Túra Gombasecká jaskyňa

Leje, že nie je vidieť na krok, no človeku sa chce ísť von. Doma dieťa, ktoré by si už tiež rado odložilo hračky. Ideálnym riešením je návšteva jednej z našich sprístupnených jaskýň. Keďže sme z Košíc, máme to trošku jednoduchšie. Môžeme si relatívne vyberať. Dnes to bude Gombasecká jaskyňa.

leto – 21.06.2009

Gombasecká jaskyňa sa nachádza na západných svahoch Silickej planiny v Národnom parku Slovenský kras, v doline rieky Slaná, na toku Čierneho potoka, 15 km od Rožnavy a 80 km od Košíc. Z Košíc by som odporúčal cestu naprieč Silickou planinou, obcami Jablonov nad Turňou, Silická Jablonica a Silica. Cesta je krajinársky zaujímavá a neopozeraná, pričom po tejto ceste navyše vedie časť takmer 200 km dlhej cyklomagistrály Slovenský kras. Vchod do jaskyne leží približne vo výške 250 m n. m. a nachádza sa na odbočke z cesty medzi obcou Silica a lomom za Slavcom. Turisticky je jaskyňa prístupná zo Slavca žltou a z Plešivca zelenou turistickou značkou. Z Plešivca sa dá však začať menšia túra po modrej smerom na Mestskú priepasť a ďalej pokračovať cez Závoznú po zelenej turistickej značke až ku jaskyni.

Svetové dedičstvo

Z neďalekých informačných panelov sa človek môže dočítať, že od roku 1995 sú jaskyne (vrátane Gombaseckej) Slovenského a Aggtelekského krasu zaradené do svetového prírodného dedičstva a že národná prírodná pamiatka Gombasecká jaskyňa predstavuje výverovú časť Silicko-gombaseckého jaskynného systému. Gombasecká jaskyňa bola vytvorená pozdĺž tektonických porúch koróznou a eŕoznou činnosťou Čierneho potoka v strednotriasových svetlých wettersteinských vápencoch silického príkrovu. V súčastnosti Čierny potok preteká už len spodnými časťami tejto jaskyne. Podzemný tok tohoto potoka však súvisí aj s neďalekou povrchovou jaskyňou Silická ľadnica. Potok kolektivizuje zrážkové vody na Silickej planine, pričom priteká od Silickej ľadnice a do Gombaseckej jaskyne sa dostáva sifónovými spôsobom. Takto sa do jaskyne okrem zrážkovej vody dostávaju aj škodlivé poľnohospodárske látky. Priebeh tohoto prepojovacieho úseku potoka je však dodnes neznámy. Jaskyni Silická ľadnica bude venovaný samostatný článok. Podľa mapy vidieť, že jaskynné chodby prebiehajú v dvoch horizontálnych úrovniach, pričom majú približne horizontálny priebeh. Dĺžka jaskyne je podľa informačnej tabule 1525 m. Vyniká zaujímavou farebnosťou sintrov (spôsobenej nátekom rôznych prímesí) a unikátnymi tenkými sintrovými brčkami (trubicovitý stalaktitový útvar) európskeho významu, ktoré sú miestami vraj dlhé až 3 m. Jaskyňa bola objavené v roku 1951 rožnavskými jaskyniarmi. Od roku 1968 sa ako prvá jaskyňa na Slovensku využívala 10 rokov na speleoterapiu. Prístupná je od roku 1955 v dĺžke 285 m pričom však sa takmer celá trasa prechádza dva razy. Dĺžka prehliadkovej trasy je preto 530 m (cca 30 minút). Toľko náučná časť príbehu.

Speleo-rozprávka

Pri odbočke ku jaskyni, z cesty smerujúcej hore na planinu do Silice, zaujme človeka biely amfiteáter. Na prvý pohľad nevyužívaný, no uskutočňujú sa v ňom Gombasecké kultúrne slávnosti. Svoje najlepšie roky viditeľne už však prežil. Chátra ako všetko staré, zrejme nechcené. Veď kým stojí. S dcérkou sme zaparkovali na parkovisku, ktoré sa nachádza takmer bezprostredne v blízkosti jaskyne. Začali sme mať obavy, či sa dnes vôbec dostaneme dnu. Nikde ani nohy, všetko opustené. Počasie sa nám však ako tak umúdrilo a aj keď mrholí a jemne fúka, vystupujeme von do tej opustenej prázdnoty. Do pravidelného vstupu nám ostáva ešte dosť času a tak sa ideme sa pozrieť k jaskyni (ani nie minúta chôdze od parkoviska), kde krpcovi počas otcovsky dôležitej 6-minútovky vysvetľujem, čo zobrazuje nakreslená mapa. Potom však, čítajúc si názvy siení a útvarov, necháme fantázii voľný priebeh a pri "čarovnej mape" si začíname vymýšľať príbeh "Hovoriacej jaskyne": Čierna vyvieračka (výver Čierneho potoka), Sifón, uzavretý Sifón, Gotická chodba, Katakomby, Škôlka brčiek, Sieň víl a Mramorová studňa. To všetko na návštevníka čaká. V speleo-rozprávke pokračujeme aj počas návratu k autu. Teším sa, že malá má o jaskyne stále záujem, veď už sme ich zopár nesprístupnených prešli. Veď nakoniec nás tam čaká skutočný svet neskutočných tvarov.

Suveníry

Na parkovisku stále ani nohy. Zrazu však, hluk. Hluk motora. Žeby? Áno, prichádza ďalšie auto! Mladá rodina s malým dieťaťom. V duchu sa teším a tancujem taký ten ramenný tanec, pretože to znamená, že mi stačí kúpiť už len jeden lístok navyše, aby sme sa dostali dnu. Noví jaskyniari nášho budúceho tímu vystupujú. Otec si slastne zapáli cigaretu (ach to bolo kedysi), mamka zoberie malú - na malú potrebu. Cigaretka ostala po dvoch ťahoch zabudnutá len tak ležať, dvere sa zabuchli a s miznúcim autom nám tak trošku mizne úsmev na tvárach. Aj tak tu nikto nie je, hovorím si, zastavíme sa teda aspoň hore na planine, pri Silickej ľadnici. Pesimisticky pomaličky prichádzame ku novšiemu a peknému drevenému domcu, kde však, na naše prekvapenie, sú dvaja naozajstní ľudia. Pán predáva lístky a hneď vedľa je otvorený stánok so suvenírmi. Veľmi sa mi tieto stánky páčia. Veľa rôznych drobností. Všetko by som potreboval. Od minerálov až po tematické tričká. Ako vždy, nakúpime si drobnosti. Tentokrát sa mi našťastie malú podarilo prehovoriť, že ametyst je predsa len vizuálne príťažlivejší darček pre mamku ako úlovok z minulého výletu v stopových množstvách - fassait. Nikdy a nikde som nevedel vybaviť inú cenu, ako je oficiálne určená. Výnimkou nie je ani dnešný pokus o dohodu s počtom lístkov. Kupujem ich 4, aspoň že 3 sú detské. Kupujem si aj nálepku na fotenie.

Súkromná prehliadka

Pri vstupe nás s úsmevom čaká mladý sprievodca. "Keď už ste teda sami, spravíme si program, aký chcete!", hovorí. Tak to ma veru potešilo! A ďalšie milé prekvapenie prichádza takmer okamžite, keď mu ukazujem nálepku na fotenie. Môžem si ju odložiť a použiť nabudúce. Výborne! V trojici vstupujeme do ticha miest, ktoré tak milujem. Ovanie nás vôňa Sveta v svete. Malá mi stisne, ako vždy ruku a otvorí oči dokorán. Súkromné predstavenie v jednej zo sprístupnených jaskýň sa zabuchnutím dverí môže začať. Má to svoje neopakovateľné čaro, ktoré stojí za to! So sprievodcom sa dohodnem, že to bude bez speleologického výkladu (veď aj tak mu malá nerozumie) a že nám skôr ukáže jaskynné útvary s ich typickými menami. Keďže máme čelovky, zhasne svetlá. Baterkou nám ukazuje všetky tie bizarné tvary, ktoré príroda vytvorila. Snažíme sa hádať, čo nám pripomínajú. Sprievodca vysvetľuje, tak príjemne a pre malú, že naozaj prežívame predtým vymyslenú rozprávku. Dozvedáme sa aj rôzne zaujímavosti, ktoré si však všetci musíte objaviť sami. Po 50-tich minútach vychádzame von, bohatší o naozaj krásny zážitok.

Súvisiace odkazy

Gombasecká jaskyňa (ceny, otváracie hodiny, atď.)