Svet Prechádzka v korunách stromov

Keď som dostal v lete k narodeninám „poukaz“ na predĺžený víkend v Južných Čechách, hneď som začal študovať, čo všetko dokáže blízke aj vzdialené okolie Českých Budějovíc ponúknuť. Okrem nespočetného množstva hradov, zámkov, rybníkov, pamiatok UNESCO či cyklotrás, som narazil na „Stezku korunami stromů“, ktorá sa nachádza na juhu Šumavy, na kopci Kramolín (899 m), kúsok od vodnej nádrže Lipno. Upozorňujem, že to nie je nič pre turistov, ktorí chcú podávať veľké výkony, ale rodičia s deťmi si tu určite prídu na svoje.

4,5 km
1 deň
leto – 16.09.2016
Česká republika: Šumava - Šumavské podhůří (Šumavské podhorie)
parkovisko v lyžiarskom stredisku Lipno nad Vltavou
GPS súradnice
šírka: 48.6528 ° SŠ
Dalšie info

Po niekoľkohodinovej jazde autom cez Rakúsko, návšteve hradu Rožmberk a obedňajšej prestávke pod hradom pokračujeme k vodnej nádrži Lipno a vystupujeme na parkovisku pri lanovke lyžiarskeho strediska. Rozhľadňa nenápadne vykukuje spoza stromov, lanovku ignorujeme, Kubo aj tak nemá o ňu záujem a navrhujem výstup priamo po zjazdovke až k hornej stanici lanovky, neďaleko ktorej začína „stezka“. Keďže krpec musí na potrebu, meníme plán a odbočujeme k reštaurácii pod bobovou dráhou. Ako na potvoru, je tu detské ihrisko a to nemôže ostať bez Kubovho povšimnutia. Po polhodinke môžeme pokračovať ďalej.

Sledujeme šípky, ktoré nás zavedú až k veži. Hneď na prvej križovatke sa trasa rozdeľuje – peších posiela vpravo, kočíkarov vľavo. Po asi 200 metroch šliapania po asfaltke nás šípka pošle vľavo na chodník do lesa. Chodník je ohraničený zelenými šnúrami, posiaty je množstvom pňov a zo zeme vytŕčajú korene. Prekážková dráha ako vyšitá. Junior musí vyjsť na každý peň, čím sa čas nášho výstupu poriadne naťahuje. Iba pár metrov od nás premáva lanovka, Kubo sa vypytuje, prečo ľudia, čo sa vezú, nejdú peši.

Po asi trištvrte hodine (poctivou chôdzou bez prestávok sa hore dostanete aj rýchlejšie) prichádzame k prvým pilierom „stezky“, ktorá je, myslím si, veľmi citlivo zasadená medzi stromy. Je to prvá stezka (budem používať toto slovo aj naďalej, slovenský ekvivalent „chodník“ mi tu akosi nesedí) svojho druhu v ČR. Niečo podobné je vybudované aj v pohorí Kralický Sněžník na Dolnej Morave (Stezka v oblacích).

Stezka je dlhá 675 metrov a je zakončená 40 m vysokou vežou. Má bezbariérový prístup, na posledné poschodie veže treba prekonať niekoľko schodov, ale aj z predposledného poschodia je dobrý výhľad. Hore k stezke sa viete dostať okrem lanovky aj Stezkabusom, ktorý jazdí v pravidelných intervaloch.

Skôr ako sa vydáte na prechádzku do korún stromov, treba v pokladni zaplatiť vstupné. Rodinná vstupenka (2 dospelí a 1 dieťa) nás vyšla na 550,- Kč (20,50 €), ak použijete zľavovú kartu „Lipno Card“, tak máte zľavu 20 %. Prejdeme turniketom a môžeme sa vydať hore. Na trase nás okrem zastávok s didaktickými prvkami, ktoré nás poučia o funkcii lesa a rozšíria naše znalosti z oblasti ochrany prírody, čakajú aj tri adrenalínové odbočky s lanovými prvkami. Kubo sa ich síce bojí prejsť, ale na konci každej ma čaká a povzbudzuje, že ja to určite zvládnem. Pre tých, čo majú hudobný sluch je tu drevený xylofón.

Komu by sa dole nechcelo po rovnakej trase, môže sa spustiť 52 metrov dlhým suchým toboganom. Posadia vás na kus koberca a hodia do antikorovej rúry. Ďakujem, radšej sa vrátim dole peši.

Od tohto miesta (sme vo výške 24 m) máme hore ešte päť poschodí na vrchol veže. Z posledného poschodia trčia bežiace nohy. Pri pohľade zdola som si myslel, že je to tiež nejaká adrenalínová atrakcia, ale zrejme to bude nejaká pocta Emilovi Zátopkovi, ktorého tu na viacerých miestach spomínajú.

Dnes nemáme šťastie na ďaleké výhľady, je silný opar, hoci je polovica septembra, teplota vzduchu je ako v lete. Pokochať sa však môžeme pohľadom na zdravé smrekovo-borovicové lesy bez holorubov. To som už dávno nevidel.

Dole sa vraciame rovnako, tobogan necháme silnejším povahám. Stačí mi počuť zvuky, ktoré vydávajú ľudia, ktorí si zostup urýchlili. Ešte nejaké suveníry na pamiatku a môžeme sa vrátiť po zjazdovke dole k autu. Keďže je pokročilá hodina, slnko sa schovalo za stromy a treba sa nám presunúť na miesto ubytovania, vynechávame „Kráľovstvo lesa“, čo je novovybudovaný zábavný park pre deti s trampolínami, preliezkami, drevenými domčekmi, zvieratkami a podobnými atrakciami, ktorý sa nachádza neďaleko konečnej stanice lanovky. Kubo v aute, príjemne unavený a plný nových zážitkov, takmer okamžite zaspáva.

Pár faktov na záver

Celková dĺžka stezky je 675 m, z toho 303 m je vo veži s výškou 40 m. Má spolu 75 pylónov, stúpanie je 2-6 %, a priemer veže je 24 m.

Vstupné pre dospelého je 200,- Kč, pre dieťa od 3 do 14 rokov 160,- Kč. Otvorené je denne okrem 24. 12. V júli a v auguste je stezka osvetlená, otvorené je do 23:00 h a konajú sa tu koncerty.

Ak niekedy zavítate do okolia Lipna, nezabudnite ju navštíviť. Nie je to síce zadarmo, ale deti budú mať určite nezabudnuteľný zážitok.