Rada Ako vegánsky stravovať dieťa na túre

Keď nášmu Maťkovi ako čerstvo dvojročnému zistili silnú alergiu na vajce a mlieko a zakázali potraviny obsahujúce aj ich stopy, boli sme zúfalí. Naša strava obsahovala samé mlieko, syry, maslo, nátierky, deti jedli kaše, domáce vajíčka. Čo len bude to úbohé dieťa jesť? A najmä, čo bude jesť vonku, kde nie je priestor na nejaké sofistikované varenie?

Po detailnejšom zamyslení nám z toho vyšlo jediné - vegánska strava plus mäso a ryby. A keďže málokto na túre griluje lososa, von berieme výhradne vegánske jedlo. Pre tých z vás, ktorí majú podobné starosti či len stravovacie zameranie, prinášam detailnejšie návody, ako na to.

Chlieb a pečivo

Chlieb a pečivo majú jedinú podmienku, nesmú obsahovať stopy vajec ani mlieka. Balené je jasné. Maťko má samozrejme najradšej čerstvé, kde sa musím spoľahnúť na papierové štítky so zložením.

Ďalšia varianta je knekebrot, rôzne kukuričné, špaldové a ryžové chlebíky. Obvykle beriem na túry jedno aj druhé, pretože tieto sú také vzdušné a malý ich musí zjesť pomerne dosť na to, aby sa nasýtil. Okrem toho, čo je Maťko, chce aj starší Kubko a naopak, takže aj počet osôb robí svoje.

Čo na chlieb

Najviac sa nám osvedčili vegánske nátierky, ideálne v “paštétovej” verzii, ktoré nepotrebujú chladničku, napríklad škvarková alebo francúzska od Luntera. Dobrý výber nátierok má aj DM drogéria, akurát sú v skle, takže ich treba preložiť kvôli hmotnosti. Odporúčam napríklad curry - papaya - mango.

Samostatnou kapitolou je arašidové maslo. V zimnom počasí fajn, ale pozor, lebo mimo chladničky sa rýchlo topí. V lete by ste mali premočené mastné chleby a nátierka nikde. Podobný, len sladší efekt sa dá dosiahnuť s džemom a medom.

Ovocie a zelenina

Nenahraditeľným pomocníkom je banán, lebo zasýti. Z iného ovocia skôr vyhladnem a mám pocit, že prckovia tiež. Samozrejme, akékoľvek ovocie obsahuje okrem vitamínov aj fruktózu, čo akčným deťom na výlete len prospeje. Ráno sa snažím nájsť čas na to, aby som im do misky načistila niekoľko jabĺk alebo pomarančov. Síce milujú aj kiwi či jahody, ale tým natriasanie v batohu neprospieva.

Rovnako postupujem aj so zeleninou. Naše deti zbožňujú uhorku, kaleráb, mrkvičku, vhodné sú aj cherry rajčiny (veľká pokrájaná rajčina sa natriasaním v batohu mení skôr na kečup). Paprika je tiež fajn, lebo je ľahká.

Sladké

V prvom rade treba zabudnúť na všetky horalky či čokoládu, lebo to všetko obsahuje mlieko. Ako zdroj cukru sa nám osvedčil predovšetkým hroznový cukor. Ďalej, keď Maťko pýta “sladkosť”, tak môže ešte gumené medvedíky a podobné želé, cukríky či lízatká. Do kategórie “cucí” radíme aj sušené marhule či oriešky.

Samostatnou kapitolou sú doma pečené koláče a sušienky. Na rozdiel od gumených macíkov je to zase niečo, čím si dieťa aj trochu zaplní žalúdok. Najčastejšie nosíme ovsené sušienky, banánový koláč s makom, mrkvové sušienky, perník, bublaninu, kakaový koláč či kokosové muffiny, všetko upravené v duchu našej diéty. V podstate akýkoľvek koláč sa dá pripraviť ako vegánsky, keď mlieko nahradíme sójovým alebo ryžovým a vajce nahradíme banánom. Pre tých, ktorým by prekážalo, že z každého koláča cítia banán, je vhodný kokosový koláč alebo kokosové muffiny, tie držia aj tak (no pripravte sa na viac omrviniek), alebo mrkvové sušienky. Dávať ocot namiesto vajíčka sa mi neosvedčilo, koláče sa príliš drobia. Lepidlo treba. Zatiaľ som neskúšala namiesto vajca použiť chia semiačka napučané vo vode, čo by vraj mohla byť cesta. Ale pre človeka odchovaného na záhoráckej kuchyni je to predsa len veľa “netradičného” naraz.

Hotové jedlá

Ovocná výživa vo verzii do ruky alebo v klasickej sklenej fľaši. V skle je toho viac, ale zase aj hmotnosť je vyššia. Pre Maťka pribalím rovno aj mäsovú výživu. Zase využívam najmä DM-kové produkty, lebo sú dosť veľké a spolieham sa na nemeckú kvalitu. Okrem toho Maťkovi neprekáža nezohriatu mäsovú výživu otvoriť a jesť. To Kubko musel mať všetko ohriate vrátane ovocných výživ a jogurtov a svojho času obohatil našu rodinu o tri rôzne termosky na jedlo. Do tretice nosíme sójový dezert - nehovorím rovno jogurt, lebo tento nemusí byť v chlade, zase osvedčený v DM, ale sójové a ryžové jogurty kúpite v Tescu, len ich tam skladujú v chladiacom boxe, tak možno nie sú vhodné ho teplého počasia.

Pripravený obed v termoske

Ak nechceme dieťa kŕmiť kupovanou výživou, môžeme vziať uvarený obed so sebou. Na to sú vhodné spomínané termosky na jedlo. Keď máme čas a navarené, tak to využívame. Osvedčili sa nám bezvaječné cestoviny s tuniakovou omáčkou (toto pre alergikov, nie pre vegánov z presvedčenia) alebo šošovica, fazuľa a iné strukoviny pripravené ako prívarok s rastlinnou smotanou. Ak sa tam šupne zemiak, tak to bruško zaplní jedna radosť.

Čo na pitie

V lete nosíme čistú vodu alebo vlažný ovocný či bylinkový detský čaj. V zime horúci čaj v termoske, prípadne tatko vytiahne varič a uvarí čerstvý, máme vždy aj studenú vodu na rozriedenie, keďže deti nebaví čakať, až čaj vychladne. Svojho času, keď malý stále pýtal “mlieko”, ktoré nemohol, sme nosili horúcu vodu v termoske a v krabičke nadávkovanú porciu sušeného sójového mlieka. Zatriasli sme vo fľaši a dieťa malo olovrant.

V ďalšom dieli prinesieme zopár receptov na koláče, sušienky a jedlo do termosky.