Pohľad ku Barancu od pamätníka Háj Nicovô nad Liptovským Mikulášom
Pohľad ku Barancu od pamätníka Háj Nicovô nad Liptovským Mikulášom Zatvoriť

Túra Ako sme spoznávali Liptov s našimi ratolesťami

V článku by som rada priniesla niekoľko tipov, čo navštíviť s malými deťmi na Liptove. Bývali sme pri Liptovskom Mikuláši pod kopcami v dedine Smrečany. Na Liptove sme strávili celkovo dve týždňové letné dovolenky v dvoch rokoch po sebe. Presvedčili nás o tom, že je tu stále čo objavovať. Nájdete tu široké možnosti na turistiku, cyklistiku, ale aj spoznávanie kultúry, historických pamiatok alebo jaskýň. Viete si urobiť program v peknom aj škaredom počasí, ponuka je široká. Naše deti boli vo veku takmer 4 a 6 rokov, resp. o rôčik viac. Na naše obe dovolenky sme brali so sebou bicykle, pre mladšiu dcérku ťažnú tyč na bicykel, starší syn bicykloval samostatne. Program sme prispôsobovali počasiu a únave, aby bol dostatočne pestrý a pre deti zaujímavý. Čo sme navštívili?

7 dní
leto – 2017
Podtatranská kotlina (Liptovská kotlina), Tatry - Západné Tatry, Nízke Tatry, Chočské vrchy, Veľká Fatra
Smrečany (ubytovanie na priváte)
Liptovský Mikuláš (vlak, bus) - Smrečany (bus), horský bicykel
» mapa momentálne nie je v ponuke
» č.1095 Chočské vrchy (1:50.000)
» č.1096 Západné Tatry (1:50.000)
» č.1097 Vysoké Tatry (1:50.000)

Smrečany, kde sme bývali

V samotnej dedinke Smrečany nájdete veľmi milé zákutia. Peknou prechádzkou je prechádzka v strede dediny popri potoku Smrečianka, ktorý preteká obcou. Smrečanmi vedie tiež náučný chodník, náučné tabule obsahujú množstvo informácií a cez obec vedú aj cyklotrasy. K veľmi zaujímavým sakrálnym pamiatkam, ktoré stoja určite za povšimnutie, patrí pôvodne gotický kostol Očisťovania Panny Márie, po novom Kostol Tajomstva obetovania Pána. Jeho základy pochádzajú zo 14. storočia. Hneď pri kostolíku sa nachádza pamätná izba obce, kde si môžete obzrieť historické fotografie, odev, nábytok, či pracovné nástroje, ktoré používali staršie generácie žijúce v centrálnej časti Liptova.

V Smrečanoch sa nachádza penzión Fraňa Kráľa, kde sa dá občerstviť a posedieť si. Pre deti je tu trávnatá plocha na hranie futbalu. Dedinka má multifunkčné detské ihrisko a je tu oplotené ihrisko s umelou trávou. My sme využívali veľký a široký dvor nášho privátu, kde sme vo voľnom čase hrávali ping-pong, či hádzali lietajúcim tanierom. Do potravín sme chodili na hornom konci dediny. V obci sme našli pokoj, v porovnaní s Liptovskými Mikulášom ste bližšie pod horami, a tak tu je o nejaký stupeň chladnejšie, čo môže byť počas horúceho leta ďalšou výhodou.

Žiarska dolina, Žiarska chata, symbolický cintorín a Medvedia štôlňa

Zo Smrečian sme prvý deň za turistikou vyrazili najprv do blízkej Žiarskej doliny na Žiarsku chatu. Deti tam boli po prvýkrát. Na prístup ku nej sme podľa rady domácich využili náučný chodník s modrou značkou, ktorá vedie po ľavej strane vyššie ponad asfaltovú cestu. Na asfaltovú sa napájame neskôr, asi pol kilometra pred samotnou chatou. Nemusíte tak stále šliapať tvrdý asfalt, miestami idete lesom, ktorý vás v lete ukryje pred slnkom, a náučné tabule spestria cestu. Na NCH sa tak vyhnete cyklistom a kolobežkám, ktoré požičiavajú priamo pred chatou. To je pre pobehujúce deti bezpečnejšie.

My sme tu boli práve v čase čučoriedok, a tak bolo o občerstvenie postarané. Na Žiarskej chate sa dá príjemne občerstviť a posedieť, je tu pomerne veľká ponuka jedál a nápojov. Ak majú deti ešte veľa energie, nad chatou odporúčam navštíviť napríklad symbolický cintorín. V lete je tu pod stromami príjemný chládok, bolo tu menej ľudí ako v okolí chaty. Ďalším tipom je návšteva Šarafiového vodopádu. Po návrate naspäť dolu do ústia Žiarskej doliny, ak ešte nie je neskoré popoludnie, sa núka na návštevu Medvedia štôlňa, ktorá vznikla činnosťou človeka. Pri svetle čeloviek a pútavom výklade sprievodcu tu nájdete ukrytých permoníkov a potešia sa tak najmä deti. Vchod do štôlne je hneď pri drevenej útulni, stačí vystúpiť po zopár schodoch, čo je nenáročné. Ak ste rodina s kočíkom, pre prístup na Žiarsku chatu využite spodnú asfaltovú cestu.

Prosiecka dolina a kúpanie v Liptovskej Mare

Druhý deň patril turistike, pretože sa malo ďalšie dni otepľovať. Prosiecku dolinu sme sa rozhodli navštíviť z Prosieka, s ohľadom na deti sme ju s Kvačianskou dolinou nespájali. Odhadli sme, že by to bolo na ne príliš veľa a nechceli sme sa ponáhľať. Dolina sa deťom páčila, a to najmä na začiatku v časti Vráta, kde bol malebný tečúci zurčiaci potok Prosiečanka a aj krátky úsek s reťazou pri skalnej stienke nad potokom. V závere doliny turistiku oživil vodopád Červené piesky, ktorý mal vodu aj v najväčších letných horúčavách. V jeho bezprostrednom okolí bol príjemný chládok, čo sme v teple ocenili. Po návrate po rovnakej trase sme využili ešte čas na neskoro popoludné kúpanie v Liptovskej Mare pri Liptovskom Trnovci na mieste, kde sa za kúpanie neplatilo. Našli sme si tu chládok pod stromami a kríkmi. Voda mala príjemnú teplotu a v horúčave, aké panovali, bola naozaj skvelým osviežením.

Pavčina Lehota a rozhľadňa na bicykloch z Iľanova

Náročnejším cyklistickým cieľom pre deti bola na ďalší deň Pavčina Lehota, ktorú sme si zvolili preto, lebo tu stojí, prakticky rovno pri cyklotrase v podhorí Nízkych Tatier, rozhľadňa. A rozhľadne máme radi. Aby sme si trasu kvôli deťom skrátili, autom sme sa odviezli zo Smrečian do Iľanova. Odtiaľ sme na bicykloch pokračovali stúpaním s následným klesaním po cyklotrase najprv do blízkeho Ploštína. Popod Rohačku sme vystúpili do trávnatého sedielka, kde sme stretli miestneho baču s naozaj veľkým stádom pasúcich sa oviec, s krásnymi výhľadmi a zvukovou kulisou, akú veru doma nemáme. To sme išli mimo asfaltu. Následne sme po lúkach pokračovali ku kempu Bystrina, kde sme sa znova napojili na asfaltovú cestu, ktorá nás zaviedla do Pavčinej Lehoty. Tu najprv navštevujeme miestne potraviny v centre Pavčinej Lehoty s nanukmi, či zmrzlinou.

Potom krátkym stúpaním popod bobovú dráhu prichádzame ku drevenej rozhľadni pod kopcami. Bola pre deti dobrým motivujúcim prvkom. Výhľady od rozhľadne nás všetkých potešili, pri dobrom počasí sa tu kocháte pohľadmi na vzdialenejšie Martinské hole v Malej Fatre, či Veľkú Fatru, bližšie Chočské vrchy, Západné Tatry, či Vysoké Tatry. Vychutnali sme si tu ticho a pokoj, nakoľko okrem nás tu nikto nebol, zato pod bobovou dráhou bol kopec ľudí. Dlhšou alternatívou trasy môže byť návšteva blízkeho Laziska, ktoré sme videli z rozhľadne. Tu sa nachádza jedinečný drevený artikulárny kostol pomerne veľkých rozmerov. Jeho stavba uprostred prírody pôsobí naozaj impozantne. Tento deň však bolo pomerne horúco, a tak sme ďalej od rozhľadne nepokračovali a po rovnakej trase sme sa s deťmi vrátili naspäť.

Háj-Nicovô na bicykloch zo Smrečian

Ďalší deň patril najprv nenáročnej cyklistike – v okolí Smrečian. Dávame na radu domácich a vydávame sa na bicykloch ku vrchu Háj – Nicovô. Pozitívom výletu je, že ho začínate priamo v Smrečanoch, a tak sa netreba viezť autom, na bicykle nasadáme hneď za dvorom. Cestou nás vedie vedľajšia cesta s asfaltovým povrchom, my sme tu nestretli takmer žiadne autá, čo bolo veľkou výhodou. Na kopčeku Háj sa nachádza vojenský cintorín na pamiatku obetiam 2. svetovej vojny. Vzhľadom na vysokú nadmorskú výšku samotných Smrečian je pred nami menšie stúpanie na malý hrebienok, čo deti ocenili a nemali tu žiaden problém. Už samotná cesta na Háj poskytuje krásne výhľady na Liptovský Mikuláš a jeho okolie - Liptovskú Maru, Chočské vrchy, Nízke Tatry, ako aj Západné Tatry – predovšetkým na okolie Baranca, či najvyššieho Baníkova s Tromi kopami. Pri dobrej viditeľnosti sa ukážu tiež Vysoké Tatry s nezameniteľným Kriváňom. V smere naspäť idete prakticky iba dolu kopcom. Cyklistický výlet sme absolvovali v dopoludňajších hodinách, aby sme sa vyhli najvyššej horúčave.

Liptovský Mikuláš - centrum aj cyklotrasa

Po návrate rozmýšľame o ďalšej ľahšej cyklistike, unavení ešte nie sme. Tú napokon spájame s návštevou Liptovského Mikuláša, kde povedľa Váhu na krátkom úseku vedie cyklotrasa. A tak balíme bicykle na nosič auta a vyrážame. Auto sme zaparkovali pri vodnom kanáli, ktorý sa používa na tréning s kajakmi, či raftami. Cyklotrasu sme prešli popri Váhu celú, až do Okoličného sme však na bicykloch nešli, pretože sme nechceli križovať hlavnú komunikáciu pre autá. Priamo pri cyklotrase pri sídliskovej výstavbe sme naďabili pri ceste naspäť na pekné detské ihrisko s preliezkami, kde sa deti vyšantili. Zostala nám ešte energia na prechádzanie sa historickým centrom Liptovského Mikuláša, ktorému predchádzala, ako inak, návšteva miestnej cukrárne.

Centrum mesta nás veľmi milo prekvapilo, je tu množstvo múzeí a expozícií, ktoré sa nabáda navštíviť napríklad vtedy, keď počasie štrajkuje. Obzeráme si hlavné námestie, kostol, pekne zrekonštruované budovy, múzeum Janka Kráľa, či zaujímavú fontánu. Pri návrate z cyklistiky sme hodnú chvíľu na vodnom kanáli pozorovali skupinky, ktoré na raftoch splavovali kanál. Bola to pre deti veľká zábava.

Pri potulkách Liptovským Mikulášom odporúčam navštíviť miestne informačné centrum, kde vám dajú mnohé zaujímavé tipy, či propagačné materiály. Dajú sa tu kúpiť magnetky na pamiatku, či iné ručne robené suveníry alebo tričká. Ak si budete chcieť pozrieť historické pamiatky a sprístupnené múzeá v L. Mikuláši podrobnejšie, kľudne si na ne vyhraďte aj viac dní. My sme zatiaľ počas dovolenky mali šťastie na veľmi pekné slnečné počasie, a tak sme uprednostnili turistiku a cyklistiku. Taktiež sme sa chceli prispôsobiť deťom, ktoré ešte nebavia múzeá celý deň.

Infocentrum a synagóga v Liptovskom Mikuláši a salaš Žiar na bicykloch zo Smrečian

Na ďalší deň navštevujeme v Liptovskom Mikuláši infocentrum, kde odovzdávame vyplnené letáky do súťaže, za čo deti dostávajú malý darček – nálepky s ovečkou, ktoré lepíme do propagačných materiálov a malé farebné ceruzky. Navštevujeme blízku židovskú synagógu. V jej interiéroch je inštalovaná výstava známok. Vychádzam aj ku chóru na poschodie, kde sú pôvodné lavice, na ktorých sa na bohoslužbách sedávalo. Je tu inštalovaná menšia výstava s historickými fotografiami, ktorá je pripomienkou na židovských občanov mesta.

Najvyššie teplo prečkávame vo vnútri nášho privátu a popoludní sa rozhodujeme prejsť na bicykloch priamo zo Smrečian na salaš Žiar, ktorý sa nachádza pred vstupom do Žiarskej doliny. Menšou nevýhodou je, že až po odbočku pred ústím Žiarskej doliny idete cestou, ktorá slúži motorovým vozidlám. A tak je vhodné voliť čas menšej premávky. Výlet umožní vychutnať si a lepšie si obzrieť Smrečany a následne Žiar, ktorá začína prakticky hneď za Smrečanmi. Stúpanie na trase je rovnomerné a tiahle, na väčšej vzdialenosti, a tak zvládnuteľné pomalším tempom aj pre menšie deti. Nikam sa neponáhľame. Pre dcérku využívame na stúpaní ťažnú tyč.

Nad Žiarom nás vítajú pekné lúky, z ktorých máme mohutné horské hrebene pred sebou ako na dlani. Kvalitný asfalt na odbočke strieda spevnená cesta s horším povrchom, dá sa to však bez problémov pri trocha pozornosti zvládnuť. Na salaši Žiar sa dá občerstviť, ochutnať halušky, či iné slovenské špeciality. Pre deti je tu ihrisko s trávou, či pieskovisko, veľa preliezok, hojdačky, či trampolína. Na okolitých lúkach sa v prípade záujmu deti môžu povoziť na chrbte koníka, či poníka. Zvieratká sú ustajnené v blízkej hospodárskej budove. Z lúk pri salaši sú krásne výhľady najmä na okolie Baranca. Ďalší predposledný deň patrí oddychu, v Smrečanoch si opäť obzeráme historický kostolík a navštevujeme spomínanú pamätnú izbu obce. V penzióne si dávame pivo, deti tu hrajú futbal. Doma na dvore hráme striedavo ping-pong, či spoločenské hry. Oddychujeme, veď máme dovolenku a voľno.

Múzeum miniatúr v Liptovskom Jáne a v Hrabove pod Malinným pri Ružomberku

Posledný deň sa ráno balíme, lúčime sa s domácimi s tým, že o rok sme tu zase. Má sa kaziť počasie, ale keďže je stále pomerne pekne, rozhodujeme sa navštíviť v Liptovskom Jáne pomerne nové múzeum miniatúr. Sú tu aj iné atrakcie, ktoré sme už v Liptovskom Jáne navštívili, a tentokrát sa rozhodujeme práve pre miniatúry. Deťom sa nepáči, že sa v múzeu nedá na trávniku pobehovať, že sa nemôžu ničoho chytať – je to klasický prístup, s ktorým sa stretávame v mnohých múzeách. A deti sú zvedavé. Ich zvedavosť na najdlhší čas zaujme model železnice, ktorá ma pohyblivé vláčiky so zvukmi. Jeho stanice sú postavené podľa reálnych, napríklad Červená Skala pod Nízkymi Tatrami. Dospeláci obdivujeme modely Strečna, Bojníc, radnice v Levoči, či iných. Múzeum stihol počas jeho krátkej histórie vytopiť blízky potôčik, o čom svedčia vystavené fotografie. Exponáty sú pod stromami, a tak oddychujeme v tieni. Z múzea odchádzame spokojní.

Za kolónou áut pred Ružomberkom sa rozhodujeme výlet ešte predĺžiť a navštevujeme po prvýkrát Hrabovo pod Malinným. Pešo prechádzame okolo vodnej nádrže ku kabínkovej lanovke. Tou sa vyvážame hore do celkom peknej nadmorskej výšky. Ukazujú sa krásne výhľady najmä na Veľký Choč, či hrebeň, ktorý vedie až na Sidorovo a v diaľke sú Západné Tatry a Kriváň. Od hornej budovy lanovky vedú nadol trasy rôznych obtiažností pre bicykle, či kolobežky. Ideme pešo, schádzame mierne dolu ku blízkemu hotelu Malina, kde sa nám ukazujú Nízke Tatry so Salatínom. Deti sú hladné, a tak sa zastavujeme na skvelý obed vrátane dezertu v podobe veľkej parenej buchty s lekvárom a makom. Deti sú najedené a pri pive sme tiež spokojní. Obdivujeme Malinnô a sľubujeme si, že sa do oblasti ešte musíme vrátiť za návštevou jedinečného Vlkolínca s dreveničkami, či vrcholu Malinného, kde sú ešte krajšie výhľady na Veľkú Fatru. Mimochodom, aj sem vedie lanovka – sedačková. Lanovkou sa zvážame naspäť a deti sa ešte čľapkajú v nádrži. Voda je však studená, a tak v nej dlho nevydržia. Hrabovo nás veľmi milo prekvapilo a s malými deťmi stojí určite za návštevu.

Týmto sa naša druhá dovolenka na Liptove končí, nasleduje iba cesta autom na Kysuce. O ďalších zaujímavostiach, ktoré sme s deťmi navštívili na Liptove rok predtým, sa chystám napísať v druhej časti miniseriálu. Ale, ako sa hovorí, lepšie je raz vidieť, ako tisíckrát počuť, či v tomto prípade skôr čítať. Ak začnete čo len uvažovať o návšteve skvelého Liptova, písanie článku malo svoj zmysel.

Prajem vám zo srdca veselé a objavné putovanie, veľa radosti a spoločných rodinných zážitkov, ktoré sa vám na dlho vryjú do pamäte a budete z nich ešte dlho čerpať energiu počas každodenných pracovných dní a povinností.