Rozhľadňa na Svederníckom vrchu
Rozhľadňa na Svederníckom vrchu Zatvoriť

Túra Rozhľadňa na Svederníckom vrchu

Rozhľadne na Slovensku pribúdajú ako huby po daždi. Vždy sa teším, ak nejaká vyrastie na mieste poskytujúcom zaujímavý alebo netradičný výhľad, prípadne ak zaujme samotná stavba rozhľadne. Oboje spĺňa rozhľadňa na Svederníckom vrchu v Nízkych Javorníkoch, ktorú som v marci navštívila.

1 deň
jar – 19.03.2017
Javorníky (podcelok Nízke Javoríky)
Svederník (bus, vyhradné parkovanie pri kultúrnom dome)
» č.1077 Kysucké Beskydy, Kysuc (1:50.000)

Keď pôjdete po diaľnici v smere Žilina – Trenčín, tak niekde v úrovni vodnej nádrže Hričov pozrite na kopec pred seba. Zbadáte tam na kopci rozhľadňu, o ktorej bude práve reč. Priznávam, ako šofér pozerám viac pred seba ako okolo seba. Túto trasu jazdím často, ale rozhľadňu som objavila až vďaka geocachingu. Ako inak. A keď som sa v marci vyskytla u kamarátky v Súľove, tak mi to nedalo a vybrali sme sa práve sem na krátky výlet s deťmi.

Auto nechávame vo Svederníku pri kostole. Veľa miesta na parkovanie tu veru nie je, ale po rozhovore s domácimi je jedno miestečko pred rodinným domom v pohode naše. Odporúčané parkovanie je vyhradené pri kultúrnom dome. Dávam svoju 9,5-mesačnú Ditu do ergonomického nosiča, kamarátka naväzuje svoju 5-mesačnú dcéru do šatky a môžeme vyraziť. K rozhľadni nás neomylne vedú šípky, hoci trasa nie je vyznačená v mape. Za kostolom je potrebné ísť doprava a za takmer posledným domom prudko doľava a sa stúpa hore. Prevýšenie nie je veľké, len niečo cez 200 m, stúpa sa plynule a celkom pohodlne. Okolo nás je príjemný ihličnatý les. Z lesa vychádzame na rúbanisko a rozhľadňa je rovno nad nami. Miernym stúpaním okolo svahu sme o chvíľu pri veži, trvalo nám to približne trištvrte hodinu a podľa navigácie sme prešli vzdialenosť 1,8 kilometra.

10-metrovú vežu v tvare kríža postavili na Svederníckom vrchu (551 m) miestni turisti. Má zaujímavý tvar kríža, myslím, že takúto rozhľadňu som ešte nevidela. Z informačnej cedule sa ešte dozvedám, že rozpätie ramien je 7 m a pôdorys 4 x 3 metre. Stavba má dve poschodia. Prekvapivá je ceduľa o zákaze vstupu na stavenisko, asi ju tam zabudli, keď rozhľadňu stavali, stavba vyzerala dokončená a podľa informácií na mieste bola ukončená v júni 2016. Neďaleko rozhľadne je tiež stôl s lavicami.

Čo nás ale zaujíma najviac, sú výhľady. Spokojne musím uznať, že sú výborné, kruhové, ako aj dokazuje fotka v galérii - Výhľadovka. Náš pohľad ako prvý pritiahne zasnežený hrebeň Krivánskej časti Malej Fatry (komplet od Malého Rozsutca, cez Veľký Rozsutec, Stoh, Kriváne až po Suchý) a Martinské hole, snáď nemusím písať, že sú juhovýchodným smerom. Dole vidieť kúsok Žiliny, ale najmä vodné dielo Hričov aj so stavbou diaľnice D3. Blúdim pohľadom ďalej na juh, nachádzam malofatranský Kľak, potom z bližších kopčekov Bradu v Súľovských skalách, oba Maníny, hrad Hričov je hneď dole oproti, ale v protisvetle. Trochu nadávam, že nemám poriadny fotoaparát, fotím len mobilom, tak mi prepáčte horšiu kvalitu fotiek. Výhľady na severozápad, t. j. na Kysuce sú trochu obmedzené, ale vďaka rúbanisku sú možné.

Dole schádzame rovnakou trasou, do pol hodiny sme pri aute. K rozhľadni sa dá dostať aj z Marčeka, viď cesta/zvážnica naznačená aj na TuristickaMapa.sk. Nám sa krátky výlet páčil, trasa je ideálna na výlet s deťmi, či ich nosíte na vlastnej hrudi, alebo pôjdu po vlastných.