Fusine v Júlskych Alpách (tiež stoja za to, ak by ste ich náhodou mali po ceste, ale to je na iný článok).

Keď sme sa išli večer prejsť v Sistiane, zbadal som značenie znova a mal som z toho celkom hokej. Nakoniec sme zistili, že ide o pokračovanie rovnakej diaľkovej trasy. Možno výzva do budúcna.

Rilke trail / Sentiero Rilke

Rilke trail je pomenovaný po básnikovi Rainer Maria Rilke-ovi, ktorý v rokoch 1911 až 1919 pôsobil na hrade v Duine. Nenechajte sa však zmiasť názvom, hneď na úvod treba povedať, že trasa je skôr prechádzka ako turistika. Netreba čakať veľké prevýšenie ani dlhé kilometre. Pripravte sa však na veľkolepý výhľad na celý Terstský záliv a krátky výlet vhodný aj pre najmenších.

Niektorí ľudia budú možno za turistiku považovať už cestu na pláž v Sistiane, ale pre väčšinu návštevníkov Hiking.sk to bude skôr príjemná poobedná prechádzka. Najviac výškových metrov urobíte priamo z pláže k turistickému informačnému centru k Sistiane, kde samotná trasa začína.

Zo Sistiany do Devína (Duino)

Pri turistickom informačnom centre sme zabočili doprava a kým sme vyrazili upravenou a drevenými zábradliami zaistenou štrkovou cestičkou, poslednýkrát sme sa uistili, že malá má v nosiči dokonalý tieň. Väčšina trasy je exponovaná a na slnku, takže pozor, ak so sebou máte drobca. My sme to vyriešili strieškou, klobúčikom a plátenou plienkou cez striešku.

Dcéra nám o chvíľu zaspala a tak sme sa mohli veselo kochať výhľadmi a fotiť – najprv zátoku v Sistiane a potom nad celým Terstským zálivom. Chodník pokračoval popri miestnom kempe, za ktorým nasleduje krátky skalnatý úsek. Netreba sa však báť, stačí pozerať pod nohy a prejdete ním poľahky vrátane vašich ratolestí. Dobrá obuv (minimálne tenisky s vhodnou podrážkou) by mali byť samozrejmosťou, pretože väčšie skaly sa neskôr vyskytujú aj na chodníku.

Hneď na začiatku sme míňali niekoľko vyhliadkových terás a najlepšie výhľady – neclonené stromami a útesmi – sú v prvej polovici cesty. Trasa ďalej pokračovala bez zásadnejších stúpaní či klesaní, na chvíľu nás skryla v tieni, aby sme o pár metrov opäť vyšli na slnko a pozdĺž mora sme sa postupne približovali ku hradu v Duine.

Devín / Duino

Pred hradnou záhradou sa turistický chodník zmenil na pekne upravenú cestičku a o malú chvíľu sme sa ocitli pri samotnom hrade. Z tejto strany sa do opevnenia nedostanete, je tam zákaz, ale nachádza sa tu posedenie v tieni, ktoré poskytuje možnosť urobiť si prestávku alebo krátky piknik.

Pokračovali sme smerom po asfaltovej ceste ďalej do Duina, kde po chvíli prídete ku vstupnej bráne do pevnosti. Tú tvorí kamenná bašta, kde je vchod do areálu vyznačený. Tento priestor zároveň predstavuje „námestie“ alebo centrum Duina, čo znamená, že tu nájdete zastávku autobusu, obchod a reštauráciu / kaviareň. Je to naozaj malé mestečko.

Ak sa rozhodnete ísť do areálu hradu, mali by ste mať možnosť pozrieť si hradné záhrady a aj menej známy „starý hrad“, ktorý je vlastne zrúcanina a nachádza sa v zátoke vedľa hlavného hradu. My sme sa hlavne kvôli malej, ktorá sa prebúdzala, rozhodli pokračovať smerom k moru a po chvíli klesania sme prišli do miestneho prístavu. Našli sme malú pláž, reštauráciu a kamenné mólo, na ktorom sa slnili a kúpali najmä domáci. Oddýchli sme si v tieni pri vode, pofotili sme, čo sa dalo a nakŕmili sme malú.

Naspäť do Sistiany

Cesta naspäť nebola odlišná od cesty tam. Ak vám to čas a deti dovolia, môžete skúsiť blúdiť lesnými chodníkmi, možno nájdete inú trasu. My sme to skúsili iba raz, za vidinou tieňa sme hneď za hradom v Duine odbočili doľava po pekne upravenom chodníku do lesa, ale chodník nás po chvíli vyviedol na hlavnú cestu. Vrátili sme sa a pokračovali sme tak, ako sme prišli.

Návrat nám zbehol rýchlo, malá si z nosiča obzerala prírodu i more a po necelej pol hodine sme opäť vyšli pri turistickom centre v Sistiane. Pre nás to bola na tentokrát konečná, ale ak máte na konci výletu ešte trochu času, odporúčam zbehnúť cestičkou za turistickým centrom ku pláži v Sistiane a zaplávať si v mori. Potešíte seba aj svoje ratolesti.