Tatranská Kotlina - voľne prístupné jaskyne

27.01.17
Tatranská Kotlina je známa predovšetkým Belianskou jaskyňou s jej čarovnou sintrovou výzdobou. My sme sa však vydali pohľadať dve iné jaskyne, Hučivú dieru a Elektrárenskú jaskyňu. Pravdepodobne absencia kvapľovej výzdoby im dopomohla k štatútu voľne prístupné. Ide skôr o akési “diery” v skale. Návštevu oboch jaskýň môžeme spojiť s prechádzkou Zbojníckym chodníkom: Kežmarské Žľaby – Tatranská Kotlina. Prezretie jaskýň taktiež príde vhod ako spestrenie túry na Chatu Plesnivec.

Kežmarské Žľaby – Hučivá diera – Tatranská Kotlina – Elektrárenská jaskyňa

Na stránke Správy slovenských jaskýň je uverejnené, že Zákon o ochrane prírody a krajiny umožňuje voľný vstup bez sprievodcu do vybratých a orgánom ochrany prírody vyhlásených jaskýň, v ktorých nehrozí nebezpečenstvo poškodenia ich prírodných a kultúrnych hodnôt a je zaistený bezpečný pohyb návštevníkov. V roku 2008 boli obe jaskyne vyhláškou Krajského úradu životného prostredia v Prešove ustanovené za verejnosti voľne prístupné.

Hučivá diera

Vchod sa nachádza na južnom svahu Kobylieho vrchu. Z modrej turistickej značky (Zbojnícky chodník), spájajúcej Kežmarské Žľaby a Tatranskú Kotlinu, prejdeme za potokom Hučava vľavo do strmého stúpania širokou zvážnicou (trasa). Cesta často príchodzích z Tatranskej Kotliny pomýli pri túre na Chatu Plesnivec, teda ak ideme z tohto smeru, nezabočíme podľa značenia, ale pokračujeme hore zvážnicou. Po pár desiatkach metrov vyrezaná šípka na strome prezrádza, že sme sa vydali správnym smerom. Neskôr sa odkloníme od potoka vpravo. Absentujúci lesný porast nám čochvíľa vpravo odkrýva skalné bralo, na ktorom sa ešte udržal les. Už z diaľky je zreteľne vidieť diera. V optickej polovici stúpania zvážnicu opúšťame. Sledujeme úzky chodníček, po niekoľkých desiatkach metrov stojíme pri skale. Zaujímavosťou je, že spätný pohľad nám odhalí bývalú červenú značku Hrebeňom Belianskych Tatier.

Jaskyňa je označená náučným panelom, ktorý uvádza, že podzemná chodba sa tiahne na severovýchod horizontálnym smerom v dĺžke 13 metrov, odkiaľ pokračuje strmým puklinovým komínom. Hoci sa v jaskyni nenachádza kvapľová výzdoba, na povale sa dajú pozorovať misovité formy, vytvorené koróziou priesakových vôd. K rozširovaniu jaskyne v značnej miere prispieva aj mrazové zvetrávanie. Na tabuli je vyobrazený pozdĺžny rez a pôdorys.

Elektrárenská jaskyňa

Jaskyňa sa nachádza pri ľavom brehu potoka Biela (Belá) za cestným mostom do Lendaku oproti malej vodnej elektrárni. V Tatranskej Kotline vystúpime na zastávke pri Belianskej jaskyni. Prejdeme okolo dreveného rímskokatolíckeho kostolíka a za mostom, približne po 40 metroch, odbočíme vpravo dole k potoku (trasa).

Jaskyňa je taktiež označená informačnou tabulou. Šikmo stúpajúca, na konci zavalená jaskynná chodba s dĺžkou 5,7 m sa vytvorila na pukline priesakovými vodami a mrazovým zvetrávaním v silne rozpukaných strednotriasových vápencoch a dolomitoch. Informačný panel obsahuje pôdorys jaskyne. V rozhovore s Tatrancami sme sa dozvedeli, že podobných „dier“ sa v okolí vyskytuje niekoľko.

Výšľap s detmi

Prechádzka dĺžky približne 7 kilometrov, z ktorej sú fotografie v galérií, je vhodná pre deti od 3 - 4 rokov. Prevýšenie je zanedbateľné, iba k Hučivej diere sa pohybuje okolo 50 metrov. V zimnom období treba počítať s neprešliapanosťou chodníka k Hučivej diere. Zráz ku vchodu Elektrárenskej jaskyne je s pomocou ľahko zvládnuteľný.

V širšom okolí sa ešte nachádzajú:

• Jaskyňa v Skalke, katastrálne územie (k. ú.) Toporec, Spišská Magura,
  • Jaskyňa v Čube, k. ú. Podolínec, Spišská Magura,
  • Biela jaskyňa, k. ú. Letanovce, Slovenský raj.

Jaskyne sú celoročne otvorené. Nepoškodzujte vzácnu prírodnú pamiatku! Vstup je na vlastnú zodpovednosť!

Užitočné odkazy

Pokiaľ sa ti článok páčil alebo máš pripomienku, napíš nám do diskusie. Autor(ka) aj ostatní Hikingáči sa potešíme. Článku môžeš tiež pomôcť zdieľaním na sociálnych sieťach.
Diskusia k článku 17 príspevkov
Tatranská Kotlina - voľne prístupné jaskyne 04/10/19 18:22 17 príspevkov
Najnovšie články v sekcii

Túra Jesenné Grinavské jazerá Nie sú to síce žiadne veľhory, ale podhorie Malých Karpát na rozhraní lesa a vinohradov vie byť na jeseň veľmi príjemné na dopoludňajšiu vychádzku. Takto sme sa počas babieho leta s mamou a Maťkom vybrali do obľúbenej lokality nd Grinavou, … » viac 11/11/19 Soňa Mäkká Malé Karpaty
Túra Važecká dolina s deťmi Uznávam, že názov článku je trochu zavádzajúci, keďže Važecká dolina je jediná z hlavných vysokotatranských dolín, ktorej dnom nevedie turistický chodník. Po jej západnom okraji ... » viac 04/11/19 Peťo Nový Vysoké a Belianske Tatry
Túra Južný Cyprus – pohorie Troodos s deťmi Po týždni strávenom pri mori sa presúvame do hôr. Málokto, kto počuje Cyprus, si predstaví hory. A pritom tu sú. Troodos National Forest Park - najvyšší vrchol – Mount Olympus má 1952 ... » viac 28/10/19 Danka Laciková Svet

Túra Kvetnica – banský náučný chodník a bunker vo Vernári Na spojnici Poprad - Telgárt nájdeme niekoľko technických a historických zaujímavostí. My sme sa tentokrát boli pozrieť na novobudovaný náučný chodník, a to banský NCH v Kvetnici. Do neďalekej horskej obce Vernár nás prilákala replika … » viac 28/01/19 Roman Matkovčík Nízke Tatry
Túra Matka Božia a Medvedia hlava z Novoveskej Huty Na severovýchodnom okraji NP Slovenský raj sa v hore Matka Božia nachádza rovnomenná skalná vyhliadka. Rozhľad môžeme hravo porovnať so známym Tomášovským výhľadom. Nájdeme tu pokoj ... » viac 21/01/19 Roman Matkovčík Slovenský raj
Túra NCH Liptovská Teplička s deťmi Náučný chodník nám priblíži pozoruhodnosti rázovitej goralskej obce spod Kráľovej hole. Prevedie nás malou časťou jej chotára. Na šiestich kilometroch sa podozvedáme o tunajšej ... » viac 08/11/17 Roman Matkovčík Nízke Tatry

Tatranská Kotlina - voľne prístupné jaskyne 04/10/19 18:22 17 príspevkov
    • Tatry - Východné Tatry - Belianske Tatry (Tatranský národný park)

• 0,5

• max: 960 m n. m. – Hučivá diera

• min: 755 m n. m. – Elekrárenská jaskyňa

• šírka: 49.22081 ° SŠ

• celoročne verejnosti voľne prístupné jaskyne (bez sprievodcu)

• zima

• 2017

• šírka: 49.1942 ° SŠ

• Poprad (vlak, bus) - Tatranská Lomnica (vlak, bus) - Kežmarské Žľaby (bus), Tatranská Kotlina (bus)