Vyhliadka Čajka
Vyhliadka Čajka Zatvoriť

Túra Rozhľadňa Čajka nad Bojnicami

Keď sa povie Bojnice, každý si hneď predstaví krásny romantický zámok a zoologickú záhradu. Prednedávnom na kopci nad Bojnicami vyrástla ďalšia atrakcia – 30 metrov vysoká rozhľadňa Čajka. Inšpirovali sa podobnou vežou na dolnej Morave. Vyhliadková veža mala mať pôvodne výšku až 60 m, ale kvôli námietkam pamiatkarov, že by bola dominantnejšia ako Bojnický zámok, museli od zámeru upustiť a vežu znížiť. Veža je zatiaľ od začiatku júla otvorená v núdzovom režime a pár dní po jej otvorení sme sa vybrali do Bojníc aj my s vierou, že nával ľudí nebude ešte taký, ako keď otvorili vežu v Bachledovej doline, ktorú sme zatiaľ aj kvôli návalu ľudí nenavštívili.

1 deň
leto – 14.07.2018
Strážovské vrchy
bufet pod rozhľadňou, kemp
Bojnice (bus, platené parkovisko pri zámku)
» č.1083 Prievidza, Žiar (1:50.000)
Nadmorská výška
502 m n. m.
GPS súradnice
šírka: 48.78597 ° SŠ
Prevádzka
celoročná (denne od 9.00 – 20.00 h)
Dalšie info
Informaciebojnice.sk

Auto zaparkujeme na veľkom záchytnom parkovisku pod zámkom a pokračujeme popri stánkoch s lákadlami pre deti. Kubo tu bol pred pár mesiacmi, kedy v rámci škôlky v prírode absolvovali návštevu miestnej ZOO a s nadšením nám ukazuje, kde parkovali autobus, kade išli s učiteľkami, kde padol spolužiak a rozbil si koleno...

Pokračujeme po chodníku a vchádzame do vkusne upraveného parku. Pod vysokými borovicami je príjemne. Ďalej budeme stúpať chodníkom okolo zastavení miestnej 200–ročnej kalvárie. Medzitým nesmieme zabudnúť odčítať indície, aby sme na konci výstupu na kalváriu mohli vybrať poklad, ktorý tu schoval ďalší „hajkingáč“ Matúš. Pri druhej kaplnke je malé parkovisko, kde sa dá bezplatne odstaviť auto, ale dnes je to tu beznádejne zaplnené do posledného voľného miesta, autá parkujú aj popri ceste. Od druhého zastavenia nás čaká výdatné stúpanie. Môžeme ísť buď po schodoch alebo popri nich, kde sa na vyschnutej zemi a kamienkoch šmýka.

Prešli sme okolo šiestich zastavení a dostali sme sa k ústrednej barokovej kaplnke Sedembolestnej Panny Márie. Na chvíľku si oddýchneme na schodoch pred kaplnkou. V minulosti bola Kalvária viditeľná z ďaleka. Svah nad Bojnicami nebol zalesnený, no za dve storočia od jej vzniku les borovíc mohutne vzrástol a dnes kalváriu schováva v tieni stromov.

Po krátkej zastávke sa vyberieme lesom doprava k vyhliadke v lese, odkiaľ by malo byť vidno na mesto a okolité hory. No vchod je zamknutý. Čítal som o Bojnickej vyhliadke už pred našou návštevou. Vraj sa často stávala terčom vandalov, zmizol aj ďalekohľad, no čakal som, že aspoň cez deň bude otvorená. Škoda.

Tak sa teda vraciame späť na chodník, ktorý nás zavedie ku kempu. Tu už to vyzerá ako pred nákupným centrom. Stovky áut zaparkovaných na prístupovej ceste a pomedzi stromy. Parkovanie ešte nie je doriešené a každý by sa najradšej autom doviezol až priamo k veži. Odtiaľto to k vyhliadke trvá asi 15 minút, stúpanie je miernejšie ako na kalvárii. Cesta je vysypaná kamienkami, no dá sa po nej vytlačiť aj kočík.

Hore pod vežou sa nachádza pokladňa, pojazdný bufetík, kde si môžete kúpiť kávu alebo nealko, príp. pivo v plechovke a neďaleko niekoľko mobilných toaliet.

Zaplatíme vstupné (deti do 3 rokov zdarma, od 3 rokov vyššie 3,- € a dospelí 6,- €), prejdeme okolo ešte nefungujúceho turniketu, pracovníkovi na začiatku chodníka odovzdáme blok a plynulo stúpajúcim chodníkom širokým 3 m sa vydávame na vrchol rozhľadne. S pribúdajúcimi výškovými metrami pociťujeme silnejúcu intenzitu vetra. Je to preto, že z dvoch strán sa k nám blíži búrka. Ešte stihnem zazrieť malofatranský Kľak, ktorý do pár sekúnd mizne v mrakoch a valí sa od neho čierňava. Ďalšie mračná, z ktorých visí dážď, prichádzajú od Rokoša. Podľa radarov by nás dážď z prvej vlny mal iba líznuť, no do pol hodiny príde ďalšie mračno a veža bude v jeho epicentre. Rýchlo sa teda pokocháme výhľadmi na Bojnice, Prievidzu, pohoria Vtáčnik, Nitrické vrchy s Rokošom, Malá Fatra je už zahalená v mrakoch a schádzame späť.

Pôvodný plán bol urobiť si okruh a vrátiť sa dole do Bojníc inou cestou, ako sme vyšli hore, ale prichádzajúca búrka nás nasmerovala do kempu, kde sme sa schovali pred búrkou a zároveň si v reštaurácii dopriali neskorší obed.

Zotmelo sa, ochladilo, padlo pár kvapiek a bolo po katastrofe. Ako to už v prírode chodí, po každej búrke sa vyčasí. Zvyšok rodiny už však naspäť k veži neviem dostať, preto zostupujeme rovnakou trasou, ako sme vyšli hore.

Podobné stavby ako táto vyvolávajú rôzne názory. Myslím, že pri stavbe vyhliadky sa s citom prihliadalo aj na prírodu, údajne padlo za obeť maximálne 5 stromov. Stavba určite podporí cestovný ruch v oblasti, ale nepáčia sa mi ďalšie plány a to lanovka od kúpaliska hore k veži a veľkokapacitné parkovisko. Jedno také v Bojniciach už je, v čase našej návštevy takmer zívalo prázdnotou a ľudia radšej hľadali iné možnosti a parkovali zadarmo popri ceste. Uvidíme, čo prinesie budúcnosť.

Ak sa vyberiete so svojimi ratolesťami do Bojníc, vrelo odporúčam návštevu Múzea praveku a ak vydržíte do večera, v prípade dobrého počasia je k dispozícii večerná prehliadka pri svetle faklí.

Bojnice, to nie sú len zámok a zoologická záhrada!