Extra

Park miniatúr Podolie

01.10.15
Svet v malom, svet miniatúr, svet dokonalých línií, svet vo svete. Toľko a ešte mnoho prívlastkov si zaslúži jedinečné zoskupenie hradov, zámkov, kostolov, kostolíkov a pevností, ktoré ponúkaj nevšedný pohľad na jedinečné skvosty nášho bohatého kultúrneho dedičstva. A stačí tak málo na to, aby sa každý na chvíľu zastavil v úžase a pohľadom z vtáčej perspektívy, si vychutnal krásu, ktorou sa v minulosti hrdili slovenské mocné stavby, vytvorenú iba pomocou ľudského rozumu a šikovných rúk našich predkov.

Podolie je obec ležiaca v Trenčianskom kraji, v okrese Nové Mesto nad Váhom, medzi mestami Piešťany a Nové Mesto nad Váhom. Leží len niekoľko kilometrov od známych a slávnych hradov ako Čachtice a Beckov. Pri prehliadke spomenutých hradov sa človeku natíska otázka, ako tu ľudia v minulosti žili, ako kamenné kolosy postavili, no a v neposlednom rade, ako hrady v čase svojho vzniku vyzerali. Zo zachovaných dobových nákresov je možné ich vzhľad na papieri zrekonštruovať, čo však k predstave o tom ako vyzerali, veľa nenapovie.

Zmenšeniny

Dnes môžeme byť hrdí na to, že v obci Matúšovho kráľovstva - Podolie, vznikol unikátny park miniatúrnych budov postavených na základe dobových rekonštrukcií slovenských hradov, zámkov a vzácnych sakrálnych pamiatok. Modely z dreva, skál a betónu sú postavené podľa vedeckých rekonštrukcií v mierke 1 : 50 a sú umiestnené vo vonkajšom prostredí v areáli základnej školy. V súčasnosti sa tu nachádzajú modely hradu Branč, Červený kameň, Krupinskej vartovky, Živánskej veže, Holíčskeho zámku, Nového zámku v Banskej Štiavnici, Jelšavského hradu, hradu Revište, kostolíka v Klížskom Hradišti, Tvrdošínskeho dreveného kostolíka, hradu Šivetice, hradu Malá Lednica, hradu Tematín alebo hradu Čachtice. V budúcnosti sa v areáli Matúšovho kráľovstva ráta s postavením okolo 50 modelov slovenských, ale aj zahraničných pamiatok.

Každý model je označený názvom, prístup k nemu je zo všetkých strán a niektoré modely sú tak rozsiahle, že napriek dodržanej mierke 1 : 50 ich plošné rozmery dosahujú dĺžky 5 metrov a viac. Náš obdiv si zaslúži precízna práca autorov umeleckých diel, ktorí sa popasovali aj s najmenšími detailami. Návštevník má jedinečnú možnosť vidieť pamiatky dávnych čias aj z perspektívy vlastnej len vtákom a vidieť historické budovy nielen z boku, ale aj z výšky.

Prístup a vstup

Do obce Podolie sa pohodlne dostanete autom alebo autobusom priamo až k parku, v ktorom je dostatok bezplatných parkovacích miest. Cykloturistov privedie na bicykli do parku červená cyklotrasa Malokarpatskej cyklomagistrály. Peší turisti nájdu vstup do parku ľahko už len z toho dôvodu, že sa nachádza v strede obce. Vstup do parku je spoplatnený, nachádza sa tam predajňa suvenírov, detské ihrisko, trávnik na dobrý piknik a nechýbajú ani domáce zvieratká pre deti.

Otváracie hodiny sú v apríli až októbri denne okrem pondelka od 9.00 do 17.00 hodiny. A cez letné prázdniny (júl až august) denne okrem pondelka od 9.00 do 19.00 hodiny. Pre vopred ohlásené skupiny je možné dohodnúť vstup aj mimo otváracích hodín.

Pokiaľ sa ti článok páčil alebo máš pripomienku, napíš nám do diskusie. Autor(ka) aj ostatní Hikingáči sa potešíme. Článku môžeš tiež pomôcť zdieľaním na sociálnych sieťach.
Diskusia k článku 3 príspevky
Park miniatúr Podolie 12/05/16 15:32 3 príspevky
Najnovšie články v sekcii

Túra Dolné diery a Chleb s deťmi Hľadáme kompromis medzi tým, po čom nám srdce piští, a tým, čo nám dovolia fyzické sily najmenšieho člena. Nosič by bol fajn kompromis, no akosi si poslednú dobu užívam viac výlety, ktoré Adam zvládne sám. A tak napokon žiadne dlhé … » viac 12/08/19 Karolína Dobiašová Malá Fatra
Rada Zaistené cesty s deťmi Dnes už nie je veľa turistov, ktorí si nevyskúšali zaistené cesty. A asi je už aj dosť detí, ktoré rodičia zobrali so sebou. Rád by som sa s vami podelil o zopár postrehov, ako vybrať, ... » viac 05/08/19 Rasťo Šmidovič Začíname
Túra Sninský kameň zo Zemplínskych Hámrov s deťmi Koncom júna tohto roku trávime predĺžený víkend s kysuckými turistami vo Vihorlatských vrchoch. Vihorlat ako najvyšší vrchol si s deťmi nechávame na neskôr, keď budú väčšie. Zato ... » viac 29/07/19 Jana Bílešová Vihorlatské vrchy

Túra Ruiny hradu Emmerberg s výhľadom na Hohe Wand Neďaleko od Bratislavy sa asi po hodine jazdy autom nachádza nevysoké alpské pohorie – stolová hora Hohe Wand (Vysoká stena). Milovníci zaistených ciest (klettersteig) oblasť dobre poznajú, nakoľko vyžitia sa v lezení po skalách v oblasti je … » viac 31/10/17 Milan Války Svet
Extra Park miniatúr Podolie Svet v malom, svet miniatúr, svet dokonalých línií, svet vo svete. Toľko a ešte mnoho prívlastkov si zaslúži jedinečné zoskupenie hradov, zámkov, kostolov, kostolíkov a pevností, ktoré ... » viac 01/10/15 Milan Války Zaujímavosti

Park miniatúr Podolie 12/05/16 15:32 3 príspevky
    • Podolie (Hlavná ulica 864)
    • apríl - október (denné okrem pondelka od 9.00 do 17.00 h) a počas prádznin (denne okrem pondelka od 9.00 do 19.00 h)