Kamenité
Kamenité Zatvoriť

Rozhľadňa Rozhľadňa Kamenité z Dlhej nad Kysucou

Tento rok som písala jeden článok o rozhľadni, a to o veži na Svederníckom vrchu. Tentoraz trávim pár letných dní na Kysuciach u kamarátky na chalupe v Zákopčí a spolu sa vyberáme na prechádzku na Kamenité, kde chcem pospomínať na svoju prvú návštevu kopca a miestnej rozhľadne.

1 deň
leto – 03.08.2017
Javorníky
Turzovka (vlak, bus) - Dlhá nad Kysucou (bus, parkovanie pri miestnej škole)
» č.1077 Kysucké Beskydy, Kysuc (1:50.000)

A prečo sa vyberám práve sem? Ako inak, jedným z dôvodov je geocaching. Ale najmä mám ku Kamenitému špeciálnu citovú väzbu. Práve tu padla prvá pusa na prvej spoločnej túre s mojím Matúšom, takmer 9 rokov dozadu. Za roky sme pochodili množstvo kopcov, krajín, našli tisícky kešiek a v roku 2016 nám pribudla do života naša BanDitka. A tak si hovorím, že keď som na Kysuciach spolu s ňou, ukážem jej pekné miesto.

Dlhá nad Kysucou – Kormánovci – Kamenité a rovnakou trasou naspäť

Auto nechávame v Dlhej nad Kysucou (540 m) pri miestnej škole, kde je malé parkovisko. 14-mesačnú BanDitku nakladám do Manducy a utekáme rýchlo po žltej značke do lesa, kde je v úmorných teplách príjemný chládok. Značka vedie zvážnicou a stúpa pozvoľne voňavým ihličnatým lesom. Škoda, že je sucho, huby nie je vidieť takmer žiadne, ak nerátame pár miniatúrnych suchohríbov. Pred osadou Kormánovci je postavený kríž, pri ktorom si dávame krátku pauzu. Pár výhľadov na domy osady a aj na druhú stranu údolia a už sa opäť noríme do lesa. Žltá je v tomto úseku trochu neprehľadne značená, nie je však kde zablúdiť. Dite odtrhneme zopár lesných jahôd a už sa pripájame na hrebeni na červenú značku.

Kamenité (834 m) je na dohľad, ale než tam prídeme, tak si vychutnávame celkom dobré výhľady (v rámci možností v letnom opare) na Malú Fatru. Vidieť pekne celý hrebeň, od Rozsutcov, cez oba Kriváne, Martinské hole až po Kľak. V popredí identifikujem poľahky Bradu (816 m), výrazný vrchol v Súľovských skalách. Povedala by som, že z týchto miest je ešte lepší výhľad než zo samotnej rozhľadne. Zároveň tu pofukuje, a tak nám ani teplo neprekáža.

Po červenej potom prichádzame na samotný vrchol, kde je učupená rozhľadňa hneď vedľa vykrývača. Z druhej strany rozhľadne pribudol turistický prístrešok. Rozhľadňa sa nazýva aj Mikovčákova, podľa bratov, ktorí sa postarali o jej vybudovanie. Premýšľam, čo všetko sa za 9 rokov zmenilo. Určite tu nebol vykrývač a ani prístrešok. Aj smrek neďaleko za roky pekne podrástol. Smutný však je stav, v akom je samotná rozhľadňa. Schody polámané, drevo z podlahy vytrhané... Vyzerá to, ako keby sa o rozhľadňu nikto nestaral. Pritom prístrešok vyzerá byť celkom nový.

My si teda dávame pauzu v prístrešku, ktorý poskytuje príjemný tieň, kamarátka sa ujíma mojej dcéry, ja zatiaľ lovím kešku, vybieham na rozhľadňu a fotím. Výhľady sú najmä severozápadným smerom. Potom zbieham ešte k malej kaplnke, ktorá je približne 300 metrov na západ, od ktorej sa mi naskytajú pekné pohľady k vrcholu. Po občerstvení a bozku s mojou drahou dcérou sa kruh uzatvára a pomaly sa poberáme rovnakou trasou naspäť.

Zhodnotenie

Výstup hore nám pomalým tempom trval 1,5 hodiny, zostup okolo 45 minút. Prechádzku odporúčam aj rodinám s deťmi, keďže ide o jednoduchú turistiku. Na Kamenité sa dá dostať aj z Turzovky, časť Turkov (1 hodina), alebo potom po červenej značke po hlavnom hrebeni.