Túra Lesnícky náučný chodník Fľak

Na Ceste slobody z Tatranskej Kotliny do Tatranskej Lomnice si pri prechádzaní okolo autobusovej zastávky môžeme všimnúť informačnú tabuľu. O akú ide a k čomu patrí, sa dozvieme z nasledujúcich riadkov, ktoré budú čerpať vedomosti z obsahu informačných panelov.

1 deň
jeseň – 28.10.2013
Tatry: Východné Tatry - Belianske Tatry a Podtatranská kotlina (Popradská kotlina), Tatranský národný park
Poprad (vlak, bus, TEŽ) - Tatranská Kotlina (bus)
» č.1097 Vysoké Tatry (1:50.000)
Doplňujúce súbory
GPX súbor: 2013_nch_flak.gpx

Chodník nesie meno po prírodnej rezervácii Fľak, ktorej hranice sa takmer dotýka. Ako názov prezrádza, tematické zameranie je lesnícke s tým, že sa dozvieme aj históriu tunajších lesov a lesníckych technických pamiatok. Chodník sa nachádza na území, ktoré je majetkom mesta Spišská Belá. Správcom sú Mestské lesy, ktoré sú súčasťou Mestského podniku, s. r. o. Spišská Belá.

Základné parametre náučného chodníka

Dĺžka: 2800 m.
Prevýšenie: do 50 m.
Sprístupnený: celoročne.
Geomorfologická jednotka: Podtatranská kotlina (Popradská kotlina, podhorie Belianskych Tatier).
Začiatok/koniec trasy: Čarda, prvá zastávka v Tatranskej Kotline od Spišskej Belej, respektíve z Tatranskej Lomnice.
Otvorenie: jún 2013.
Realizácia: lesníci svojpomocne aj z prostriedkov Mestského podniku, s. r. o. Spišská Belá.
Trasa na mape.

Chodník

Prvý smerovník sa nachádza na konci nového cyklochodníka Spišská Belá - Tatranská Kotlina. Oproti cez hlavnú cestnú komunikáciu je osadený prvý informačný panel so základnými údajmi. Ďalej pokračujeme po bývalej ceste "Zbojnícky chodník" do Tatranskej Lomnice, ktorá vedie vľavo od modrej turistickej značky smerujúcej do osady Kežmarské Žľaby. Prechádzame okolo jazierka k novopostavenej kaplnke s drevenou sochou zobrazujúcou svätého Huberta. Šípky a informačné tabule nás prevedú po lesnej ceste ponad nenápadný potôčik Šumivého prameňa.

V miernom stúpaní sa nám odkrýva pohľad na obec Lendak a dominujúci vrch Pálenica. Prostredie je poznačené veternou kalamitou, pričom môžeme obdivovať húževnaté, statné jedle, ktoré odolne stoja desaťročia. Ako sa približujeme k Ceste slobody, pri spätnom pohľade vidíme hrebeň Belianskych Tatier a najmä končiare Vysokých Tatier. Pri siedmom paneli prechádzame cez spomínanú Cestu slobody a smerujeme k horárni Fľak so semenným sadom Smrekovca opadavého. Na rázcestí nám smer udáva neďaleké ôsme zastavenie s expozíciou osemnástich drevín. Pokračujeme k malej usadlosti. Je tu lesná škôlka a obmedzený výhľad na hrebeň Spišskej Magury. Tu aj končia náučné tabule. Môžeme sa vrátiť k autobusovej zastávke Fľak na Ceste slobody, alebo pokračovať širokou lesnou cestou smerom na Lendak a ďalej po okraji cyklochodníka do neďalekej Tatranskej Kotliny.

Stručný popis zastávok

1. Základné informácie.

2. História územia mestských lesov.
Prehľad začína od 12. storočia po súčasnosť. Dozvieme sa, kto územie kolonizoval, aký porast tu bol a ako sa ťažil. Komu územie postupne patrilo, kedy tu bola lesná železnica, píla, kedy sa naposledy páslo na belianskych pasienkoch v Tatrách. Taktiež informácie o vývoji po roku 1989.

3. Zver našich lesov.
Zistíme, aká zver tu žije. Na fotografiách sú zdokumentované poškodenia spôsobené bylinožravou zverou.

4. Lesnícke technické pamiatky. Lesná železnica a lanovka.

5. Objekt Pro Silva a uznané porasty.
Ide o príklad prirodzenej diferenciácie lesných porastov. Prečítame si, že uznané porasty sú najkvalitnejšie porasty, ktoré sa využívajú na zber semien a sú staršie ako 60 rokov.

6. Ochrana prírody, lesy osobitného určenia, chránené územia.
Vysvetlíme si funkciu daných druhov lesa.

7. Rastové fázy porastu.
Dozvieme sa, ako sa porast člení podľa jeho veku.

8. Spoznávanie drevín podľa kôry.
Ako bolo spomenuté, je tu 18 rôznych vzoriek. Máme tiež možnosť podľa letokruhov zistiť vek statného smreku.

9. Sú vyobrazené najčastejšie sa vyskytujúce huby, vtáky, dreviny, lesná zver, rastliny.

10. Lesné škôlky, snehová jama, protipožiarna nádrž.
Vysvetlíme si ich funkcie.

Náučný chodník predstavuje nenáročnú prechádzku so zaujímavými informáciami o lesníckej tematike aj o histórii územia. Niektoré texty sú „ťažké“, určené pre lesníkov a bude potrebné ich deťom trocha vysvetľovať. Celková dĺžka vrátane návratu do Tatranskej Kotliny je 5,3 km. Ide o ideálnu rodinnú vychádzku a terén je vhodný aj pre kočík. Výhľady sú vcelku atraktívne. Prechádzku môžeme napríklad spojiť s návštevou Belianskej jaskyne v Tatranskej Kotline, pričom sa treba vyhnúť pondelku, kedy bolo v októbri 2013 všetko v Tatranskej Kotline zatvorené. Ako sa ľudovo hovorí, „skapal pes“.