Túra Zakopane – Sarnia Skala – Kuźnice

Ide o výhľadový bod - skalný útvar v blízkosti bájnej tatranskej hory Giewont, z ktorého okrem končiarov uvidíme aj rozosiate domčeky po okolí Zakopaného. Dostaneme sa k nej dolinou Strazyska popod skalné vežičky a popri potoku. Budeme mať možnosť sa na poľane občerstviť v malej dreveničke. Po odskočení si k vodopádu Wodospad Siklawica a vystúpaním na Sarniu Skalu sa cez horský hotel Kalatowki s výhľadom na celú trasu lanovky na Kasprov vrch (Kasprowy Wierch) vrátime do Zakopaného, časti Kuznice. Túra bude trvať približne 5 - 5,5 hodiny.

1 deň
leto – 20.08.2012
Poľsko: Tatry - Tatry Zachodnie (Západné Tatry)
Zakopané, Polana Strazyska (horská čajovňa Herbaciarnia Parzenica), horský hotel na Kaltówkach, Kuźnice
Zakopane (vlak, bus)
» č.1097 Vysoké Tatry (1:50.000)

Zakopane – ústie doliny Strazyska – dolina Strazyska – poľana Strazyska – vodopád Wodospad Siklawica – poľana Strazyska – Czerwona Przelecz - Sarnia Skala – Czerwona Przelecz - rázcestie do doliny Dolina Bialego - Kalatówki – Zakopane, Kuźnice

Po napísaní článku Gesia Szyja (Husí krk) ma na Sarniu Skalu ako na ďalší výhľadový bod upozornil FunTTomas. Keď som pozeral do TuristickaMapa.sk, hľadajúc nejaké fotky som nič nenašiel, a to mi dalo impulz tam ísť a podeliť sa s vami o zážitky a fotografie.

Zakopané

Do Zakopaného sa môžeme dostať autobusovým prepravcom STRAMA. Vystúpime na zastávke ul. Balzera Nosal, ktorá má byť podľa cestovného poriadku posledná, ale podľa dopravnej situácie býva často ako prvá. Hlavnou ulicou ideme smerom do centra 20 minút. Pri kruhovom objazde si v BP pumpe v bankomate môžeme vybrať poľské zloté. Ďalej pokračujeme za objazdom v pôvodnom smere, prechádzame športovým areálom, kde ak máme šťastie môžeme pozorovať trénujúcich skokanov na lyžiach. Na konci areálu nás pošle smerovník čiernou turistickou značkou na cestičku popod les (Droga pod Reglami). Po čase míňame odbočku do doliny Dolina Bialego – Droga pod Reglami, neskôr cestu k jaskyni Dziura a približne po 30 minútach sme v ústi doliny Strazyska, kde meníme farbu na červenú a platíme vstupné 4,- zloté na osobu.

Dolina a poľana Strazyska, vodopád Wodospad Siklawica

Nebadane stúpame popri potoku príjemným lesným chodníkom v tieni zmiešaných lesov. Sem-tam zdvíhame hlavy, aby sme sa pozreli hore na skalné ihly či rôzne veže. Po chvíli už vidíme ako sa nad dolinou postupne vypína mohutný hrebeň Giewontu. Kto tam už bol, ostatným vysvetľuje aký je tam veľký kríž a aj sa dozvedáme povesť o rytierovi menom Giewont. Pre fotografov musím spomenúť, že sem treba prísť skoro ráno alebo v podvečer, pretože cez deň je vrchol v pomerne nepríjemnom protisvetle. Po 50 minútach prichádzame na poľanu Polana Strazyska, kde je malá drevenička s názvom "Herbaciarnia Parzenica" (čajovňa Parenica), ktorá ponúka občerstvenie. Pred dreveničkou je veľa stolov a lavíc vzhľadom na množstvo turistov. Po prestávke ideme žltou značkou preskúmať vodopád Wodospad Siklawica, ktorý ako po 15 minútach zistíme, v tomto horúcom lete iba troška tečie. Cestou späť dole na poľanu Strazyska musíme dávať pozor na chodník, kde sú mokré a veľmi klzké kamene.

Sarnia Skala

Po návrate na poľanu Strazyska začneme stúpať čiernou značkou (červená pokračuje na Giewont) schodmi do „neba“ do sedla Czerwona Przelecz (Červené sedlo) pod vrcholom Sarnia Skala. Do sedla nám to trvá okolo 50 minút (Ściezka nad Reglami), prekonávame prevýšenie približne 260 m a vzdialenosť 1,1 km. Hore na Sarniu Skalu ideme po chodeckom teréne, iba tesne pod vrcholom treba na pár metroch pre istenie rovnováhy zapojiť ruky. Po zdolaní rádovo iba 70 m výškových sme po 10 minútach na vrchole. Výhľadu dominuje spomínaný hrebeň Giewontu, domčeky v okolí Zakopaného a v diaľke je možné vidieť aj Belianské Tatry. Po návrate späť do Červeného sedla (Czerwona Przelecz) pokračujeme čiernou značkou v klesaní na rázcestie Dolina Bialego a Kalatowki. Na rázcestí máme na výber, či pôjdeme po žltej priamo cez dolinu Dolina Bialego – Droga pod Reglami, kde by sme po 1 hodine vyšli neďaleko skokanských mostíkov v Zakopanom, alebo ešte ísť ďalej 1.10 h na Kalatówki. Máme čas, tak ideme ešte ďalej.

Cesta na Kalatówki a Kuźnice

Ideme stále čiernou značkou, viac-menej klesáme, iba občas ešte stúpame. Niekoľkými mostíkmi prekonávame teraz vyschnuté potoky vo veľmi strmých žľaboch. Hovoríme si, aké je to dobré spestrenie a určite sem musíme prísť na jar, keď bude v potokoch voda. Ponúkajú sa nám miestami opäť výhľady na okolie Zakopaného a hlavne na Sarniu Skalu. Na jednom mieste strmé úbočie prekonávame drevenými schodmi. Tu mi nedá poznamenať, že všetky mosty či schody boli v perfektnom stave, teda sa oplatí zaplatiť vstupné, keď sa použije na správnu vec. Prichádzame na vŕšok s kótou 1198 m nad Kalatówkami, kde sa nám otvorí výhľad na Kasprov vrch (Kasprowy Wierch). Teraz už je pred nami len zostup k horskému hotelu Kalatówki, respektíve z lesa vyjdeme neďaleko pod hotelom, a treba sa vydať vpravo po modrej. O pár minút už z poľany pred hotelom máme výhľad na takmer celú dráhu lanovky na Kasprov vrch (Kasprowy Wierch). Naspäť ideme po modrej značke a asi po hodine sme už v Zakopanom v časti Kuźnice. Cesta nadol vedie po kameňoch veľkosti mačacej hlavy a je teda vcelku nepríjemná.

Smerovanie túry môžeme zvoliť aj opačne s pozvoľnejším stúpaním. V prípade nutnosti je možné skrátiť si túru ústupom cez Dolina Bialego – Droga pod Reglami. Predpokladám, že túra je realizovateľná aj v zime s dlhšími časmi, tak ako Gesia Szyja (Husí krk). S deťmi okolo 5 až 7 rokov by mala byť v lete tiež zvládnuteľná. Trasu túry si môžete pozrieť na TuristickaMapa.sk.