Túra Gesia Szyja (Husí krk) s deťmi

Stúpaním a dĺžkou je to náročná túra pre naše 5-ročné deti. Vhodné je ju absolvovať najmä mimo hlavnej turistickej sezóny vzhľadom na množstvo poľských výletníkov. Celkový čas pobytu v prírode aj s prestávkami zaberie približne 6 hodín. V zime je trasa nevhodná pre drobcov vzhľadom na riziko neprešliapanosti chodníka. Letné časy na turistických rázcestníkoch naše ratolesti hravo zvládnu.

1 deň
leto – 01.08.2012
Tatry, poľská časť Východných Vysokých Tatier (Polskie Tatry Wschodnie Wysokie)
Lysá poľana (bufet, obchod), Schronisko v Dolinie Roztoki
Poprad (vlak, bus) - Tatranská Lomnica (vlak, bus) - Lysá poľana (bus)
» č.1097 Vysoké Tatry (1:50.000)

Lysá poľana/Lysa Polana – parkovisko Palenica Bialczańska – rázcestie pod poľanou Rusinowa Polana – Rusinowa Polana – Gesia Szyja (Husí krk) – rázcestie pod poľanou Rusinowa Polana - rázcestie pod Polanou pod Woloszynem – Droga Oswalda Balzera (asfaltová cesta) – Wodogrzmoty Mickiewicza – Schronisko w Roztoce a späť na Drogu Oswalda Balzera (asfaltová cesta) - Lysa Polana/Lysá poľana

Deti v tomto veku môže na začiatku zaujať vkročenie vlastnou nohou do druhého štátu. Na parkovisku Palenica Bialczańska zaplatíme 4,- zloté vstupné do Tatranského národného parku a pokračujeme vpravo po modrej značke. Deti baví výstup a skákanie po schodoch, ktoré sú spevnené drevami. Uvidíme, ako pastier pasie stádo ovečiek.

V malej kolibe na poľane Rusinowa Polana si môžeme kúpiť výrobky z ovčieho mlieka. Po približne hodinovom výstupe z poľany si naši malí horali radi vyskúšajú "lezenie" na skalných útvaroch Husieho krku (Gesia Szyja). Aby si čo najdlhšie vychutnali pocit, ako vysoko vyšliapali s výhľadmi na kolibu, zvolíme zostup naspäť na poľanu tou istou cestou.

Ďalej pokračujeme čiernou značku, ktorou sa dostaneme k vodopádom na potoku Waksmundzki a na rázcestí pod Polanou pod Woloszynem sa napojíme na červenú, ktorá nás dovedie na asfaltovú cestu Droga Oswalda Balzera. Tu podľa množstva zostávajúcich síl môžme ešte šliapať hore k vodopádom Wodogrzmoty Mickiewicza a odtiaľ sa ešte oplatí odbehnúť na turistickú chatu Schronisko w Roztoce.

Chata je drevená a útulná, málokto sem zablúdi, keďže nie je viditeľná priamo z cesty a zostupuje sa k nej cca 15 minút. Čerešničkou na torte tejto celodennej túry môžu byť wafle (gofry) so šľahačkou a čokoládovým sirupom za 6,- zlotých. Pivo pre dospelákov stojí tiež 6,- zlotých a kapustnica 4,- zloté. Po načerpaní síl nás už čaká len návrat na cestu, vedúcu do východzieho bodu Lysá poľana, kde budeme cca o 1,5 hodiny. Mestské deti určite zaujmú kone ťahajúce vozy s výletníkmi na Morské oko.

Trasa túry na turistickej mape

Podrobnejší popis túry nájdete v článku o zimnom výstupe.