Túra Králická tiesňava

Väčšina Banskobystričanov hádam ani netuší, aké ľahko dostupné prírodné atrakcie majú rovno "za humnami". Touto vetičkou citujem sám seba z môjho predchádzajúceho príspevku o skalnej vyhliadke. Nerád sa opakujem, ale citát opäť vystihuje miesto a navštevovanosť lokality zvanej Králická tiesňava.

1 deň
leto – 2006
Kremnické vrchy
pohostinské zariadenia na Králikoch
bez
autobus, automobil, bicykel
VKÚ: 1:50 000 č. 132 - Kremnické vrchy, č. 100 - Okolie Banskej Bystrice, Turistický atlas Slovenska list č. 167
1:25 000 č. 5 - Kremnické vrchy

Králická tiesňava (640 m) má rozlohu okolo 21 hektárov. Ponúka prechádzku pomerne hlbokým kaňonom, ktorú môžeme zakončiť trebárs aj ovlažením v majestátnom vodopáde Farebného potoka. Leží približne 6 kilometrov od centra Banskej Bystrice, niekde na úrovni spodnej časti podhorskej obce Králiky. Danú oblasť možno zaradiť do predhoria Kremnických vrchov - je dobre ukrytá pred očami návštevníkov, no verím, že nie nadlho. V nasledujúcich riadkoch trochu poodhalím túto "tajomnú" lokalitu a dúfam, že ortodoxní ochranári sa nebudú paprčiť. Ide totiž o prírodnú pamiatku, ktorá bola vyhlásená v roku 1993.

Teoreticky sa do hlbín Králickej tiesňavy možno dostať z dvoch rôznych smerov, ale prakticky som sa rozhodol popísať zrozumiteľnejšiu cestu, ktorá vedie zo smeru Banská Bystrica - Králiky. Tento smer je vhodný aj preto, lebo návštevníkovi odhalí dominantu tiesňavy - fotogenický vodopád, ale až na koniec.

Na miesto sa dá dopraviť za pomoci prímestskej autobusovej linky (Banská Bystrica - Tajov - Králiky). Vystúpiť treba na zástavke Tajov - vápenica a ďalej pokračovať peši. Druhou možnosťou je použiť auto, ktoré odstavíme na mini parkovisku pred 180 stupňovou zákrutou pod Králikmi. Táto zákruta je dôležitým orientačným bodom, pretože asi desať metrov pod ňou (v smere na Králiky) sa vľavo odpája cesta. Odbočíme na ňu a asi po 8 metroch narazíme na potok, ktorý ďalej nasledujeme proti smeru jeho toku a onedlho sme pri vstupe do Králickej tiesňavy. Bystrozrakejší si možno všimnú aj ceduľku s nápisom "Prírodná pamiatka". Aj keď vychodená cestička nás môže zaviesť ponad tiesňavu k výhľadom na kaňon a vodopád z väčšej diaľky, odporúčam držať sa pri postupe Farebného potoka až po samotný vodopád - je to vzrušujúcejšie.

Na záver želám všetkým, ktorí sa rozhodnú Králickú tiesňavu navštíviť, veľa pekných fotiek a zážitkov pri tejto veľmi nenáročnej prechádzke.