Čutkovská dolina s kočíkom

16.07.15
Je to veľmi ľahko dostupná dolina v severnej časti pohoria Veľká Fatra. Je dobrým východiskom na túry v smere na hlavný hrebeň alebo do Hrabova a Vlkolínca, je dlhá 7 kilometrov a vedie ňou cesta, čím je príťažlivá aj pre cyklistov a rodinky s detským kočíkom.

Ústie doliny je v Černovej, mestskej časti Ružomberka. Najvýznamnejšou historickou osobnosťou Černovej je Andrej Hlinka, kňaz a politik (1864 - 1938). Miestny kostol zasvätený Ružencovej Panne Márii bol postavený v rokoch 1906-1907 a stal sa symbolom odporu slovenského národa proti násilnej maďarizácii.

Ústie Čutkovskej doliny – chata pod Kozím a späť

Prejdeme cez drevenú bránu s názvom doliny, sú tu koliby s občerstvením a možnosťou ubytovania, veľký areál ponúka veľa zábavy pre deti a celé rodinky. Pri Kolibe u dobrého pastiera je Detský zábavný park obra Čutka, [i]posledného žijúceho obra karpatského typu na svete[/i], s trampolínou, preliezačkami, deti si môžu vyskúšať aj lukostrelbu. Park je otvorený od 10:30 do 17:00 hodiny a vstupné sú 4,- € za 1,5 hodiny pre dieťa v sprievode rodiča.

Nechýba veľké parkovisko s množstvom informačných tabúľ. Štart na pešie túry i cyklotúry. Jedna z tabúľ ponúka prepojenie Čutkovskej a Hrabovskej doliny cyklochodníkom vedúcim novovybudovanou lesnou zvážnicou s dĺžkou 4,5 km. Veľmi láka, avšak je zrejmé, že s kočíkom by to nebolo to pravé orechové. Však nabudúce.

Ďalšia tabuľa je plná informácií o Národnom parku Veľká Fatra s možnosťami túr pešo či na bicykli, nechýbajú informácie o geológii či miestnej flóre a faune. Turistické značky by nás rady poslali napríklad do sedla pod Vtáčnikom.

Prechádzka dolinou môže byť romantická, objavná či dobrodružná - podľa toho, kto sa na ňu vyberie. Vedie ňou asfaltka, ktorá nám umožní prechádzku s kočíkom, vedie k Chate pod Kozím, táto chata je v správe dobrovoľníkov z Černovej, nie je tu možnosť občerstvenia. Dĺžka vychádzky až po chatu je necelé 4 km.

Vystupujeme na poloprázdnom parkovisku, je voňavý letný deň, tak nám neprekáža ani nejaká tá kvapka začínajúceho dažďa. Prezrieme si všetky tabule. Vyložíme kočík, malý pasažier sa teší zo zmeny polohy a veľkými kukadlami obzerá meniaci sa výhľad. Idúc cestičkou od koliby pozorujeme ohradu s ovečkami, stráži ich veľký biely ovčiarsky pes, volá sa Bela. Oproti je malý rybníček a ohrada pre koníky, na ktorých sa môžu odvážne detváky povoziť.

Čutkovská priehrada

Ďalej je neveľká Čutkovská priehrada. Nádrž bola vybudovaná ženistami slovenskej armády v rokoch 1944–1947. Cieľom výstavby bolo zabezpečiť akumuláciu a dostatočný tlak úžitkovej vody pre výrobu vtedajších bavlnárskych závodov. Po oboch stranách úbočí je hustý ihličnatý les. Vďaka dažďu je vôňa omamná, a keby bolo o trochu viac stupňov, určite by voňali huby.

Potok Čutkovo a studnička

Potok Čutkovo nie je veľmi hlboký, a preto je vhodný na rôzne hry - stavanie mlynčekov či malých priehrad, či púšťanie lodičiek z halúzok. Po ľavej strane medzi potokom a cestou je veľká lúka, je tu niekoľko ohnísk a stolov s lavičkami, ideálne miesto na opekanie slaninky a hry s loptou či lietajúcim tanierom. Cez potok vedie drevený mostík k vynovenej studničke Pod Klucmanovou. Od studničky vedie popri potoku jeden z mnohých "indiánskych chodníčkov", na ktorých môžu detváky popustiť uzdu fantázii. My s kočíkom radšej pokračujeme po ceste.

Po pravej ruke pohľadom zavadím o veľké mravenisko, zostanem chvíľu stáť a pozorujem jeho život. Okolité lúky sú v plnom rozkvete začínajúceho leta.

O chvíľku sme pri rázcestníku cyklotrás, pokračujeme ďalej asfaltkou. Svätý Peter pritvrdzuje, a tak sa nakoniec po hodinke otáčame a celí mokrí končíme nedokončenú vychádzku v Kolibe u Dobrého pastiera. Najmenší turista sa ešte nezobudil, tak si v kočíku spokojne búva, kým zjeme výbornú cesnačku a orechové šúľance. Naložíme drobca aj s celou výbavou a hajde niekam, kde neprší. A že sem opäť skoro prídeme, to je isté.

Prečítajte si tiež
Náučný chodník známa - neznáma Čutkovská dolina

Pokiaľ sa ti článok páčil alebo máš pripomienku, napíš nám do diskusie. Autor(ka) aj ostatní Hikingáči sa potešíme. Článku môžeš tiež pomôcť zdieľaním na sociálnych sieťach.
Diskusia k článku 3 príspevky
Čutkovská dolina s kočíkom 31/07/15 19:14 3 príspevky
Najnovšie články v sekcii

Túra Tipy na výlety v okolí rakúskeho Annabergu Je koniec augusta 2018. Mladšia Vilma má 8 týždňov, nastáva čas na jej prvé alpské dobrodružstvo. Vzhľadom na jej vek vyberám lokalitu, ktorá nie je ďaleko od Bratislavy – našim prechodným domovom bude na štyri noci rakúsky Annaberg, vzdialený … » viac včera Andrea Morongová Svet
Túra Jesenný Bärenschützklamm so šesťročným turistom Prvá túra po májovej operácii chrbtice. Čo vybrať? Kam ísť? Voľba najskôr padá na Hintere Tormauer, menšiu sestru známej Ötschergraben, ktorá je nazývaná aj Grand Canyon Európy. ... » viac 14/10/19 Martina Haratíková Svet
Túra Náučný chodník Molpír s dieťaťom Oblasť Smolenického krasu je veľmi vďačná na turistiku. Už ako deti sme robili s mamou okruhy cez Havranicu, Záruby, Ostrý Kameň a Čertov žľab s bonusom vandrovania od a k železničnej ... » viac 07/10/19 Soňa Mäkká Malé Karpaty

Túra Chata pod Soliskom a Škutnastá poľana s bábom Keď príde do hôr jeseň a začne farbiť všetko svojou pestrou paletou, každý okamih v nej strávený je dvojnásobne krásny. Pre mňa bol taký posledný septembrový deň v roku 2016, ktorý som strávila na vychádzke v slnkom zaliatych Vysokých … » viac 17/06/19 Daniela Mäkká Vysoké a Belianske Tatry
Túra Rozhľadňa Žalostiná s deťmi Kopaničiarska časť Záhoria smerom k hranici s Českou republikou je pre mňa neznámym miestom, z našej záhoráckej základne je to necelých 50 motoristických kilometrov. V májovú sobotu s ... » viac 23/05/19 Daniela Mäkká Biele Karpaty
Recenzia Bratislava pre deti V minulom roku vydavateľstvo DAJAMA prinieslo na trh novú edíciu s názvom Výlety s deťmi. V prvej knižke Bratislava pre deti ponúka známe lokality v Bratislave a okolí na výlety s ... » viac 11/04/19 Daniela Mäkká Mapy a knihy

Čutkovská dolina s kočíkom 31/07/15 19:14 3 príspevky
    • Veľká Fatra (Národný park Veľká Fatra)

• leto

• 23.06.2015

• Studničky v doline

• Parkovanie v ústí Čutkovskej doliny (pri kolibe)