Hainburg an der Donau a Dunaj z hradu Schlossberg
Hainburg an der Donau a Dunaj z hradu Schlossberg Zatvoriť

Túra Krásy hradu Schlossberg nad Hainburgom

Jedným zo scenéricky aj prírodou milých miest, ktoré je doslova na skok od Bratislavy, je mestečko Hainburg an der Donau a nad ním sa týčiaca zrúcanina hradu Schlossberg. Obe moje malé deti majú rady návštevy zrúcanín hradov, a tak sme sem s deťmi, využijúc návštevu rodiny v Bratislave, jedného májového dňa zavítali.

1 deň
jar – 10.05.2014
Rakúsko: Kleinen Karpaten (Malé Karpaty) - Hainburger Berge/Hundsheim Berge – (Hainburgské vrchy/ Hundsheimské kopce)
Bratislava (vlak, bus, MHD) - Hainburg an der Donau (bus, MHD, parkovanie na železničnej stanici)
» č.1078 Malé Karpaty, Bratisla (1:50.000)

Vyrážame k rakúskym susedom

Pre dcérku Evičku, ktorá má necelé 2 roky, berieme so sebou nosič Deuter Kid Comfort II. Terénny kočík nechávame tentokrát doma, veď pôjdeme k zrúcanine hradu do kopca. V nosiči to bude jednoduchšie. Synček Adamko pôjde po svojich. Ak volíte dopravu autom, čo bol aj náš prípad, mestečko je z Bratislavy dostupné najlepšie cez hraničný priechod Petržalka - Berg. Tento využívame aj my, vyrážame z časti Karlova Ves. V prípade, že nemáte rodinné auto, môžete využiť hromadnú dopravu z Bratislavy. Priamo pod Mostom SNP je možné nasadnúť na linku č. 901, pričom cesta trvá približne 20 minút. Z MHD vystúpite priamo v mestečku Hainburg an der Donau.

Mestečko Hainburg an der Donau

Autom rýchlo postupujeme za hraničným priechodom Berg ďalej a cez dedinku Wolfsthal sa po pár kilometroch po hlavnej ceste dostávame do mestečka Hainburg an der Donau. Snažím sa deťom ukázať zrúcaniny Schlossbergu, ktoré vidieť z diaľky a nalákať ich na výlet. Nahlas rozmýšľame, kde zaparkujeme auto. Napokon sa rozhodujeme auto zaparkovať pri železničnej stanici, ktorá je kúsok od Dunaja, pretože sa sem chceme tiež pozrieť. Pod hradný kopec sa tak pešo vraciame kúsok naspäť.

Mestečko Hainburg an der Donau má 2,5 km dlhé mestské hradby z 13. storočia, ktoré patria k jedným z najstarších a najlepšie zachovaných mestských hradieb v Európe. Hradby uchovávajú tri mestské brány – Viedenskú, Maďarskú a Rybársku a 15 veží. Na ceste k hradu prechádzame cez ulice Hummel Straße a Schlossberg Straße a dostávame sa pod hradný kopec. Tesne pod kopcom míňame malé parkovisko.

Smerujeme na hrad Schlossberg

Cestička na hrad, ktorá je vysypaná drobnými kamienkami, začína pomaličky stúpať. Chvíľami je pomerne strmá, ideme opatrne. Výstup je rýchly a krátky. Dolu pod nami sa hneď za cestou, po ktorej sme prišli pod kopec, objavuje futbalové ihrisko so šantiacimi deťmi. Čoskoro sa objavuje vstupná hradná brána. Prejdeme ešte kúsok ďalej a sme pri prvej vyhliadke, ktorú tvorí drevená plošina so zábradlím na okraji múrov. Vyjdeme na ňu po niekoľkých schodoch. Všimnem si, že hradby sú na niekoľkých miestach posiate práve kvitnúcou žltou taricou. Je to utešený kvietok, ktorý je často vidieť na skalách najmä na jar. Skaly Vysokej a Vápennej v Malých Karpatoch ňou bývajú na jar doslova obsypané.

Hrad Schlossberg začali budovať v roku 1050 na príkaz cisára Henricha III. Sídlo sa neskôr dostalo do rúk rodu Babenbergovcov. Po svadbe s poslednou ženou z tohto rodu, Margarétou, prešlo sídlo do vlastníctva českého kráľa Přemysla Otakara II. Svadba tohto páru sa konala na hrade v kaplnke sv. Pankráca. Bola to svadba politická, Babenbergovci nemali mužského dediča. Otakar II. o sídlo prišiel v prospech Habsburgovcov v roku 1278 po bitke na Moravskom poli. Od roku 1683, kedy bol hrad vyplienený a vypálený Turkami počas ich nájazdov na Európu, začala jeho sláva upadať. Z hradu sa dodnes zachovala časť opevnenia, hradné múry so vstupnou bránou, kaplnka, časť hradnej veže a zvyšky interiérových múrov.

Od vyhliadky vstupujeme do vnútorného areálu hradu ohraničeného hradbami. Areál je pekne upravený, všade je zelená nakrátko pokosená tráva, čisto, žiadne odpadky, láka to na piknik na tráve. Na nádvorí rastie niekoľko desiatok stromov, ktoré vytvárajú dostatok tieňa, ale nezakrývajú výhľad na celý areál. Prechádzame až na okraj na opačnom konci – je tu zázemie pre spoločenské podujatia, ktoré sa tu konajú. Medzi inými sú to počas leta Hradné hry Hainburg. Je tu pohodlné sedenie so zopár stolmi. Z okraja svahu vidíme futbalové ihrisko, na ktorom sa práve hrá zápas, svahy pod nami sú dosť prudké, a tak dávam na synčeka pozor.

Výhľady z hradu

Zaujíma nás výhľad od zrúcanín smerom, odkiaľ sme prišli, a tak zaostrujeme zrak do diaľky. Vidíme vežu Kamzíka a siluetu Bratislavského hradu, ako aj masív Devínskej Kobyly. Samotný vrchol Devínskej Kobyly nevidieť, pretože ho zakrýva masív Braunsbergu. Ako sa svahy Kobyly pred Bratislavou zvažujú dolu, vidieť obytné domy Karlovej Vsi - Dlhé diely.

Keď sedíme na hradbách, za našimi chrbtami je zelený masív Hundsheimer Bergu (Hainburgské vrchy/Hundsheimské kopce) - najvyššieho vrchu rakúskych Karpát, na ktorý je možné sa dostať po modrej turistickej značke. So svojimi 481 m je približne o 100 výškových metrov vyšší ako Schlossberg. Nechávame si ho na návštevu nabudúce, keď budú deti o niečo väčšie.

Vchádzame na ďalšie vyhliadkové miesto na pravom okraji hradieb. Máme výhľad na celý malebný Hainburg an der Donau pod nami a na Dunaj. Je pomerne dobrá viditeľnosť a za Hainburským dunajským mostom Donnaubrücke vidíme takmer celú severozápadnú časť Národného parku Donau–Auen (Dunajské luhy). Park zabezpečuje ochranu jedinečného riečneho údolia Dunaja, ktoré je jedným z posledných svojho druhu v Európe.

Viac vpravo vidieť masív spomínaného Braunsbergu vysokého 345 m. Jeho náhorná plošina je dobrým vyhliadkovým miestom na Bratislavu a Devínsku Kobylu, vo výhľade na Kobylu z najvyšších miest Braunsbergu nič nebráni. Vrchol je pokrytý väčšinou len trávami, pre deti ideálnymi na piknik či púšťanie šarkanov. Na jeho vrchol je možné vyjsť pešo po modrej turistickej značke. Braunsberg bol kedysi dávno osídlený Keltmi a dnes nám tento fakt pripomína napodobenina strážnej veže stojaca na západnej strane kopca, vidieť ju aj teraz z hradu. Ak máte menej času, môžete využiť asfaltovú cestu, po ktorej je kopec dostupný až hore. My sa rozhodujeme, že bližšie preskúmame okolie prístavu dolu pri rieke Dunaj.

Pri Dunaji a v prístave Hainburg

Od hradieb pomaly schádzame po rovnakej ceste akou sme vychádzali hore. Prechádzame mestečkom až dolu k rieke Dunaj, kde sa dostávame na nábrežie. Vedie tadiaľto aj cyklotrasa. Veľa cyklistov nestretávame, ale aj tak sme kvôli Adamkovi v strehu. Schádzame aj priamo k rieke, aby si ju deti mohli obzrieť zblízka a mohli počuť žblnkot vĺn. Potom smerujeme k blízkemu prístavu, ukazuje sa vrchol Devínskej Kobyly. Pri pohľade naspäť je v diaľke naľavo cez hlavný tok Dunaja vidieť Hainburský most cez Dunaj.

Cez most je možné sa dostať ku vzdialenejšiemu zámku Schlosshoff, ktoré bolo prázdninovým sídlom Habsburgovcov. Zámok je bezpochyby ďalším lákadlom pri budúcej návšteve regiónu. Zámok je najväčšou barokovou stavbou v Rakúsku. Má obrovskú rozlohu presahujúcu 50 hektárov, vlastný statok, kone aj vlastnú minizoo s hospodárskymi zvieratami. Odporúčam jeho samostatnú návštevu.

Po nábreží prichádzame pomaly do prístavu, kde deti obdivujú zakotvené lodičky. Neskôr doma zisťujeme, že je možné sa loďou plaviť po Dunaji z Hainburgu do Devína za približne 25 minút, v opačnom smere za približne 45 minút. V prípade, že chcete využiť tento spôsob dopravy, lákavý najmä pre deti, odporúčam si dostupnosť lodného spoja po Dunaji dopredu preveriť – lodná doprava môže byť obmedzená iba na letné teplejšie mesiace v roku a počas týždňa iba na nedeľu. Rátajte aj s obmedzenou kapacitou na lodi.

Na detskom ihrisku

Za prístavom objavujeme detské ihrisko. A tak je o tom, ako budeme tráviť nasledovné minúty, rozhodnuté. Nechávame deti sa vyjašiť, najviac ich zaujala hojdačková sieť a Adamka tanier. Z ihriska sa deťom nechce, ale podarí sa nám ich nalákať ešte ďalej a prechádzame kúsok chodníka pokračujúceho popri Dunaji okolo skál. Na jednom mieste vchádzame do krátkeho otvoru v skale, pre deti je toto miesto zaujímavé, zastavujeme sa tu.

Vzhľadom na únavu detí a na to, že sa musíme ešte pešo vrátiť ku autu cez prístav, sa neskôr otáčame na spiatočnú cestu. Stretávame peších ako aj cyklistov.

Mestečko Hainburg an der Donau s dominantou mesta Schlossbergom a blízkym okolím je určite zaujímavým lákadlom pre milovníkov peknej prírody, ako aj histórie. Jeho veľkým plus je rýchla dostupnosť z Bratislavy. Cestu na hrad bez problémov zvládnu aj malé deti, vnútorný areál hradu je pekne udržiavaný a z hradieb je zaujímavý výhľad na všetky strany. My sme si miesto obľúbili a navštívili ho niekoľkokrát.