Test Detské merino legíny Engel

Vybaviť sa oblečením pre pobyt mimo obývačky považuje väčšina z nás, ktorí chodíme aj na hory, za samozrejmosť. Ako riešiť dilemu, keď sa v sobotu ráno postavíte pred skriňu s detským oblečením a v záplave mašličiek, mačičiek, myšičiek a kvietkovaného balastu márne hľadáte outdoorovejšie vyzerajúci kúsok pre výletom naštartovaného drobca? Klasici si spomenú na pančuškové scény vlastného detstva alebo z filmu S tebou mě baví svět. Dnešná doba prináša možnosti aj do segmentu detského oblečenia. Takže z čarovnej poličky vyťahujem vlnené legíny a hor sa do lesa.

Výrobca
Farebné kombinácie
oranžová/červená, svetlomodrá/tmavomodrá
Páči sa mi
materiál, univerzálnosť použitia daná dizajnom, spracovanie detailov (pruhovanie pekne lícuje)
Nepáči sa mi
Obchody
merinodeti.sk$ret

Čo to je a z čoho to je

Na prvý pohľad obyčajné detské legíny, akých sú plné obchody. Ale bude z nich paf vaše dieťa a to je hlavné, nie? Pre dievčatá námornícka oranžovo-červená, pre chlapcov námornícka modrá. Výrobca tvrdí, že farby sú ekologické a detskej pokožke neškodlivé. Testovacia vzorka jedného kusu dieťaťa, vzor dievča, to predbežne potvrdzuje.

Pre zadosťučinenie obsesie pre čísla a fakty je vhodné uviesť materiálové zloženie. 70 % vlna, 30 % hodváb, gramáž 190 a Made in Germany. Ak to vezmem do ruky, nie je dôvod neveriť. Čínske vraj 100 % bavlnené ponožky totiž ešte často smrdia PET fľašou a tieto legíny majú poctivý, no veľmi nevýrazný odér merinka.

Pri podrobnejšom skúmaní ma zaujal dnes často nevidený detail - tunel na gumičku v páse aj s prístupovým otvorom. Gate nám sadli ako uliate, no v prípade potreby vieme skrátiť, vymeniť a pre vypasené bruško prípadne pridať. Hodnotím vysoko kladne! Spodný lem nohavice gumičku nemá, je len podhnutý. No je mierne elastický a na priemernej detskej nohe je akurát. Ku kvalite šitia nemám výhrady.

Ako sa to nosí, kde sa to nosí a skúsenosti na nezaplatenie

Priznám sa, v prvej chvíli som mal miernu dilemu, koľko vrstiev má dieťa na sebe mať. Logika káže, že legíny z merina budú spodná vrstva. No pohľad na dizajn hovorí, že kľudne aj jediná. Všetko záleží na stupnici teplomera a očakávanej aktivite dieťaťa. Laura je tvor aktívny, pobytom v prírode zbehlý a nejaké pešie kilometre napriek čerstvej oslave s dvomi sviečkami na torte zvláda tiež. No nesmieme zabudnúť aj na pobyt vnútri. Či chaty alebo auta, kde vládne iná klíma a nároky na oblečenie sú iné.

Bude to znieť paradoxne, lebo väčšina z nás, starcov sa asi doma v merine neváľa na gauči. No dieťa má iné potreby a poznáme to všetci rodičia, nie vždy sa našej ratolesti chce prezliekať. Preto ak viem, že niekam pôjdeme, tak Laura vyfasuje legíny už ráno. Najmä ak sme cez víkend na chalupe, kde je podlaha ráno neraz studená a hra na malom koberci je skôr za trest, keď je všade naokolo toľko voľnej podlahy. Zo zeme na gauč, pozrieť si rozprávku alebo len tak poležať a po chvíli letí s dedom na záhradu doniesť drevo do krbu. Chce ísť so mnou do obchodu? Nie je problém, nemusím prezliekať a suseda nebude zazerať, že dieťa prišlo v pyžame. Teda, použili sme ich aj ako pyžamo, veď prečo nie. Sú pohodlné, hrejú a mokré nechladia. Veď to pozná každý, kto niekedy na sebe niečo z merina mal. Len to nesmel nakupovať "u šmejdov" v kultúrnom dome spolu s teflónovým riadom a magnetickou podložkou na spanie.

Aby to nevyznelo, že sa v legínach len váľame po dome, navrhujem malý výlet. Nalodiť do auta na sedačku, samozrejme v niečom pohodlnom - legínach. Slečna si efektne vyzuje topánky, ktoré s buchotom dopadnú na dvojitú podlahu a ukazuje, kam príde bezpečnostný pás. Hlasné cvaknutie zámku a vyrážame. Po chvíli prichádza hlad, je čas desiatovania. Pečená buchta končí na 90 % v brušku. Zvyšok vrátane lekváru a odrobiniek kdesi na ploche automobilu vrátane nôh a sedačky. Lekvár našťastie farebne splýva s legínami aj poťahom autosedačky. Omrvinky sú ale potvora a jednoducho nejdú odstrániť metódou trasenia dieťaťom. Sedačka má povrch "softshelový" a zisťujem, že som mal takého nohavice natiahnuť aj dcére. Ponaučenie prvé - do legín sa zbiera drobná špina, kŕmiť počas jazdy len jablkami.

Lauru vykladám na okraji lesa a ponaučenie druhé prichádza takmer okamžite - nepúšťať dieťa do buriny a jesenného lístia. Kým vytiahnem batoh a cyklovozík, Laura sa vracia s nohami olepenými bodliačím a suchými listami. Neverím, no legíny odstraňovanie týchto elementov vydržali a žiadne zatiahnuté očká ani trčiace nite som nevyrobil. Vonku prefukuje, a tak preventívne natiahneme aj šuštiačiky. Kombinácia tak akurát aj na trochu chladnejšie a vlhkejšie dni. Prípadne do vozíka, keď sa drobec nehýbe. Lenže dnes má Laura deficit aktivity, a tak sa po čase pýta von, chce zbierať šišky. Z prvej borovice olupuje zdrapy kôry a keď zbadá starý peň, vylieza naň. Vrchnej vrstvy sme sa na slnečnej lúke zbavili, takže znova testujeme, ako sa tvoria zádrapky na legínach. Takto dlho nevydržia! Z dôvodu zachovania celistvosti ordinujem chôdzu len po cestičke. Výlet sa blíži ku koncu, jeden z dní testovania je za nami, a tak je čas na všeobecné zhodnotenie.

Legíny odporúčam ako základnú vrstvu na prakticky všetky bežné detské aktivity. Dieťa v pohybe neobmedzujú a poskytnú mu pocit pohodlia pri pohybe aj dlhšom sedení v aute alebo cyklovozíku. Zaručene je to lepšie ako tepláky s množstvom tlačiacich záhybov, vreciek a naskladanou prešívanou gumou v páse. Dizajn je jednoduchý, no funkčný a nemusíte sa zaň hanbiť nielen v lese, ale ani v meste na prechádzke. Na chladnejšie dni je nutné doplniť ďalšiu vrstvu, najmä proti vetru. Tepelný komfort je myslím na celkom dobrej úrovni. Laura si dokáže určiť svoju pohodu a vypýtať si doplnkové oblečenie, no v legínach sa na zimu sťažovať nezvykne. K trvanlivosti musím dodať, že legíny toho vydržia vzhľadom na materiálové zloženie celkom dosť, no majú svoje obmedzenia. Po niekoľkých mesiacoch používania sa im nevyhli žmolky a pád na asfaltovej ceste znamenal diery na kolenách. Ale to tiekla aj krv...

Veľkosť je zvolená vhodne, istá miera elasticity poskytne možnosti pre rôzne typy detských postavičiek. No tým najútlejším bude strih asi voľný najmä na nohách. Pripomienku by som mal k dĺžke. Laura nie je nijako extra urastená, no pri sedení sa jej nohavice vyťahujú na úroveň ponožky. Tri centimetre navyše by sme veruže zniesli. Výška pásovej časti je akurát. Nie pod pazuchy, no ani bedráky. Zakryjú chrbát aj nakŕmené bruško a to je hlavné. Počas používania sme prešli plienkovým aj bezplienkovým obdobím a ku cti slúži, že sa legíny počas prvej fázy na zadku nevyťahali do väčšieho rozmeru. A nenastali ani iné tvarové, veľkostné a farebné mutácie. Ručné pranie je nutnosťou. No nie až tak častá. Deti sa až tak nepotia a merino je všeobecne známe svojou odolnosťou voči zápachu. So špinou je to o niečo horšie, no zvolená farebná kombinácia drobné nedokonalosti zamaskuje aspoň do príchodu domov a drobec nechodí s viditeľnou škvrnou od jedla alebo trávy.

Ak ste si niekedy merino skúsili na sebe a ste s ním spokojní, tak prečo ho nedopriať svojmu dieťaťu, ktoré radosti aj starosti pobytu mimo domova zdieľa s vami?