Túra poskytuje možnosť zažiť vysokohorské prostredie aj menším turistom
Túra poskytuje možnosť zažiť vysokohorské prostredie aj menším turistom Zatvoriť

Túra Na Skalnaté pleso z Hrebienka so 4-ročným dieťaťom

Vo Vysokých Tatrách je málo túr pre menšie deti, ktoré zároveň neurážajú outdoorového ducha rodiča. Jednou takou túrou je trasa Hrebienok - Skalnaté pleso. Malý turista počas nej zľahka nakukne do vysokohorského prostredia. Výraznou mierou tomu pomáhajú lanovky, ktoré sú pre drobca veľkou motiváciou. Prirodzene je preto trasa dosť frekventovaná. My sme ju na sklonku roka 2015 absolvovali s Kubkom v čase tesne po Vianociach, kedy sú Tatry takmer prázdne.

vyššia, 4. stupeň z 5-dielnej Hiking stupnice
1 deň
zima – 26.12.2015
Tatry - Východné Tatry - Vysoké Tatry (Tatranský národný park)
Hrebienok, Rainerova chata, Zamkovského chata, Skalnaté pleso
Starý Smokovec (vlak, bus) - Hrebienok (pozemná lanová dráha)
Skalnaté pleso (kabínková lanová dráha) - Tatranská Lomnica (vlak, bus)
» č.1097 Vysoké Tatry (1:50.000)

V tomto veku dieťaťa (4 roky) je dôležité, aby bola túra rôznorodá, lebo hoci fyzicky Kubko zvládal už dosť, s motiváciou to bolo náročnejšie. Preto boli súčasťou výletu pozemná lanovka na Hrebienok, varenie čaju pri mostíku cez Veľký Studený potok, oddych na Lomnickej vyhliadke s keksíkom, lanovka do Tatranskej Lomnice, koláčik v cukrárni pri stanici a električka nazad do Starého Smokovca.

Na Hrebienok lanovkou

Je druhý deň po Vianociach, Vysoké Tatry sú prázdne, štefanským výstupom tu miestni veľmi neholdujú a predsilvestrovský nápor ešte len príde. Maminku s mladším bračekom necháme s Kubkom doma a šliapeme na pozemku. Pre Kubka je to prvý ťahák výletu, kolajové vozidlá má rád v akejkoľvek forme. O pár minút stojíme na Hrebienku a môžeme vyraziť.

Varíme čaj pri Studenom potoku

Úvodný úsek po mostík ponad Veľký Studený potok nám ubehne rýchlo, Kubko ide ochotne a keďže trasa je len mierne zvlnená, ide mu to dobre, aj keď je chodník vysnežený. Na "Rainerku" nejdeme, vymyslel som lepší program. Vzal som so sebou varič, na ktorom si uvaríme čaj. Neďaleko mostíka sú pníky vhodné pre varič aj pre oddych. Kubko je zvedavý a tak ho musím od variča odháňať, aby sa nepopálil. Okrem čaju vytiahnem aj posilnenie a nechám ho spapať toľko keksíkov, koľko zvládze. Nech má dostatok energie pre postup. Zvyknem to robiť čo najskôr – aby malo dieťa dostatok energie – nie ako formu odmeny, že niekam príde.

Treba mačky!

Pokračujeme smerom k Obrovskému vodopádu. Chodník je striedavo zasnežený, kamenistý, alebo pokrytý ľadom. "Treba mačky!", upozorňuje ma drobec. Vybavený samozrejme som a hoci to nie je nutné, ako forma zábavy sa to hodí. Sebe natiahnem turistické mačiatka a Kubkovi nesmeky. Je hrdý, že má mačky. A hľadá ľad. Žiaden neobíde. Pri Obrovskom vodopáde mu túto zábavku ale zatrhnem.

Viackrát som mu spomínal líšku, čo býva na zákrute. Kubko sa na ňu teší, no líška je niekde na výlete. Zato pri veľkom balvane sa zdržíme, treba nacvičiť lezeckú techniku v mixovom teréne.

Lomnická vyhliadka namiesto Zamkovského chaty

Pôvodne som mal v pláne sa zastaviť na "Zamke". Kubkovi to však ide dobre a mám obavu, že by sa odrovnal šantením na priľahlom ihrisku a to by ohrozilo náš dnešný plán docupitať po vlastných až na Skalnaté pleso. Kubko sa nebráni, lebo som vytiahol tromf – bude besiedka na Lomnickej vyhliadke a dostane keksík.

Našťastie nie je veľká zima, takže sa pri besiedke a v nej môžeme dlhšie zdržať. V termohrnčeku som si doniesol aj zvyšok nedopitého čaju, ktorý sme varili pre Malom Studenom potoku.

Výhľady cestou na Skalnaté pleso

Úsek od Lomnickej vyhliadky po Skalnaté pleso je veľmi pekný. Najprv ide riedkym lesom, následne vystúpa nad neho a potom sa miernym stúpaním vinie v traverze. Snehu je málo, je to juhovýchodná expozícia a slnečné dni sa oň postarali.

Hoci je tento chodník otvorený aj v zime, je nutné zvážiť túru v závislosti od lavínovej situácie. Prechádza totiž cez dve výraznejšie lavínové dráhy, najprv cez Tumova strž a potom cez Škaredý žľab.

Lanovkou do Tatranskej Lomnice

Posledných možno 500 metrov pred koncom túry už Kubko melie z posledného a tak ho beriem na koňa. Takto to spolu dáme až k vrcholovej stanici kabínkovej lanovky, ktorá nás rýchlo odvezie do Tatranskej Lomnice. Kubko to už ako veľkú atrakciu ani neberie, jeho únava ho plne zamestnáva.

V Tatranskej Lomnici skočíme ešte do Bobča, kde dostane koláčik za odmenu a môže sa hrať v detskom kútiku. Tam si však líha a tak radšej ideme na najbližšiu TEŽ-ku do Smokovca.

Túra je vhodná pre deti, ktoré už majú niečo nachodené a sneh pre ne nie je prekážkou, skôr výhodou. Treba však počítať s prípadným nesením. Keďže ide o túru v zime s prechodom dvoch nebezpečných lavínových dráh, treba pred túrou starostlivo zvážiť poveternostnú a lavínovú situáciu.

V zimných radovánkach sme s Kubkom o mesiac neskôr absolvovali zimné Jánošíkove diery.