Túra Prechádzky na popoludnie – Pustý hrad

Za ďalším mojim tipom na krátku nenáročnú túru, ktorá neunaví nohy, ale poteší oko a rozšíri obzor, si zájdeme na stredné Slovensko. Neďaleko mesta Zvolen, na severozápadných výbežkoch pohoria Javorie, sa nachádza starý Pustý hrad. Preto je táto vychádzka vhodná aj pre tých, čo okrem pobytu na čerstvom vzduchu radi nazrú do dejín a spoznajú kus histórie.

0.2 dni
leto – 01.06.2006
Javorie
Červená medokýš
nie
MHD Zvolen
VKÚ č. 133 - Poľana

Zvolenská kotlina

O Zvolenskej kotline len pár stručných slov. Na jej vzniku sa podielala tektonická činnosť až štyroch pohorí – Kremnických vrchov, Štiavnických vrchov, Poľany a Javoria. Následne bola vypĺňaná riečnymi štrkovými sedimentami Prahrona. Reliéf kotliny sa ešte niekoľko krát zmenil, kým nadobudol dnešnú podobu. V intraviláne mesta Zvolen sa križujú dva tektonické systémy zlomov, čo spôsobuje bohatý výskyt prameňov minerálnych vôd. V blízkom okolí sa nachádza viacero zaujímavostí, napr. Zolniansky lahar, Arborétum Borová hora, náučný chodník v NPR Boky, Mičinské travertíny a iné.

Pustý hrad

Ako som už spomínal, Pustý hrad sa nachádza na severovýchodných výbežkoch pohoria Javorie (tip na inú túru: http://hiking.sk/hk/ar/394/cez_javorie_a_ostrozky.html). Hrad tvoria dva samostatné celky: juhozápadný s najvyššou kótou 571 m n.m. a severovýchodný 478 m n.m. Vzhľadom na svoje výškové polohy má charakter dvoch hradov, ktoré sa tiež nazývajú horný a dolný hrad. Strednú časť medzi oboma hradmi v dĺžke 380 m tvorí zväčša skalný hrebeň, ktorý v stredoveku upravili ako komunikáciu spájajúcu obe okrajové dominanty. Jeho refúgium má 7,6 ha, čo ho radí medzi najväčšie hradiská na území Slovenska. História hradu sa začína približne v 9. až 10. storočí, kedy bol hrad založený. Išlo o komitátny hrad, ktorý bol hospodárskym a vojenským strediskom Zvolenského panstva, neskôr Zvolenskej župy, ktorá pokrývala obrovské územie Turca, Liptova, Oravy a do 14. storočia aj časť Tekova. Hrad slúžil aj ako sídlo uhorských kráľov pri poľovačkách vo Zvolenskom lese. Neskôr bol vedením komitátu poverený magister Donč, ktorý dal pristaviť najmladšiu časť Pustého hradu, tzv. Dončov hrad. V dobe vládnutia magistra Donča sa Zvolenská veľžupa rozpadla na menšie územia. V 15. storočí sa vzhľadom na horšie umiestnenie a dostupnosť stráca význam hradu, slúžil už len na ubytovanie vojakov Jána Jiskru z Brandýsa. V roku 1451 bol hrad vypálený Jánom Huňadym a odvtedy je v ruinách.

Ako na hrad

Netypicky sa dnes nebudeme venovať turisticky značenej trase, aj keď trasa povedie aj po modro značenom chodníku, ale zameriame sa na značky náučného chodníka. Ten bol vybudovaný v rámci akcie mesta Zvolen pre lepšie sprístupnenie Pustého hradu a okolitého prímestského lesoparku. Na trase nájdeme informačné tabule, ktoré nám prezradia základné informácie o lokalite, stanovištiach, flóre, faune, lesoch, horninového zloženia a iné. Chodník začína pár metrov za zimným štadiónom, kde z asfaltovej cesty vedúcej k prameňu Červená medokýš odbočuje doľava do svahu výrazný chodník s upravenými schodíkmi k prvej náučnej tabuli. Odtiaľ pokračujeme serpentínovým chodníkom po vyhliadkové skaly, ktoré nazývame aj „Dračí zub“. Je tu krásny výhľad na Zvolenskú kotlinu ukončenú masívom Krížnej a hrebeňom Nízkych Tatier.

Od vyhliadkových skál pokračujeme ďalšími serpentínami až na hrebeň, kde vchádzame do Dolného hradu. Vchod je viditeľný vďaka zachovaným valom opevnenia. Následne kráčame nádvorím hradu po zvlnenom hrebeni. Pomedzi krásne buky a duby prichádzame k skalnej ihle, ktorá je vlastne fragmentom veže. Pokračujeme popri rôznych náznakoch starých stavieb. Potom sa spojovacím hrebeňom dostávame pod Horný hrad a po zdolaní pár schodov vchádzame dnu. Táto časť hradu je už zreštaurovaná a zakonzervovaná. Po pravej ruke máme Dončov hrad s vodnou cisternou, po ľavej ruke pokračujeme smerom nahor k najstarším stavbám na hrade. Míňame archeologickú základňu a zreštaurované fragmenty obytných veží, až sa dostávame na najvyšší bod hradu a k najznámejšiemu objektu, vstupnej bráne. Tu si môžeme pohodlne oddýchnuť.

Naše ďalšie kroky už povedú dolu – konkrétne cez vstupnú bránu lesnou cestou niekoľkými serpentínami a potom takmer rovno nadol až do nevýrazného sedla. Tu sa rozlúčime s modrou značkou, ktorá pokračuje rovno a my zabočíme doprava po štrkovej ceste. Asi po 500 metroch prídeme na ďalšiu križovatku a opäť odbočíme doprava, tentoraz už na asfaltovú cestu, ktorá nás dovedie až k rieke Hron.

Ak máme ešte chvíľu času, odbočíme doľava a asi po kilometri chôdze prídeme k už spomínanému prameňu Červená medokýš. Ak sa z križovatky pustíme doprava popri Hrone, prídeme na začiatok našej dnešnej túry.

Dovetok

Na Pustý hrad sa dostaneme aj inými trasami po turistických chodníkoch, ale spomínaný náučný chodník je najmenej náročný. Iniciatíve sa však medze nekladú, preto hurá na čerstvý vzduch do prírody za kusom našej minulosti.

Ďalšie informácie o Pustom hrade a okolí môžete získať na týchto stránkach: