Kvetnica, Krížová cesta a okruh zdravia

19.03.15
Hovorí sa do tretice všetko dobré, tak aj v tomto duchu píšem tretí, a posledný, článoček z cyklu Kvetnica pri Poprade. Prejdeme sa dvomi krátkymi nenáročnými vychádzkami, ktoré nás opäť privedú na miesta s obmedzenými výhľadmi na Vysoké a Nízke Tatry, Slovenský raj a Hornádsku kotlinu. Hlavnými cieľmi bude návšteva rozostavanej kaplnky a impozantný rozhľad z okruhu zdravia.

Rekapitulácia, začiatok

Zopakujme si z predošlých vydaní, že zatiaľ sme absolvovali Náučný chodník Kvetnica rozdelený na lokalitu Zámčisko a Krížová. Obe dnešné trasy majú spočiatku zhodnú cestu do sedla pod Krížovou ako v prípade NCH Kvetnica - časť Krížová. Opäť prechádzame cez park liečebného ústavu a ďalej pokračujeme strmou lesnou cestou. Míňame studničku s prístreškom, do sedla prichádzame po hodinke. Tentokrát sa stáčame vľavo na juh a napokon po 100 metroch sa od seba oddeľujú aj dnes popisované prechádzky.

Krížová cesta, kaplnka

Poprad, časť Kvetnica – sedlo pod Krížovou – kaplnka – Kvetnica (trasa na mape)

Značenie: čierny kríž na bielom podklade. Dĺžka 3 km s prevýšením približne 210 m.

Postupujeme širokou cestou po hrebeni. Kde-tu sa z odlesnených častí otvárajú skromné pohľady na Poprad a Levočské vrchy. Terén sa vlní a v očakávaní sledujeme severný obzor s otázkou, či bude vidieť aj kúsok z Tatier. Netrvá to dlho a o 15 minút vychádzame z lesa a stojíme pred budúcou kaplnkou. Do záberu fotoaparátu sa snažíme vtesnať stavbu aj s hrebeňom Tatier a panorámou Popradu. Meníme smer a schádzame mladinou na východ. Kedy-tedy zakláňame hlavy pri pohľade na majestátne jedle. Z jedného miesta sledujeme kameňolomom doráňané Zámčisko, na ktorého vrchole je kryté posedenie s informačnými panelmi NCH Kvetnica - Zámčisko. Traverzmi v lese prudko klesáme a vychádzame pri kaplnke svätej Heleny. Na autobusovú zastávku ideme cez areál parku kúpeľov. Celkovo prechádzka trvá iba 2 hodiny.

Okruh zdravia, vyhliadka na Hornádsku kotlinu

Poprad, časť Kvetnica – sedlo pod Krížovou – vyhliadka v NPR Hranovnická dubina – Horáreň - Kvetnica (trasa na mape)

Značenie: žltý kruh na bielom podklade. Dĺžka 4 km s prevýšením približne 250 m. Smerovník KST v Kvetnici uvádza celkový čas 1:20 h, v opačnom smere 1:15 h.

Z hrebeňa schádzame vpravo, juhovýchodným úbočím. Úzky lesný chodníček klesá okolo sem-tam roztrúsených malých skál. Ponárame sa do lesa, kde duby rastú v skupinkách, ide o tzv. výmladkové dubiny, ktoré sú pozostatkom výrubu dospelých stromov a následného rastu výmladkov zo spiacich púčikov na pni alebo koreňov. Podľa mapy a navigácie po pár minútach vchádzame do NPR Hranovnická dubina, následne stojíme na pomerne veľkej lúke. Pod solitérnymi dubmi je improvizované sedenie a ohnisko. Naše oči sa pasú na takmer nekonečnom výhľade na Hornádsku kotlinu s obcami Spišské Bystré a Hranovnica. Za ich chrbtami sa vypínajú kopce Nízkych Tatier a Slovenského raja. Rozpoznávame majestátnu Kráľovu hoľu. Niekde vľavo je Predná hoľa. Stáčame sa na sever a v jedľovo-smrekovom poraste klesáme k horárni a ďalej ku kaplnke svätej Heleny. Autobusová zastávka na druhom konci parku je neďaleko. Tento výšľap nám trval necelé 2,5 hodiny.

Značenie oboch chodníkov je dobré a priechodnosť cez občas popadané stromy sa zdá pravidelne zabezpečovaná. Všetky popisované okruhy aj s predošlými sa dajú rôzne skombinovať. Pobyt v prírode si môžeme predĺžiť pokračovaním zelenou turistickou značkou do neďalekých Gánoviec s prehliadkou miestneho geoparku, travertínových kôp a prameňov. Ešte spomeniem, že ďalšou zaujímavosťou Kvetnice je výskyt minerálov, najmä achátov v kameňolomoch pod Zámčiskom.

Užitočné odkazy

Zámčisko - prechádzka na Popradský hrad
Náučný chodník Kvetnica

Nad Popradom vyrastá originálna kaplnka
Krížová cesta Poprad

Okruh zdravia

Poprad - Kvetnica (minerály)
Minerály a horniny Kvetnice pri Poprade

Pokiaľ sa ti článok páčil alebo máš pripomienku, napíš nám do diskusie. Autor(ka) aj ostatní Hikingáči sa potešíme. Článku môžeš tiež pomôcť zdieľaním na sociálnych sieťach.
Diskusia k článku 15 príspevkov
Kvetnica, Krížová cesta a okruh zdravia 02/01/18 15:30 15 príspevkov
Najnovšie články v sekcii

Túra Nenáročný výlet s deťmi na Veľkú lúku V roku 2009 som, ešte ako bezdetná, napísala článok o nenáročnej zimnej túre z Martina na Martinské hole. Po viac ako 10 rokoch sa sem článkom vraciam – tentoraz do detskej sekcie. Prejdeme sa spoločne s deťmi od chaty na Martinských holiach po … » viac včera Andrea Morongová Malá Fatra
Túra Túry s deťmi v okolí jazera Balaton Veľa ľudí má maďarské jazero Balaton spojené len s kúpaním sa. V severnej časti Balatonu je ale aj možnosť turistických výletov, sú tu rozhľadne, kopce a dokonca aj rozľahlý hrad. ... » viac 02/12/19 Danka Laciková Svet
Túra Selčiansky Malý diel s deťmi - v lete i na jeseň Už dlhé roky ma láka kopček nachádzajúci sa kúsok za známym Panským dielom. No až toto leto sa mi sem podarilo sa dostať. Pri hľadaní trás, ktoré sme ešte v okolí Banskej Bystrice ... » viac 25/11/19 Danka Laciková Starohorské vrchy

Túra Jaskyňa v Skalke - tip na výlet s deťmi na Spiši Našu trilógiu hľadania verejnosti voľne prístupných jaskýň Belianských Tatier a Spišskej Magury zavŕšime Jaskyňou v Skalke. Ide o poslednú sprístupnenú jaskyňu v rámci danej lokality. Neobmedzený pohyb pri pátraní nám zabezpečí fakt, že sa … » viac 18/11/19 Roman Matkovčík Jaskyne
Túra Kvetnica – banský náučný chodník a bunker vo Vernári Na spojnici Poprad - Telgárt nájdeme niekoľko technických a historických zaujímavostí. My sme sa tentokrát boli pozrieť na novobudovaný náučný chodník, a to banský NCH v Kvetnici. Do ... » viac 28/01/19 Roman Matkovčík Nízke Tatry
Túra Matka Božia a Medvedia hlava z Novoveskej Huty Na severovýchodnom okraji NP Slovenský raj sa v hore Matka Božia nachádza rovnomenná skalná vyhliadka. Rozhľad môžeme hravo porovnať so známym Tomášovským výhľadom. Nájdeme tu pokoj ... » viac 21/01/19 Roman Matkovčík Slovenský raj