Túra Jarným Viedenským lesom v okolí Mödlingu

Môj 5-ročný vnuk je veľký zvedavec, všetko ho zaujíma a o všetkom veľmi veľmi mudruje. Naposledy ma prekvapil otázkou, či aj v iných krajinách rastú rovnaké stromy ako u nás, ako tam vyzerajú kopce a podobne. Tak mu poďme ukázať prírodu k našim susedom do Rakúska. Prvý máj, voľný deň, po aprílovej sérii výčinov počasia sa konečne ukazuje jar. Vyberáme miesto do 100 km autom, chceme sa držať v nižších nadmorských výškach, aby sme videli aj nejakú kvetenu. Skúsime Viedenský les, možno nám pripomenie bratislavský lesopark. Prst na mape nakoniec zapichneme v Mödlingu.

1 deň
jar – 1.5.2017
Viedenský les
autom, parkovať sa dá priamo pod viaduktom, viď začiatok túry
Doplňujúce súbory
GPX súbor: 2017-05-01_Modling.gpx

Viedenský les je prvý horský masív na východe alpského oblúka, ležiaci v bezprostrednej blízkosti Viedne v Rakúsku. Svojím charakterom zaoblených zalesnených pahorkov ako skutočné Alpy zďaleka nevyzerá. Mödling leží v 246 m n.m., 18 km juhozápadne od Viedne, preteká ním riečka Mödlingbach, ktorá pramení ve Viedenskom lese a u Achau ústí do rieky Schwechat.

Trasa: Mödling - Husársky chrám (Husarentempel) - zrúcanina hradu Mödling (Burgruine Mödling) - Mödling

Vodovod cisára Františka Jozefa

V prvomájové ráno nám cesta autom po diaľnici trvá niečo vyše hodinky, prechádzame ospalým mestom, parkujeme na Bruhlerstrasse, pri zaujímavej stavbe pripomínajúcej viadukt mosta či železnice, no nie je to tak, je to akvadukt.

Dnes už chránená stavba vznikla v roku 1873 ako Vodovod cisára Františka Jozefa, prvýkrát umožnil zásobovať Viedeň pitnou vodou z kopcov Schneeberg a Rax. 186 metrov dlhý akvadukt byl postavený v rokoch 1870 - 1873 ako viadukt cez riečku Mödlingbach. Viadukt má sedem oblúkov o rozpätí 17 metrov, maximálna celková výška dosahuje 28 metrov. Šesť pilierov tvorí vstupnú bránu do tzv. "Klausen", úzkeho údolia so strmými a rozoklanými stenami, v ktorom Mödlingbach vymieľa svoje koryto.

Robert Karpfen Klettersteig

Úzke údolie je z oboch strán lemované vápencovými skalami, na ktorých rastú najmä zaujímavé čierne borovice. Premostíme potok a sme v kúpeľnom parku, Mödlingbach máme po pravej ruke. Stretneme zopár rekreačných bežcov, psíčkárov, ocka s kočíkom. Náš malý turista poskakuje ako kamzík, za chvíľku na skale po ľavej ruke vidíme nejaké istiace prvky, Robert Karpfen Klettersteig, dávame minipauzu, nech si s tatim trochu polezie. Areál je dotvorený mini ihriskom a toaletami. Zatiaľ obdivujeme skaly na opačnej strane údolia a zameriavame fotoaparáty na zaujímavé scenérie tvorené jarne zazelenanými listnáčmi, orgovánom, čiernymi borovicami, ktorých koruny sú akoby useknuté a pri troche fantázie vytvárajú akoby dáždniky.

Husársky chrám (Husarentempel)

Náš prvý dnešný cieľ je Husárský chrám (Husarentempel), stojí na malom kopci vo výške 496 m n.m. v masíve Anninger pri Mödlingu (najvyšší vrch Hochanninger 675mnm), v prírodnom parku Föhrenberge.

Park sa nachádza na východnom okraji Viedenského lesa v Dolnom Rakúsku. Názov prírodného parku je odvodený od chránenej borovice rastúcej na vápenci. Tento druh borovice, ktorý se bežne vyskytuje v Stredomorí, našiel v suchom a teplom prostredí v okolí Mödlingu svoj nový, nejsevernejší domov v Európe.

Opustíme breh potoka a stúpame hore ulicou, Kubko zbadá pekné detské ihrisko, rád by sa zastavil, no pokračujeme ďalej, chýbali by mu sily, keby sa tu vyšantil. Najprv kúsok po asfalte, potom lesnou cestou, následne okolo kameňolomu, stále po modrej značke. Značenie nie je veľmi prehľadné, striedajú sa staršie drevené tabuľky, modré značky rôznych rozmerov podľa šírky použitého štetca, umelohmotné značky s číslovaním trasy. Chodník sa pomaly zužuje, okolie je pestré, najprv záľaha kvitnúceho medvedieho cesnaku, listnaté stromy, borovice, sem-tam nenápadná prvá konvalinka. Tu a tam míňame drevené sedenie. Slniečko presvitá cez koruny stromov. Svieža jarná zeleň je krásna, pod stromami sa mení pohľad zo šťavnatého trávnatého koberca, cez napadané lístie, či rôznu kvetenu. Chodník križujú korene starých stromov. A všetko to náramne voní. Nie je sa čo čudovať, veď je jar. Za chvíľku už presvitá hrdá stavba Husárskeho chrámu. Riadne tu fúka.

Už v roku 1810 knieža Johann z Lichtensteinu, majiteľ panstva hradu Mödling a pevnosti Lichtestein, na tomto mieste vztýčil prvú drevenú stavbu na pamiatku rakúskych vojakov, ktorí padli v bitkách proti Napoleonovi - pri Asperne a Wagrame - v roku 1809. Táto stavba bola zničená počas víchrice v marci 1812. V roku 1813 bol objekt podľa návrhu architekta Josefa Kornhäusela prestavaný do dnešnej podoby. Názov "Husársky chrám" je spojený s chybnou legendou, podle ktorej život kniežaťa z Lichtensteinu v bitke pri Wagrame zachránili štyria husári.

Je odtiaľto nádherný výhľad, doslova na všetky štyri svetové strany. Strážca chrámu akoby okolitým stromom zarovnal koruny tak, aby ani jeden nebránil výhľadu. Je to zmes pohľadov na priemyselnú aglomeráciu Viedne, prírodný park Föhrenberge, či hrad Lichtenstein, ktorý stojí na skale v nadmorskej výške cca 300 m, na východnom výbežku Viedenského lesa. V rodnom liste má zapísané 12. storočie. Dosť fúka, tak sa stiahneme na lavičku v závetrí a odľahčíme batoh. Je tu aj veľa cyklistov.

Posilnení popozeráme tabuľu s mapou cieľov v okolí, opäť vykročíme po modrej značke. Na neďalekom rázcestí sú drevené tabuľky s rôznymi cieľmi. Kubkovi sľubujeme zrúcaninu hradu, teší sa. Chodníkov a cestičiek je tu nespočetné množstvo, na náučných tabuliach je masív Anninger turistickým rajom, škoda, že infošky sú iba po nemecky, mýty a legendy by určite zaujali aj nášho turistu. Chvíľu kráčame širokým spevneným chodníkom, je tu veľa ľudí a tak s pomocou navigácie krížom cez kríky prejdeme na súbežný úzky chodník, akoby sme úplne zmenili prostredie. Ideme okolo ohradenej "škôlky" pre malé stromčeky, rastie tu zopár vysokých borovíc, ktoré v otvorenom priestore vyzerajú ako XXL bonsaje. Je to krásny pohľad.

Zrúcanina hradu Mödling (Burgruine Mödling)

Hrad Mödling, postavený v polovici 12. storočia, patrí k najväčším románskym hradom v Rakúsku, prešiel rukami viacerých majiteľov, niekoľko krát zmenil svoju tvár, dokonca v roku 1477 si hrad podrobil uhorský kráľ Matej Korvín. Počas revolučných nepokojov v roku 1848 bol hrad zničený. V rokoch 1965 - 70 boli počas výkopových prác odkryté základy románskej stavby, dnes môžeme obdivovať jej zreštaurované časti. Je tu viacero tabúľ s popismi časti hradu. Opäť iba v nemčine. Pod hradom vedie chodník, ktorým sa dá celý hrad obísť. Samotný zrekonštruovaný hrad ponúka výhľady z piatich okien, v dnešný slnečný deň je to pekná pastva pre oči. Na nádvorí obsadíme stôl, piknikujeme.

Po polhoďke opúšťame nádvorie a úzkym lesným chodníkom s niekoľkými serpentínami zbiehame do Mödlingu. Vraciame sa okolo Robert Karpfen Klettersteig, skaly sú v slnečnom poobednom čase obsypané lezcami. Máme chuť nakuknúť aj do centra, tak si len odložíme batohy do auta a pešo prejdeme popod akvadukt k pešej zóne. Je tu niekoľko zaujímavých stavieb, no Kubko už nemá chuť ani na históriu, či kultúru. Prehliadku centra škrtáme, zastavíme sa iba na pivko a džús. Vládne tu typická sviatočná pohoda, skoro všetky stoly na slniečku sú obsadené. No my už radšej ustupujeme, prcek toho má dnes dosť. Najviac sa mu páči fontána, v ktorej si môže čľapkať ruky a napiť sa.

Výlet sa nám páčil, škoda, že sme nemohli viac času stráviť v Mödlingu. Aspoň vieme, že sa sem ešte vrátime. Trasa je klasickou rodinnou vychádzkou so zaujímavými cieľmi.

http://www.moedling.at/ http://www.bergsteigen.com/klettersteig/niederoesterreich/wienerwald/moedlinger-klettersteig