Tiesňava Malachovského potoka
Tiesňava Malachovského potoka Zatvoriť

Túra Malachovská dolina: vodopád a tiesňava

Nevedela som sa dočkať vytúženej vianočnej dovolenky, ktorú strávim v Banskej Bystrici. Predstavovala som si prechádzky zasneženou prírodou, kde budem obdivovať stromy pokryté snehovou perinou a zažijem pravé zimné rozprávkové Vianoce. Počasie sa zmenilo a prišlo náhle oteplenie, ktoré pomaly roztopilo napadnutný sneh. Neprekáža, dôležitá je prechádzka v prírode v akomkoľvek počasí. Vybrali sme sa spoznávať zákutia Malachovskej doliny.

1 deň
zima – 27.12.2017
Slovenské stredohorie: Kremnické vrchy - Malachovské predhorie
  • Najvyšší bod: 597 m n. m. Malachovská dolina, Na kríži
  • Najnižší bod: 570 m n. m. Malachovská dolina, rekreačná lúka pod Skalkou
studnčika Mozoľovo
Banská Bystrica (vlak, bus) - Malachov (bus MHD, parkovanie v Malachovskej doline)
» č.1093 Kremnické vrchy, Poľan (1:50.000)

Prechádzali sme obcou Malachov, kde sme obdivovali pekné drevenice, ktoré boli vianočne vyzdobené. Malachovskou dolinou kedysi viedla poštová cesta z Banskej Bystrice cez Kremnické vrchy do Kremnice. Z doliny vedie množstvo náučných chodníkov a my sme sa rozhodli vystúpiť na skalné bralko Skalku.

Malachov, Malachovská dolina (Rekreačná lúka pod Skalkou) – Skalka – Kamenné more – tiesňava Malachovského potoka – Malachovský vodopád – Na kríži – Rekreačná lúka pod Skalkou

Bolo hmlisté počasie a v lese sa nám dobre dýchalo. Z brala Skalka sme mali výhľad dolu do doliny. Ďalším našim zastavením bola tiesňava Malachovského potoka. Prechádzali sme cez drevený mostík, ktorým sme sa dostali k náučnej tabuli. Oboznámila nás s prírodnou zaujímavosťou oblasti a obdivovali sme pekné zákutia Malachovského potoka.

Zaujímavý geologický jav je malé kamenné more. Starý les je tu posiaty stovkami andezitových balvanov veľkosti až do jedného metra, ktoré pokrývajú trojuholníkovú plochu rozširujúcu sa smerom do doliny s rozmermi asi 50 x 25 metrov. Balvany sú na povrchu porastené zeleným machom a spestrené porastmi kysličky a papradí. Trojuholníkový tvar kamenného mora rozširujúci sa smerom do doliny nasvedčuje tomu, že ide o formu svahového (osypového) kužeľa.

Kráčali sme po úzkom chodníku pokrytom snehom, vdychovali sme čerstvý vzduch. Malachovský potok sa počas tisícročí zarezával do Kremnických vrchov a postupne prehlboval Malachovskú dolinu a vytvoril krátky úsek s charakterom tiesňavy. V mäkších horninách dolinu rozšíril viac, ale v odolnejších horninách, akými preteká aj v týchto miestach dokázal vyhĺbiť úzku tiesňavu. Takýto tiesňavovitý charakter má asi 200 metrov dlhý úsek Malachovského potoka pod aj nad Malachovským vodopádom. Vstúpili sme do malinkej tiesňavy, ktorá bola vyzdobená machom porastenými kameňmi, popadaným drevom a vytvárala nádych divokosti územia. Po pár metroch sme sa kochali nad výtvorom prírody - Malachovským vodopádom. Výška kaskád vodopádu presahuje 15 m.

Poniže je menší vodopád s krištáľovo ľadovou vodou. Vystúpili sme k náučnej tabuli, ktorá nás informovala o vodopáde. Po asfaltovej ceste, ktorá bola pokrytá ľadom sme sa šmýkali až na začiatok doliny.

Radvanské kaštiele

Cestou do mesta sme sa zastavili v Radvani, kde sme si pozreli kaštieľ. Je smutné, že naše kultúrne pamiatky chátrajú a nedostane sa im patričná obnova. Dúfam, že sa kaštieľ dočká rekonštrukcie, lebo je nádherný (pozn. red.: od roku 2017 prebieha obnova interiéru). Potomok rodu Anton Radvanský navštívil kaštieľ s rodinou počas Radvanského jarmoku. Kaštieľ Radvanských je renesančný palác zo začiatku 16. storočia, ktorý sa nachádza v banskobystrickej mestskej časti Radvaň. Je postavený na gotických základoch. Za kultúrnu pamiatku bol vyhlásený 26. júna 1963. V blízkosti kaštieľa sa nachádza Prírodovedná expozícia Stredoslovenského múzea, ktorá sídli v Tihányiovskom kaštieli od roku 1989. Večer sme sedeli pri vianočnom stromčeku a pochutnávali sme si na kapustnici a koláčoch.