Chodník Jozefa Krónera v Staškove

17.02.17
Na Slovensku sa hádam nenájde človek, ktorý by nepoznal herca Jozefa Krónera. Menej ľudí však vie, že pochádza z hornokysuckej obce Staškov, kde sa nachádza jeho rodný domček, ktorý dlhé roky chátral. No nadšenci ho, našťastie, pred pár rokmi zrekonštruovali.

Domček bol postavený v roku 1914 a slúžil ako strážny dom pre železničnú trať z Čadce do Makova. Po roku 1990 bol zrekonštruovaný a prenajatý na rekreačné účely. Stavba však začala postupne pustnúť a stala sa úkrytom pre bezdomovcov. Zrekonštruovaný dom, v ktorom nájdeme pamätnú izbu, slávnostne otvorili v novembri 2011. Vybavenie interiéru, ktoré tvoria hercove osobné veci, poskytla jeho dcéra Zuzana Krónerová. Nájdeme tu hercovo kreslo, rybárske čižmy, okuliare, šálku či sošku Oscara za film Obchod na korze.

Návštevné hodiny som na webe našiel rôzne, preto ich nebudem uvádzať. Kto má záujem o prehliadku domčeka, nech sa radšej o otváracích hodinách informuje, príp. objedná na telefónnom čísle +421 944 027 720. V zime to platí dvojnásobne. V iných ročných obdobiach je v domčeku stála služba.

Staškovania si svojho rodáka pripomenuli tiež vybudovaním Chodníka Jozefa Krónera a Náučným chodníkom Jozefa Krónera. Dnes si predstavíme prvú trasu s dĺžkou 1,2 kilometra. Nachádza sa na kopci nad železnicou, v tzv. grape a začína a končí práve pri spomínanom železničiarskom domčeku, v ktorom sa národný umelec narodil. Je to nenáročná prechádzka, na ktorej možno obdivovať sochy, ktoré vznikli počas troch sochárskych sympózií s názvom Úsmevy geniálneho klauna.

V rokoch 2012, 2013 a 2015 vytvoril tucet slovenských akademických sochárov dvanásť drevených plastík na motívy divadelných hier a filmov, v ktorých Jozef Króner účinkoval. Postavy, ktoré herec stvárnil, resp. filmy, v ktorých hral, umelci pretavili do nasledovných sôch:

• Včelie mapy - na motívy filmu Tisícročná včera,
  • Kubo - na motívy filmu Kubo,
  • Naša cesta - na motívy filmu Biela nemoc,
  • Hodiny - na motívy hry Profesor Poležajev,
  • Charlesov klaun - na motívy filmu Ľudia z maringotiek.

Trasa je nenáročná a zvládnu ju aj menšie deti. Fotky vznikali pri -26 °C. Brrrrr. Aj fotoaparát sa potrápil.

Pokiaľ sa ti článok páčil alebo máš pripomienku, napíš nám do diskusie. Autor(ka) aj ostatní Hikingáči sa potešíme. Článku môžeš tiež pomôcť zdieľaním na sociálnych sieťach.
Diskusia k článku 7 príspevkov
Chodník Jozefa Krónera v Staškove 17/02/17 17:42 7 príspevkov
Najnovšie články v sekcii

Túra Vyvieranie a Demänovská hora – skryté poklady Demänovskej doliny Demänovská dolina patrí medzi najnavštevovanejšie horské lokality na Slovensku. Napriek tomu je možné aj tu nájsť zákutia, kde stretnete minimum ľudí, hoci známe miesta praskajú vo švíkoch. Jednou z takýchto lokalít je tiesňava Vyvieranie. Po … » viac včera Ľubomír Mäkký Nízke Tatry
Recenzia Detská nepremokavá bunda Skogstad Vadsø S nárastom výkonnosti dieťaťa rastú nielen prejdené kilometre a nastúpané metre, ale aj nutnosť kvalitnej výbavy. Ako bunda už nestačí lepší pršiplášť z hypermarketu, treba už ... » viac 11/09/19 Ľubomír Mäkký Oblečenie
Túra NCH Rožok alebo ako sme išli s deťmi do pralesa Časť letnej dovolenky trávime v Uličskom Krivom, v Národnom parku Poloniny. Priamo nad obcou, tesne pri štátnej hranici s Ukrajinou, je prales Rožok, do ktorého vedie náučný chodník. V ... » viac 09/09/19 Soňa Mäkká Bukovské vrchy

Túra Vláčikom na Plavecký hrad Alebo presnejšie do Plaveckého Podhradia a na hrad už po svojich. Od jari kujeme plány, že sa vláčikom-Zahoráčikom niekedy zvezieme a zároveň vyrazíme na túru do Malých Karpát. Motorový vlak jazdí druhú sezónu po už takmer zaniknutej trati od … » viac 19/11/18 Zdeno Vasilišin Malé Karpaty
Túra Rozhľadňa Čajka nad Bojnicami Keď sa povie Bojnice, každý si hneď predstaví krásny romantický zámok a zoologickú záhradu. Prednedávnom na kopci nad Bojnicami vyrástla ďalšia atrakcia – 30 metrov vysoká ... » viac 06/08/18 Zdeno Vasilišin Strážovské vrchy
Túra Stezka bosou nohou: Schrattenberg – Valtice Keď sa mi nedávno na sociálnej sieti zobrazil leták s ponukou, že od 1. 5. do 9. 9. premáva každý víkend a cez štátne sviatky z Břeclavi do Lednice historický motorový vláčik ... » viac 01/06/18 Zdeno Vasilišin Česko, Rakúsko

Chodník Jozefa Krónera v Staškove 17/02/17 17:42 7 príspevkov
    • Západné Beskydy - Turzovská vrchovina

• zima

• 2017

• Čadca (vlak, bus) - Staškov (vlak, bus, parkovanie pri stanici)