Túra Chodník Jozefa Krónera v Staškove

Na Slovensku sa hádam nenájde človek, ktorý by nepoznal herca Jozefa Krónera. Menej ľudí však vie, že pochádza z hornokysuckej obce Staškov, kde sa nachádza jeho rodný domček, ktorý dlhé roky chátral. No nadšenci ho, našťastie, pred pár rokmi zrekonštruovali.

1 deň
zima – 2017
Západné Beskydy - Turzovská vrchovina
Čadca (vlak, bus) - Staškov (vlak, bus, parkovanie pri stanici)
» č.1077 Kysucké Beskydy, Kysuc (1:50.000)

Domček bol postavený v roku 1914 a slúžil ako strážny dom pre železničnú trať z Čadce do Makova. Po roku 1990 bol zrekonštruovaný a prenajatý na rekreačné účely. Stavba však začala postupne pustnúť a stala sa úkrytom pre bezdomovcov. Zrekonštruovaný dom, v ktorom nájdeme pamätnú izbu, slávnostne otvorili v novembri 2011. Vybavenie interiéru, ktoré tvoria hercove osobné veci, poskytla jeho dcéra Zuzana Krónerová. Nájdeme tu hercovo kreslo, rybárske čižmy, okuliare, šálku či sošku Oscara za film Obchod na korze.

Návštevné hodiny som na webe našiel rôzne, preto ich nebudem uvádzať. Kto má záujem o prehliadku domčeka, nech sa radšej o otváracích hodinách informuje, príp. objedná na telefónnom čísle +421 944 027 720. V zime to platí dvojnásobne. V iných ročných obdobiach je v domčeku stála služba.

Staškovania si svojho rodáka pripomenuli tiež vybudovaním Chodníka Jozefa Krónera a Náučným chodníkom Jozefa Krónera. Dnes si predstavíme prvú trasu s dĺžkou 1,2 kilometra. Nachádza sa na kopci nad železnicou, v tzv. grape a začína a končí práve pri spomínanom železničiarskom domčeku, v ktorom sa národný umelec narodil. Je to nenáročná prechádzka, na ktorej možno obdivovať sochy, ktoré vznikli počas troch sochárskych sympózií s názvom Úsmevy geniálneho klauna.

V rokoch 2012, 2013 a 2015 vytvoril tucet slovenských akademických sochárov dvanásť drevených plastík na motívy divadelných hier a filmov, v ktorých Jozef Króner účinkoval. Postavy, ktoré herec stvárnil, resp. filmy, v ktorých hral, umelci pretavili do nasledovných sôch:

• Včelie mapy - na motívy filmu Tisícročná včera,
  • Kubo - na motívy filmu Kubo,
  • Naša cesta - na motívy filmu Biela nemoc,
  • Hodiny - na motívy hry Profesor Poležajev,
  • Charlesov klaun - na motívy filmu Ľudia z maringotiek.

Trasa je nenáročná a zvládnu ju aj menšie deti. Fotky vznikali pri -26 °C. Brrrrr. Aj fotoaparát sa potrápil.